Ketting geschikt voor hypermotard?

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Mijn motor heeft een nieuw kettingsetje nodig. De kettingwielen worden sowieso AFAM, maar over de ketting zelf ben ik nog niet uit. Ik twijfel nog tussen een DID 525 VM2, DID 520 VMZ-X, DID 525 VMZ-X en een AFAM XS ketting.

De eerste twee kettingen kosten nagenoeg evenveel en hebben dezelfde slijtageindex en "tensile strength" ( 38,9kN ), de andere twee zitten daar iets boven, met ongeveer 46kN, maar kosten ook gelijk zo'n goede 100 euro meer.

49_01_01_11_3_07_45.jpeg


OEM set is sowieso uitgesloten, omdat die 350 euro kosten :/
De set met de zwaardere kettingen kosten 250~270 ?
en de set met de "goedkopere" kettingen zijn ~200 (hangt er tevens ook vanaf welke ik pak, de 520 kettingwielen zijn bijv. ook goedkoper, omdat die ook op de 916 e.d. gebruikt worden.

Reden waarom ik het vraag is omdat er overal verschillende setjes met verschillende kettingen worden aangeboden, en ik van Ducati niet weet welke ketting ze OEM leveren, alhoewel dat ook niet veel soeps zal zijn aangezien het na 16k km al op is.

De enige gebruikservaring die ik heb gekregen is van een racer die de 520 VMZ-X ketting gebruikt(krachtigere motor ook) en daar 16k km mee vooruit kan.

Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee, maar heb liever ook geen gat in m'n carter straks, dus wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Vaker smeren en dan na de rit (ja nog vaker want dat rekt de levens duur van een ketting)

Tsubaki kettingen en J&t kettingwielen schijnen erg goed te zijn

Ik weet niet, ik had JT op mijn SV maar was er niet al te gecharmeerd van. En ik smeer zelf om de 2~3 ritjes, maar de vorige eigenaar ging daar iets minder goed mee om(ketting stond gortdroog toen ik 'm kocht). En zomaar een willekeurige Tsubaki ketting kan ik ook niet gaan uitkiezen, want hij moet het vermogen wel aankunnen.
 
Euhm, ik wil niet vervelend doen maar zon hypermotard heeft toch gewoon zon luchtgekoeld Ducatie blokje... Zoveel vermogen & koppel heeft dat niet.. 95 pk ofzo. De kettingen die in jouw lijst staan zijn zelfs geschikt voor de 1198.. dus ook die ketting van 200 euro is ruim voldoende voor jouw duc.
 
Tsubaki kan het vermogen wel aan en meer redt het kettingtje ook wel

Eigenlijk moet je na ieder ritje smeren (doe ik ook niet)
Mijn kettingtje gaat zo'n twee jaar mee (30.000 maar ik smeer zelden)
Meestal is dat als ik de ketting weer moet gaan stellen
 
Euhm, ik wil niet vervelend doen maar zon hypermotard heeft toch gewoon zon luchtgekoeld Ducatie blokje... Zoveel vermogen & koppel heeft dat niet.. 95 pk ofzo. De kettingen die in jouw lijst staan zijn zelfs geschikt voor de 1198.. dus ook die ketting van 200 euro is ruim voldoende voor jouw duc.

90Pk en 103Nm koppel, is idd niet zoveel, vandaar dat ik me zo over sommige prijzen verbaasde.
 
in de motogp rijden ze met 520 kettingetjes (welliswaar wat sterker dan standaard), dus sterk genoeg zijn ze allemaal, wees gerust. Je zal nooit een ketting breken puur op kracht.

de sterkte van de ketting heeft wel een weerslag op de levensduur...hoe sterker hoe minder rap ze zal rekken.

edoch de belangrijkste factor in het leven van de ketting is smering. Hou je alles continu gesmeerd, dan is de sleet bijna verwaarloosbaar. Ik zit met een automatische oiler aan 35.000km op mijn KTM 990SM, DID 525ZVMX, en eigenlijk nog niet moeten aanspannen. Zelfs veel wheelies, veel duo en 2 zware winters erbij. Ik ga ze denk ik vervangen uit angst voor metaalmoeheid :D

de duurdere/sterkere kettingen zullen langer meegaan, maar zoveel gaat dat niet schelen.
 
Ik smeer altijd mijn ketting om de 2~3 ritjes, wat gelijk staat aan 240~360km, en zorg dat ze nooit blanke rollen hebben. Schoonmaken doe ik niet, wellicht de zijkant van de schakels met lampenolie.

Probleem is, ik weet niet of het werkt of niet, gezien al mijn motoren behalve een altijd last hadden van vorige eigenaren die met kurkdroge kettingen rondreden, en dan doe je niet meer dan 20k met een ketting, ook niet als je gaat smeren bij 16k km.

35k km zou wel handig zijn, aangezien ik met mijn Hypermotard, ook ongeveer hetzelfde doe, behalve dan 's winters doorrijden :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan