Ketting goed geklonken?

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
Ik heb vandaag voor het eerst zelf een DID ketting geklonken.
In het boekje staat dat de schakel 0.15 tot 0.20 mm breder moet worden. Ik kan helaas mijn schuifmaat niet vinden |(

Omdat het de eerste keer is dat ik dit doe, ziet dit er goed uit?

20200604_223401.jpg

20200604_223356.jpg
 
Schalmen moeten gelijk liggen, zijn toch dezelfde dikte?

Ik zie niks van klinken. Heb je pennen getrompt?
Ik had nog nooit van trompen gehoord :)
Heb het even opgezocht en het zijn inderdaad holle pennen dus ik denk dat je dat bedoelt. Heb de tool van Louis gebruikt speciaal voor DID kettingen. Zei noemen het klinken.
Uit de handleiding;
Screenshot_20200605-004927_Drive.jpg
 
Als het goed is druk je met de tool de schalm exact ver genoeg op de pennen zodat de schalmbreedte precies hetzelfde is als van de overige buitenschalmen.
Daarna klink (of inderdaad eigenlijk tromp) je de pennen, de tool is ook weer zo uitgevoerd dat je door het trompen de schalm niet verder op de pennen kan drukken, waardoor de O-ringen geplet zouden worden.

Voor het "trompen" meet ik inderdaad ook altijd voor de zekerheid even of de schalmafstand van de klinkschakel inderdaad precies hetzelfde is als de overige schalmen.

Je klinkschakel ziet er trouwens netjes uit hoor, als de schalmbreedte klopt moet het mooi zijn zo :t
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Als het goed is druk je met de tool de schalm exact ver genoeg op de pennen zodat de schalmbreedte precies hetzelfde is als van de overige buitenschalmen.
Daarna klink (of inderdaad eigenlijk tromp) je de pennen, de tool is ook weer zo uitgevoerd dat je door het trompen de schalm niet verder op de pennen kan drukken, waardoor de O-ringen geplet zouden worden.

Voor het "trompen" meet ik inderdaad ook altijd voor de zekerheid even of de schalmafstand van de klinkschakel inderdaad precies hetzelfde is als de overige schalmen.

Je klinkschakel ziet er trouwens netjes uit hoor, als de schalmbreedte klopt moet het mooi zijn zo :t

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord.
Ik meet het nog even na.
De pen zelf zou ook iets uitgezet moeten zijn. Toch spannend om dat eerste keer zelf te doen ;)

Screenshot_20200605-085318_Drive.jpg
 
Wat je doet is het uiteinde breder maken. Dat is het trompen. Mijn ervaring met de DID tools is dat ik echt al mijn kracht moet gebruiken om het voldoende te klinken/trompen. M.a.w. te ver gaan gebeurt niet zo snel. tenzij : Je sterker bent dan gemiddeld of je handgereedschap gaat verlengen o.i.d.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar wat ik zelf altijd doe is met een schuifmaat de maat vóór en na het trompen (blijkbaar heet dat zo, noemde het ook altijd klinken) vergelijken. Zoals je al aangaf, moet hij dus ongeveer 0,2mm breder worden. Dat zou je gewoon kunnen meten dus. Zeker als amateursleutelaar, waar ik mezelf ook onder schaar, mis je toch dat fingerspitzengefühl. Dus meten is weten.

Edit: Ik lees nu pas dat je je schuifmaat niet kon vinden. (Action is je vriend) Tja, dan wordt het moeilijk meten inderdaad.

Verder zou ik even met wat verf of watervaste stift de linkschakel markeren, zodat hij makkelijk te spotten is. Dan kun je tijdens het rijden om de zoveel km even stoppen om te checken of hij nog goed zit. Geeft toch net wat extra vertrouwen om te weten dat het er nog goed uitziet.
 
Pro tip voor degene die zo dom als mij zijn en geld willen besparen:

een DID ZVM-X (hyper) ketting kun je NIET klinken met de tool die jos smit erbij verkoopt! DID zelf zegt ook al dat je een speciale pin van hun nodig hebt voor de hyper serie. Ik heb het met de jos smit tool gedaan van 50 euro die je erbij kan kopen, is GEEN succes!. Die pin die erbij zit is slapper dan de schakel die je moet optrompen. Ik heb zoveel kracht moeten zetten dat die pin is vervormd, de o-ringen geplet zijn en ik dus een nieuwe schakel kon kopen.

Vervolgens de echte DID tool gekocht en ging het probleemloos (ok je hebt nog steeds flink veel kracht nodig).
 
Pro tip voor degene die zo dom als mij zijn en geld willen besparen:

een DID ZVM-X (hyper) ketting kun je NIET klinken met de tool die jos smit erbij verkoopt! DID zelf zegt ook al dat je een speciale pin van hun nodig hebt voor de hyper serie. Ik heb het met de jos smit tool gedaan van 50 euro die je erbij kan kopen, is GEEN succes!. Die pin die erbij zit is slapper dan de schakel die je moet optrompen. Ik heb zoveel kracht moeten zetten dat die pin is vervormd, de o-ringen geplet zijn en ik dus een nieuwe schakel kon kopen.

Vervolgens de echte DID tool gekocht en ging het probleemloos (ok je hebt nog steeds flink veel kracht nodig).
Ik heb erg goede ervaringen met Jos Smit. Dus.. wat zegt Jos Smit er van?
 
Dan heeft jos smit ondertussen een andere leverancier want deze was van het merk Booster. Heb ze vergeleken en de echte did tool weegt een gram of 20 meer, verder geen verschil kunnen ontdekken maar ik vermoed dat die did pin van hogere kwaliteit is dan die van booster.
 
Even inpikken op dit topic, want ik heb de indruk dat er geen algemeen ketting/tandwielen topic bestaat? Ik durf namelijk niet meteen een nieuw topic te openen, naar het schijnt wordt je daar regelmatig voor vermoord :P

Dus, back t the point:
Ik zie hier termen als ZVM-X voorbij komen.
Nu is mijn vraag, wát precies is daar beter aan dan de goedkopere VX?
Ik sta immers op het punt een nieuwe set te bestellen.
Normaal is dat een 530 VX (15/45 - 116). Die kost 135€.
Er is echter ook een 530 ZVM-X mogelijk (zelfde verhoudingen uiteraard). Die kost 199€.
Dat die ZVM-X op bepaalde vlakken beter is, dat zal een feit zijn. Maar, hoeveel beter?
Mijn laatste DID 530 VX ging exact 40.000km mee (en kon nog wel een beetje, maar 't was genoeg geweest, en dit met bewust slecht ketting onderhoud ...).
Als ik de prijs en km-stand bekijk, dan zou die ZVM-X ruim 58.000km mee moeten gaan om niet duurder uit te komen dan de VX.
En daar zit ik dus met de vraag, gaat die ZVM-X 50% langer mee? Lijkt me straf, maar als er mensen zijn die al ervaring hebben met ZVM-X en diens levensduur in vergelijking met VX (of gelijkaardig) laat het me maar weten.
 
Even inpikken op dit topic, want ik heb de indruk dat er geen algemeen ketting/tandwielen topic bestaat? Ik durf namelijk niet meteen een nieuw topic te openen, naar het schijnt wordt je daar regelmatig voor vermoord :P

Dus, back t the point:
Ik zie hier termen als ZVM-X voorbij komen.
Nu is mijn vraag, wát precies is daar beter aan dan de goedkopere VX?
Ik sta immers op het punt een nieuwe set te bestellen.
Normaal is dat een 530 VX (15/45 - 116). Die kost 135€.
Er is echter ook een 530 ZVM-X mogelijk (zelfde verhoudingen uiteraard). Die kost 199€.
Dat die ZVM-X op bepaalde vlakken beter is, dat zal een feit zijn. Maar, hoeveel beter?
Mijn laatste DID 530 VX ging exact 40.000km mee (en kon nog wel een beetje, maar 't was genoeg geweest, en dit met bewust slecht ketting onderhoud ...).
Als ik de prijs en km-stand bekijk, dan zou die ZVM-X ruim 58.000km mee moeten gaan om niet duurder uit te komen dan de VX.
En daar zit ik dus met de vraag, gaat die ZVM-X 50% langer mee? Lijkt me straf, maar als er mensen zijn die al ervaring hebben met ZVM-X en diens levensduur in vergelijking met VX (of gelijkaardig) laat het me maar weten.
Die ZVMX heeft een hogere treksterkte en wordt daarom gebruikt voor motoren met meer vermogen. Dit geeft de fabrikant zelf op.
Verder heb ik uit ervaring de indruk dat de dure ketting minder gevoelig is voor slijtage.
 
Die ZVMX heeft een hogere treksterkte en wordt daarom gebruikt voor motoren met meer vermogen. Dit geeft de fabrikant zelf op.
Verder heb ik uit ervaring de indruk dat de dure ketting minder gevoelig is voor slijtage.
Thanks :t

En idd, heb net wat grafiekjes gevonden over de DID kettingen.
(gevonden bij nr.1 motor, alwaar ik de kettingset ga bestellen).
72588.jpg

did-chain-type.jpg


De verschillen zijn niet extreem, maar ze zijn er wel.
Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je meer vermogen hebt, en meer sportief rijdt, je er wel baat bij hebt om een hogere treksterkte te hebben.
Ik vermoed echter dat het met mijn motor (93pk), en mijn rustige rijstijl geen zin heeft om naar de ZVM-X te gaan.

Dus, ik ga weer voor de 530 VX :t
 
Ik zie hier termen als ZVM-X voorbij komen.
Nu is mijn vraag, wát precies is daar beter aan dan de goedkopere VX?
Ik sta immers op het punt een nieuwe set te bestellen.
Normaal is dat een 530 VX (15/45 - 116). Die kost 135€.
Er is echter ook een 530 ZVM-X mogelijk (zelfde verhoudingen uiteraard). Die kost 199€.
Dat die ZVM-X op bepaalde vlakken beter is, dat zal een feit zijn. Maar, hoeveel beter?
Mijn laatste DID 530 VX ging exact 40.000km mee (en kon nog wel een beetje, maar 't was genoeg geweest, en dit met bewust slecht ketting onderhoud ...).
Als ik de prijs en km-stand bekijk, dan zou die ZVM-X ruim 58.000km mee moeten gaan om niet duurder uit te komen dan de VX.
En daar zit ik dus met de vraag, gaat die ZVM-X 50% langer mee? Lijkt me straf, maar als er mensen zijn die al ervaring hebben met ZVM-X en diens levensduur in vergelijking met VX (of gelijkaardig) laat het me maar weten.
Je maakt een kleine denkfout.
De ketting is inderdaad 50% duurder, maar als je de ketting vervangt zal je ook de kettingwielen (en dus niet de tandwielen :+) vervangen. Die kosten zou je moeten meerekenen. En vergeet ook niet het arbeidsloon mee te rekenen als je het niet zelf gaat doen.
Bij DID kan je opzoeken welke ketting ze adviseren voor jouw motor. Met slechts 93pk weet ik echter vrij zeker dat de VX voldoende is....
 
De ketting is inderdaad 50% 47,41% duurder,
]muggenzift-modus]
199 is gelijk aan 147.41% van 135 ;)
[/einde-muggenzift-modus]
maar als je de ketting vervangt zal je ook de tandwielen (want zo staat het doorgaans ook op de verpakkingen ervan, en in de advertenties :+ , iets met taal ontwikkeling, want voor de meeste mensen is DIT EEN KETTINGWIEL) vervangen. Die kosten zou je moeten meerekenen.
Beide opgenoemde prijzen betreffen kettingsets, dus geen losse kettingen waarbij ik de tandwielen nog eens apart bij moet tellen.
En vergeet ook niet het arbeidsloon mee te rekenen als je het niet zelf gaat doen.
Ik doe alles zelf aan de motor, echt alles. Daar heb ik gelukkig de nodige studies voor gevolgd. Alleen met carburators blijf ik het moeilijk hebben. Anderzijds, de montagekosten zijn voor beide type kettingsets dezelfde volgens mij, tenzij die ZVM-X dubbel zoveel tijd vraagt om te monteren, maar die paar grammen meer zullen de tijd niet rekken vrees ik :P
Bij DID kan je opzoeken welke ketting ze adviseren voor jouw motor.
Bij elke site die ik gebruik (ik vergelijk altijd veel alvorens ik iets bestel), kom ik idd zo goed als altijd uit op de DID 530 VX, de ZVM-X is bij sommige sites als optie beschikbaar.
Met slechts 93pk weet ik echter vrij zeker dat de VX voldoende is....
Dat dus, en mijn rustige rijstijl overtuigd mij daar nog meer van :Y

Zie je, we kunnen het ook wel eens zijn over iets :+







Dus ja, je hebt me getriggerd met die kettingwielen.
Voor mij maakt het niet uit dat er mensen zijn die het nog steeds kettingwielen willen noemen, ik ga hun daar niet in verbeteren.
Maar waarom zijn er toch altijd enkele die het niet kunnen aanvaarden dat men dat tegenwoordig over het algemeen tandwielen noemt? En niet meer kettingwielen? Je ziet het duidelijk op alle verkoopsites, TANDWIELEN, en, als de verpakking in het Nederlands is, ook daar op.
Weet je, beide zijn juist hoor, maar beter nog, "getande kettingwielen". Maar dat is nogal complicated he ...
Als je al mijn linkjes geopend hebt, heb je gezien dat die artikelen vol staan met woorden als tandwiel en tandwielen, en zelfs tandwielverhouding(en) komt er in voor.
Je mag vooral niet vergeten dat taal voortdurend veranderd. En dat wij beiden in het Nederlands/Vlaams zijn grootgebracht, deze twee talen zijn nauw aan elkaar verwant, en behoren zelfs tot de moeilijkste talen.
Wel vraag ik mij af waarom je dan niet klaagt over mensen die woorden als bijvoorbeeld "mens" en "huis" niet gaan corrigeren in "mensch" en "huisch", en "voorlopige" in "voorloopige" ... nee, taal veranderd ;)

En het volgende heb ik ooit al eens ergens neergeschreven:
Weet je wanneer we het (verkeerdelijk) over tandwielen begonnen te hebben?
De eerste ketting aangedreven voertuigen hadden kettingen als in mijn fotolink, met dat échte kettingwiel.
Toen kwam er een slimmerd op het toneel, die ontwierp de betere ketting, die met lamellen en busjes, lichter, compacter en sterker, en de daarbij horende "kettingwielen", maar die hadden tandjes. Om onderscheid te maken werden dat "tandwielen" genoemd.
Zo gaat dat ... en o ja, nog iets ...

... of nee, toch niet, misschien moet er maar eens iemand een taal-topic openen, kan er daar naar hartelust gediscussieerd worden. Zou een beetje een "spin-off" van het afzeik topic kunnen worden _O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De reden dat ik blijf hameren op de juiste benaming is dat ik heel veel tijd kwijt ben met navragen bij mijn klanten over wat ze nu eigenlijk willen.
Als iemand bij mij tandwielen wil bestellen vraag ik: voor welke versnelling?
In mijn webshop staat dan ook de juiste benaming, kettingwielen.
Dat mijn concullega's het fout willen doen kan ik niets aan doen. Correct formuleren is belangrijk.
En fouten maken we allemaal, ik ook. Maar daarom kan je er nog wel van leren in plaats van gewoon dwarsig doorgaan met het maken van dezelfde fouten.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan