Ketting, hoe schoonmaken en invetten?

jordib

Die hard MF'er
3 okt 2012
661
0
Hoorn
Ja ik weet het, er zijn al tientallen topics over de ketting!
Maar ik raak door al die topics de weg een beetje kwijt.

Wil mijn ketting even een onderhoudsbeurtje geven maar waarmee schoon maken?
Mij lijkt een schone droge doek is voldoende?

Het invetten: met de ketting spray van action voldoende of is dat af te raden? S100 lees ik hele goede berichten over maar in vergelijking met die van de action net zo goed??
 
Ok, iedereen dus z'n eigen idee er over enz. Ik denk dat ik me ketting even een keer goed schoonmaak en erna goed in ga vetten. Ik zal wel even bekijken welke kettingspray ik ga aanschaffen. Action/lidle w5 of de merken als s100 enz
 
Nouja, het gaat niet perse om de prijs, maar dat spul van de Lidl is echt bagger.. ruikt naar wc eend en is veel te dun.

Bel ray schijnt goed te zijn ( ik zelf smeer er op wat ik voor handen heb.. kettingzaagolie, lithiumvet.. etc )
 
castrol heeft fijne ketting wax, die blijft lekker plakken en hou je de motor schoner mee en het vet wil je op de ketting hebben en niet over de hele motor heen ;) .
ik heb mischien wel 4 soorten staan met kettingvet en het meeste is toch wel te dun (verlies je snel), en je ketting na het rijden smeeren werkt het beste, dan is je ketting wat warmer en loopt het ver er lekker tussen ;) .

en bespaar niet op een busje ketting vet wandt het goede vet zorgt er gewoon voor dat de ketting en kettingwielen (ook wel tanwielen genoemd |( ) veel langer mee gaan.

en ik heb nog nooit een ketting van de motor schoon gemaakt (rij niet in de winter) maar gewoon goed smeren (500 km).


GR NEMO!
 
Ik gebruik kettingspray van Liqui Moly, dat spul blijft verbazingwekkend goed aan de ketting zitten.
schoonmaken doe ik eigenlijk nooit, gewoon regelmatig licht smeren zodat je niet in een keer een klomp vet aan je ketting hebt zitten maar hem altijd licht ingevet houdt blijft het alllemaal aardig schoon.
 
:^ Gebruik een oude verfkwast...
Schoonmaken doe ik wel zo nu en dan, zeker na de pekelperiode.. :r
Gebruik daarvoor een oude doek met lampolie, werkt perfect :Y Zelfs oppervlakkige roest verdwijnt ermee *O*

Ketting schoonmaken met lampolie??
Grapje zeker?
Voor de velgen schroeven uitlaat idd perfect doe ik zelf ook maar een ketting?
Dat wil je niet volgens mij
 
Laatst bewerkt:
Maak de zijkant schoon met siliconenspray, deze wel op een doek spuiten en dan poetsen want dat wil je niet op je rollen hebben natuurlijk!

Jij lijkt me een mooi weer rijder die graag poetst.
No offence, hoor. Gewoon een aanname van mij.

Maar als zomer-winter-regen rijder heeft het echt geen zin om de zijkant van je ketting schoon te maken.
Mijn ketting werd tot voor kort wekelijks gesmeerd en alleen met een borstel schoongemaakt als er zand en zo op zit. Mijn huidige motor heeft nu een automatisch smeersysteem.
 
Laatst bewerkt:
Dan lijkt schoonmaakazijn mij inderdaad ook beter, krijg je ook nog de eventuele kalkaanslag mee weg..

:+

Idd, waarom wil toch iedereen zijn ketting schoonmaken???? Als der een ding is wat vet moet blijven is het dat wel, als die gasten nou is zo om gingen met hun leuter hebben ze 80% meer kans op seks.
 
Laatst bewerkt:
Ketting schoonmaken met lampolie??
Grapje zeker?
Voor de velgen schroeven uitlaat idd perfect doe ik zelf ook maar een ketting?
Dat wil je niet volgens mij

Nee, geen grapje. Lampolie op een doek spuiten en de ketting erdoorheen laten glijden. Dan ziet 'ie er weer prima schoon uit. Je haalt er alleen maar de viezigheid aan de buitenkant mee af. Dus het LIJKT of je ketting schoon is, terwijl de rolletjes gewoon nog vet blijven.

Het is niet nodig een ketting schoon te maken. Maar voor het zicht is het wel leuk.

Zorg daarna wel dat de zijkanten van de ketting weer ingevet (of ingewaxt) zijn, want anders gaat 'ie roesten.

Je kan ook een ketting met een kleurtje nemen (geanodiseerd). Daarvan roest de buitenkant vrijwel niet. Het enige dat dan nog roest zijn de uiteinden van de pennetjes die de ketting bij elkaar houden. Ik zou ook in dit geval gewoon even de buitenkant opnieuw invetten.

Invetten van de buitenkant ook met een doekje. Vet in het doekje spuiten en de buitenkant van de ketting netjes weer invetten.

Zelf laat ik hem gewoon vies. Behalve als ik naar de MFMM ga. :+
 
als je ketting roest moet je toch echt vaker smeren :Y dat heb ik (op de motor) nog nooit gehad, en schoonmaken van een ketting is op zich best goed hoor dan zit er geen oud vet in de weg en loopt het beter in.
maar zeg nu zelf, wie gaat er nu echt een ketting poetsen :? ik echt niet hoor (doek er over heen kan geen kwaat maar dat doe ik zelf ook vrijwel nooit).


GR NEMO!
 
zou je voor de looks geen droog teflon spray op de buitenkant kunnen gebruiken?

dus dat je zoals eerder gepost, doekje + diesel/lampenolie gebruikt om de boel schoon te maken, en daarna de boel weer invet met teflon spray ? of is dat te dun?
 
ik zou geen teflon (PTFE) of silicone gebruiken op een ketting :N vuil blijft niet meer plakken nee maar kettingvet ook niet meer als je dat er op spuit |( .

niet te veel producten gebruiken maar koop gewoon goed spul en dat werkt vaak het beste :Y
ik heb al veel soorten geprobeerd en de wat dikkere (en wax) werken gewoon het beste :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan