Ketting, hoe schoonmaken en invetten?

jordib

Die hard MF'er
3 okt 2012
661
0
Hoorn
Ja ik weet het, er zijn al tientallen topics over de ketting!
Maar ik raak door al die topics de weg een beetje kwijt.

Wil mijn ketting even een onderhoudsbeurtje geven maar waarmee schoon maken?
Mij lijkt een schone droge doek is voldoende?

Het invetten: met de ketting spray van action voldoende of is dat af te raden? S100 lees ik hele goede berichten over maar in vergelijking met die van de action net zo goed??
 
een ketting kan ook aan de buiten kant tussen de schakels redelijk wat zand verzamelen hoor :P

ik heb mijn ketting van't weekend wel schoon moeten maken. de hele motor was extreem smering, vooral rond het voorkettingwiel dus alles los gestoken en schoon gemaakt. bij het weer terug willen plaatsen van het achterwiel (was eruit voor betere bereikbaarheid) zag ik het ketting en dacht... mijn zandbak heeft nog minder zand -O-

aangezien ik echt niet meet schoonmaak middeltjes aan de slag wilde moest ik eventjes iets bedenken om het echt goed schoon te krijgen.
het moest maar met een badje motorolie gebeuren, hardnekkig vuil weekt los en slecht voor de ketting is het zeker niet, hij word juist daarmee altijd gesmeerd :)
eerst met de vingers eroverheen, dat was geen succes helaas. dus maar een borstel gepakt, 1 die normaal voor het schoenen poetsen gebruikt zou worden, een zachte langharige dus.
een goede 20 a 25 minuten later was de ketting weer blinkend schoon :) en zeker weten goed vet natuurlijk *O*

tandwielen niet vergeten ook te doen en toen kon het er weer op.
het strakste punt in de ketting opgezocht, daar 2 schakels ontvet, alleen aan de buitenkant natuurlijk en met een doekje. daarna de ketting afgedekt met een handdoek, goed tussen de schakels en tussen de 2 die wel bloot lagen tie wrap gestoken, zo zou de rest van de ketting mooi schoon en vrij van verf blijven. ook bovenop de rollen werden stukjes tie wrap gelegd om zo de rollen ook schoon te houden.
vervolgens de schakels zwart gemaakt om zo het strakste punt altijd makkelijk te kunnen vinden.

zo word het uitlijnen de volgende keer weer iets makkelijker. vooral ook omdat ik nu zeker weet dat de streepjes die bedoelt zijn voor het uitlijnen ook gewoon perfect kloppen.


alleen nu heb ik een pro oiler die niet meer werkt... -O-
waarschijnlijk niet zorgvuldig genoeg het wiel verwijderd en heeft de remklauw achter aan het draadje gehangen waar de reed swich in zit
heb ik ook weer wat te doen komend weekend
wel de twin nozzle kunnen repareren, was door midden gebroken |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan