Ketting in/uit koken

seba$

MF veteraan
5 jan 2005
5.526
4
Assendelft
Weet iemand misschien hoe je het best een ketting kan inkoken en welk vet of olie je hiervoor het best kunt gebruiken?

Het principe begrijp ik, je stopt je ketting in een blik en zet dat op een vuurtje waardoor het smeermiddel tot diep in de ketting dringt. Maar welk vet kan je hier nou het best voor gebruiken?
Ik geloof dat ze vroeger speciaal vet hiervoor verkochten maar weet iemand of dat nu nog ergens te krijgen is? Ook lees ik verhalen over een ketting inkoken met gewone motorolie maar werkt dit nou echt goed?

Het is voor mijn jawa welke een normale ketting heeft dus zonder ringen en in gesloten kettingkast zit :)
 
gesloten kettingkast is veel meer geschikt om een ketting zonder o ringen te monteren (is veel goedkoper).
en is ook wat de TS op zijn motor heeft zitten.
uitkoken gaat ook langer mee dan kettingspray erop spuiten.
uitkoken smeert ook binnenin de ketting.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de ketting in een pot met diesel gegooit omdat hij smerig was en er wat stroeve/harde stukken inzaten, verder is de ketting nog wel oké maar het vet moet dus weer diep in de ketting komen dus vandaar ;)

en zo'n gesloten kettingkast is wel lekker heb je eigenlijk zo goed als geen omkijken naar de ketting als hij eenmaal goed vet is
 
Had vroeger gewoon een rond blik met kettingvet wat je gewoon kon kopen.Had 2 kettingen op 1 tandwielset.Als ene ketting vuil was haakte ik de schone eraan en gaan met die banaan weer.De vuile reinigen en uitkoken en vervolgens verder sleutelen in de garage en vergeten dat je een ketting op ma"s gasstel had staan pruttelen. |( .Kan me herrinneren dat ze daar niet geheel blij mee was! :+ Werd lichtelijk mistig in de keuken en de buurkinderen stonden aan het tuinhek frites te bestellen. :X
 
Had vroeger gewoon een rond blik met kettingvet wat je gewoon kon kopen.Had 2 kettingen op 1 tandwielset.Als ene ketting vuil was haakte ik de schone eraan en gaan met die banaan weer.De vuile reinigen en uitkoken en vervolgens verder sleutelen in de garage en vergeten dat je een ketting op ma"s gasstel had staan pruttelen. |( .Kan me herrinneren dat ze daar niet geheel blij mee was! :+ Werd lichtelijk mistig in de keuken en de buurkinderen stonden aan het tuinhek frites te bestellen. :X

zo had mijn broertje toendertijd met zijn scootah-blok ook een stuntje: carter meost gespleten worden (of was het nou dat de lagers van de krukas af moesten, ik weet het ff niet meer zeker) ... in ieder geval: eerst moet het onderdeel warm gestookt worden omdat het anders niet zou lukken, uiteraard geen gasbrander in de buurt dus dan maar op het gasfornuis :+ moeders was not amused toen ze thuiskwam en het fornuis met rare onderdelen tegenkwam :+
 
Tegenwoordig is het verboden door de wet om je ketting uit te koken... (of in iedergeval is het voor bedrijven verboden) Omdat er allemaal lekkere dampen vrijkomen en het niet CO2 neutraal is *O*
Verder is het gewoon het gemakkelijkste als je een campinggasje buiten neerzet, met daarop het blik vet, ketting aan een ijzerdraadje vastmaken!!! En een tang om het blik vast te houden. En let op, ketting is vrij warm, net zoals de kokende olie... Ketting ophangen aan een spijker in de muur, boven het blik vet laten uitlekken *O*
Ik doe het ook met mijn fiets/brommer/motor ketting en het werkt top!
 
in de jaren 70 had je zgn vet of olie kasten die waren ongeveer geheel gevuld met olie of vet maar of je er nog ergens aan kunt komen en dan op een jawa pas te maken ik wet het niet
 
Ik heb nog steeds een blik Castrol kettingvet, ik verwarm dat dan liever op een elektrische kookplaat, wegens brandgevaar, maar verder zoals Matta schrijft.
Op de MZ loopt de ketting dan nog door gesloten tunnels, dus het vet blijft er lang op, en het blijft lang goed (al 20.000 km de ketting niet opnieuw gesmeerd, en niet gespannen...)
Groeten,
Eduard
 
Putoline Heeft hier speciaal kettingvet voor. In een metalen blik.

Ik gebruik het zelf voor de motorcross.

Het vet in een oude frietpan de ketting in het netje. Het vuil gaat uit de ketting onder in de frietpan. De ketting is perfekt gesmeerd.

Af en toe het vuil uit de frietpan halen. (Hier zal je met een wegmotor niet veel last van hebben)

Als je een adres in Breda zoekt kun je even mailen.

succes ermee
 
Putoline Heeft hier speciaal kettingvet voor. In een metalen blik.

Ik gebruik het zelf voor de motorcross.

Het vet in een oude frietpan de ketting in het netje. Het vuil gaat uit de ketting onder in de frietpan. De ketting is perfekt gesmeerd.

Af en toe het vuil uit de frietpan halen. (Hier zal je met een wegmotor niet veel last van hebben)

Als je een adres in Breda zoekt kun je even mailen.

succes ermee

ik heb ook nog zo'n vlak blik uit de jaren '80.
hard zwart vet dat waterdun wordt op de kookplaat.
 
Ik ben er inderdaad achter dat plutoline dat vet nog steeds levert, even bestellen dus :)
Breda is voor mij niet echt een optie aangezien ik uit hoorn kom maar adressen dichterbij zijn welkom ;)
 
Heeft Bleekermolen het niet?

Je bedoelt ws. Bleeker motoren? Tja, hij zal er in ieder geval aan kunnen komen.

De tip van die frituurpan is trouwens een goeie. Geen gezeur met open vuur, dus een stuk veiliger en je kunt 'm op zich ook weer op een veilige plek neerzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan