Ketting info??

4 nov 2003
6
0
Haaften
Kan iemand mij precies uitleggen hoe ik mijn ketting kan kontroleren?
Ik heb net mijn motor gekocht en denk dat er iets niet goedzit ivm geluids-
hinder ketting.

BVD,
Marcel :]
 
utfs zou ik zeggen....maar vooruit dan maar :+

Kettingspanning kan je meten door midden tussen de twee tandwielen het onderste deel van de ketting naar boven te duwen. De juiste afstand staat in de "owners manual" maar meestal moet dit ergens tussen 30 en 40mm zijn. Controleer de spanning op verschillende plaatsen, er kan verschil in gaan zitten naarmate de ketting slijt.

Tanden van de tandwielen moeten spits van vorm zijn, geen "haaietanden".

Als de ketting op de juiste spanning staat mag je de schakels niet van het achtertandwiel kunnen trekken. Kan dit wel, dan is de ketting versleten.
 
Op woensdag 26 november 2003 20:45 schreef martijn_vdh het volgende:
utfs zou ik zeggen....maar vooruit dan maar :+

Kettingspanning kan je meten door midden tussen de twee tandwielen het onderste deel van de ketting naar boven te duwen. De juiste afstand staat in de "owners manual" maar meestal moet dit ergens tussen 30 en 40mm zijn. Controleer de spanning op verschillende plaatsen, er kan verschil in gaan zitten naarmate de ketting slijt.

Tanden van de tandwielen moeten spits van vorm zijn, geen "haaietanden".

Als de ketting op de juiste spanning staat mag je de schakels niet van het achtertandwiel kunnen trekken. Kan dit wel, dan is de ketting versleten.

Je moet wel je ketting naar boven duwen en naar beneden trekken, en deze afstand zou 2,5 cm moeten zijn, zie manual, 4cm is de max.
 
Geluidshinder ?
een geraas ? of meer een geklonk ?

geklonk kan duiden op "harde stukken" in de ketting,
op die plaats bewegen de schakels niet meer soepel.
als je de schakels een beetje beweegt, blijven ze in die stand staan

meestal vervangings-tijd
 
Spanning meten op verschillende punten (de motor effe verder rollen) en dan de spanning stellen op het strakste punt.
Bij veel verschil in speling tussen het slapste en het strakste punt ook de ketting vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan