Ketting jankt na vervangen ketting/tandwielen

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.774
4.699
Ik heb gisteren een nieuw tandwiel en kettingset op mijn Tracer 900 '17 gezet.
Gisterenavond merktte ik al bij een klein rondje dat de ketting begon te janken boven de 50km/u en het aanzwelde tot ik het niet meer hoorde door de windruis.
Nu dacht ik aanvankelijk dat het kwam doordat de ketting te strak stond. Vandaag de ketting wat losser gezet naar 30mm op de sidestand zonder persoon op de motor.
Nog steeds is echter het gejank te horen alhoewel het wel minder lijkt.
Alles terug gemonteerd op de juiste wijze.
Het oude tandwiel heeft een borst, de nieuwe niet.
20200611_180955.jpg

Iemand eenzelfde ervaring of is dit een bekend verhaal?
 
20200611_190846.jpg

20200611_190852.jpg

Heb die rubber geleidingen ook goed schoongemaakt, daar loopt de ketting langs en ratelt ook als ik m op de middenbok zet. Misschien geeft dat ook meer herrie nu er geen dikke laag vet op zit...
 
Meestal zit er een borgplaat op. Honda heeft een systeem met boutjes. Van Yamaha weet ik het niet. Ik lees wel regelmatig op MF dat de voortandwiel is losgelopen.
Zit een geflenste rand op die je naar binnen kunt buigen, en twee uitsparingen in de as. Met een breekbeitel naar binnen geslagen nu. Bedankt voor de tip! Lost het "probleem" niet op, maar wel een goeie tip :t
 
Ik heb gisteren een nieuw tandwiel en kettingset op mijn Tracer 900 '17 gezet.
Gisterenavond merktte ik al bij een klein rondje dat de ketting begon te janken boven de 50km/u en het aanzwelde tot ik het niet meer hoorde door de windruis.
Nu dacht ik aanvankelijk dat het kwam doordat de ketting te strak stond. Vandaag de ketting wat losser gezet naar 30mm op de sidestand zonder persoon op de motor.
Nog steeds is echter het gejank te horen alhoewel het wel minder lijkt.
Alles terug gemonteerd op de juiste wijze.
Het oude tandwiel heeft een borst, de nieuwe niet.
Bekijk bijlage 1511299
Iemand eenzelfde ervaring of is dit een bekend verhaal?
Wat is de juiste manier van kettingspanning controleren voor jouw model?

Is dat op jiffy, onbelast?
 
Terug
Bovenaan Onderaan