ketting klinkapparaatje

Je hebt 2 soorten;
de 'ouderwetse' uitvoering die op holle en dichte klinkschakels werkt, heb ik 4 jaar geleden voor fl 350,- gekocht (merk: whale)

Tegenwoordig heb je ook klinkgereedschap dat alleen met holle sluitschakels werkt en die zijn goedkoper, ik dacht fl 125,- (bij splash design).
 
Mijn originele ketting kwam nog steeds met een dichte sluitschakel.

Ik leen dat ding altijd eventjes bij de dealer, voor die ene keer in de zoveel tijd.
 
Een ketting wordt vaak eindloos geleverd.
Er zijn kettingsplitsers die de ketting makkelijk kunnen splitsen. Wat je ook kunt doen is met een slijptolletje de pennen vlak slijpen en dan kan ie zo uit elkaar.

Montage: Je gebruikt natuurlijk de klinkschakel die bij de set zit. Je kunt met een grote tang de platte schakel over de pennen duwen en om de pennen door de platte schakel te krijgen kun je er even een moertje tussen doen tijdens het knijpen.

Het klinken: Neem een zware hamer en laat die door iemand achter het kettingwiel achter de ketting houden. Pak zelf een kamer met een spitse punt en tik aan 2 kanten van de pennen een platte kant.
Vergeet niet om die veertjes die bij de klinkset zitten tussen de schakels te doen om zo de juiste afstand te krijgen voor de oring. Na het klinken de veetjes er weer tussen uit halen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan