Ketting klinken

12 mrt 2013
217
0
Den Haag
Wie heeft ervaring met het klinken van een ketting?
Mijn ketting schakeltje is niet goed geklinkt en daardoor is hij losgeschoten.
Heeft iemand gereedschap of een pers om mijn nieuwe schakeltje te klinken?
(Omgeving Den Haag)
 
Goed......iemand anders die mij wat wijzer wil maken over dit setje?

Opmerkingen over hoe dom ik wel niet ben en dan maar naar een dealer moet daar ben ik niet mee geholpen ;)

Vraag is simpel,waar is wat en waar nou precies voor?
Uiteindelijk komen we er wel uit :P
 
did heeft kleine kuiltjes in de pennen van de klinkschakel waar de conus van de tool precies invalt.
als je de tool correct gebruikt kun je het eigenlijk niet fout doen.
ik meet vantevoren de dikte van de pennen op en na het kragen nog eens een keer.
did verlangt gemiddeld weg een kraag van minimaal 3/10 mm (dikker dus na kragen) tot 7/10 mm max.
exacte gegevens staan op de site van did per type ketting.
zoals je ziet is het dus eigenlijk een exacte bezigheid die zelfs na te meten is.
in mijn opinie is een gereedschap dus een must om aan de sluitschakel specs van de ketting fabrikant te kunnen voldoen.
ik doe het zo voor mezelf en voor vrienden en niet anders omdat ik niet wil prutsen/gokken/doemaarwat voor mezelf en ook voor mijn maten niet.
 
Laatst bewerkt:
Goed......iemand anders die mij wat wijzer wil maken over dit setje?

Opmerkingen over hoe dom ik wel niet ben en dan maar naar een dealer moet daar ben ik niet mee geholpen ;)

Vraag is simpel,waar is wat en waar nou precies voor?
Uiteindelijk komen we er wel uit :P

er moet toch iets van een beschrijving bij zitten?

wat voor ketting heb je eigenlijk?
voor did heb je een ander ponsje nodig als voor tsubaki oa.
volgens mij op de foto te zien kun je daar geen did ket mee klinken.
ik zie geen conus adapter ?
 
Ik krijg morgen idd een DID X ring kettingset binnen met losse klink schakel.
Zoals jij het omschrijft zit er idd geen tooltje bij om een did ketting te klinken.
Ik heb dus een soort centerpoint nodig begrijp ik?

Nou heb ik toevallig naast dit setje ook dit gekocht.
Daar zit ook een kleine centerpoint bij.
Misschien kan ik die gebruiken?

20140331_155604_zpspg6oj3yf.jpg
 
Koop nou gewoon dat tooltje van DID. De sluitschakel heeft voorbewerkte pennen en met dat tooltje druk je precies ver genoeg. In de gebruiksaanwijzing zal wel precies omschreven staan wat je moet gebruiken voor jouw maat ketting. Zucht.....Of 1 april?
 
Laatst bewerkt:
Dus jullie weten precies hoe goed iemand die je niet kent met (het verkeerde) gereedschap om kan gaan? :N

Deze manier van uit het eigen ego redeneren is een terugkerend MF probleem. Hoe kan je iemand een beunmethode adviseren als je geen idee hebt of diegene in staat is om de klus goed uit te voeren?

"Op gevoel", "makkelijk", "klusje van niks" zijn allemaal hele relatieve begrippen. Ik ken iemand die met 2 bakstenen een ketting (goed) kan klinken, dus TS, doen!
Als ik hier niet gelezen had over de hamer methode had ik een tool gekocht terwijl de ketting er nu alweer even op zit, hamertje tik is voor mij dus goed gegaan.

Natuurlijk heb je gelijk en moet dat niet het standaard advies worden en is dat iets voor mensen welke met een hamer om kunnen gaan. Maar boven al, iemand die zijn eigen werk durft te controleren. Ik durfde niet erg hard te slaan en gebruikte een kleine hamer waardoor ik ruim een uur heb gezeten voor deze klus maar er is geen speling in de schakel, hij is even dik als de rest en er zit even veel/weinig weerstand in het bewegen van de schakel.

Durft iemand rustig aan te doen dan kan het best maar bij twijfel moet je het laten controleren
 
Best wel heuuul klein beetje trots op mezelf :)

Had nog nooit een kettingset vervangen bij een motor maar met de nodige tips is het me helemaal gelukt in mijn eentje.

20140403_112304_zpsxzuxf7aw.jpg


Vers tandwieltje.

20140403_114222_zps1daftlyv.jpg


Oude voortandwieltje.

20140403_114719_zpsaohkxxwq.jpg


Nieuwe tandwieltje.

20140403_123729_zps1mqkv6ru.jpg


Handig tooltje gekocht ;)

http://i929.photobucket.com/albums/ad139/kef1982/Mobile Uploads/20140403_114822_zps0z3rigx4.jpg

Achterwieltje eruit.

http://i929.photobucket.com/albums/ad139/kef1982/Mobile Uploads/20140403_112313_zpshipznubf.jpg

Oude ketting.

20140403_120144_zpsnsyxagfh.jpg


Klinkschakel erop geperst.

20140403_122304_zpstccdrgr9.jpg


Met wat liefde schakeltje geklonken met 2 hamers ;)
En het hele zooitje weer gemonteerd.
Ieder boutje,moertje,as en lager schoon en gesopt in nieuw vers vet.
2 a 3 cm speling op de nieuwe ketting en achterwiel draait zeer soepeltjes :)

20140403_140233_zpsnm5540uv.jpg


3 uur mee zoet geweest maar alles is perfect gelukt.
Weer een ervaring rijker :]

Ik is blij
 
Als ik hier niet gelezen had over de hamer methode had ik een tool gekocht terwijl de ketting er nu alweer even op zit, hamertje tik is voor mij dus goed gegaan.

Natuurlijk heb je gelijk en moet dat niet het standaard advies worden en is dat iets voor mensen welke met een hamer om kunnen gaan. Maar boven al, iemand die zijn eigen werk durft te controleren. Ik durfde niet erg hard te slaan en gebruikte een kleine hamer waardoor ik ruim een uur heb gezeten voor deze klus maar er is geen speling in de schakel, hij is even dik als de rest en er zit even veel/weinig weerstand in het bewegen van de schakel.

Durft iemand rustig aan te doen dan kan het best maar bij twijfel moet je het laten controleren

Het beste werkt het met een bolkophamer, maar die heeft niet iedereen aan het bord hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan