ketting klinken

De ketting van mijn hayabusa was al niet te best meer, maar nu kraakt 'ie dat is niet meer normaal!

Gelukkig had ik al eerder voorgenomen om de kettingset te vernieuwen, dus de Tsubaki XRG-530 set ligt al op de plank.

blank.GIF


Maar nu komt het:
Ik heb zelf nog nooit een ketting geklonken.
Om goed beslagen ten ijs te komen heb ik een ketting pons/klink apparaat aangeschaft:

Whale_Chain_Cutter.jpg


De pen op de foto kan uitgewisseld worden door een pen met V-groef.Ik heb in een motorzaak wel eens gezien dat:

Men eerste de kettingwielen verwisselt, de nieuwe ketting er omlegt en deze met en slijptol inkort.
Vervolgens zet men de sluitschakel er op ter plekke van het achterkettingwiel.

Tot slot wordt elke pen van de sluitschakel geklonken door het klinkapparaat er op te zetten en hier met een zware hamer 1x flink op te slaan. Vervolgens wordt de pen met V-groef 90 graden verdraaid en dezelfde pen de 2e keer geklonken.

Wie heeft ervaring met kettingen klinken?
Is dit de juiste werkwijze?
Het lijkt mij lullig als de ketting er eens afvliegt.
 
Hmm ja, interessant topic. Ik wil ook wel weten hoe zoiets gaat. Ik ga in deze winterstop ook zelf ketting & tandwielen wisselen, maar heb dat zelfs nog nooit zien doen. Ik denk dat het met wat technische aanleg wel te doen is, maar als ik hier een 'montage handleiding" vindt maakt dat het wat makkelijker.

Aan BBB, wat kost zo'n "kettingklinker" en waar heb je 'm gehaald???
 
Vergeet niet voordat je je ketting inkort om je spanners terug te zetten. Anders maak je je nieuwe ketting te lang waarna spannen in de toekomst lastig wordt.
 
Inkorten met een slijptol :? lijukt mij een beetje raar, je breejt je ketting gewoon met een kettingbreker/pons, wel ff opletten dat het juiste schalmpje pakt, anders kan je een nieuwe ketting of hele kleine tandwielen geaaan bestellen. Als je het echt zeker wilt weten breek je gewoon je oude ketting met je pons, en legt de nieuwe ernaast, dan heb altijd de juiste lengte.
 
O.K. bedankt voor de tips.
ik zal de prijs van het gereedschap eens nazoeken.

Maar wat ik eigenlijk precies weten wilde:

[Tot slot wordt elke pen van de sluitschakel geklonken door het klinkapparaat er op te zetten en hier met een zware hamer 1x flink op te slaan. Vervolgens wordt de pen met V-groef 90 graden verdraaid en dezelfde pen de 2e keer geklonken.

Is dit de juiste klinkbewerking?
Zijn er dan geen forumleden die hier ervaring mee hebben?

Dan kunnen we weer een mooie HOW-TO er van maken!
 
Op dinsdag 09 december 2003 16:05 schreef BadBusaBèrke het volgende:
O.K. bedankt voor de tips.
ik zal de prijs van het gereedschap eens nazoeken.

Maar wat ik eigenlijk precies weten wilde:Is dit de juiste klinkbewerking?
Zijn er dan geen forumleden die hier ervaring mee hebben?

Dan kunnen we weer een mooie HOW-TO er van maken!
Ik heb er 2 van tsubaki dicht getimmerd. Alleen dan zonder dat mooie tooltje van jou. Het zou inderdaad in 1 klap moeten kunnen is mij verteld door m'n monteur. O-)


Als je dan 90° draait en weer eens timmert zouden er vier schuine kantjes aan moeten zitten, precies zoals op de rest vd schakeltjes. :)
 
Bijna alle motorzaken klinken zo hun ketting ... Ik sla zelf minimaal 2x en dan 90graden draaien en dan weer 2x slaan. Ketting inkorten gaat het makkelijkst idd met een slijptol, breken gaat vaak niet omdat de pennen kneiterhard zijn.
 
Ja zo gaat het bij een motorzaak. vergeet niet alleen de o-ringen ertussen te doen? BTW waar haal je zo'n kettingpons vandaan voor weinig???????? [elcheapomodus] Je blijft een nederlander he??? [einde elcheapomodus]
 
Laatst bewerkt:
Sleutelen met een kater
O-)

Edit: En zorg in godsnaam dat die schakel goed zit. Stel je voor hij vliegt er af met 200+.. Kon je wel eens je kuit kosten, of wat meer als hij vastslaat en je op je gezicht gaat :X

Edit2: Tip: Als je de oude ketting gebroken hebt, en de nieuwe op lengte, kun je de oude en de nieuwe even aan elkaar hangen, en zo easypeasy de nieuwe er op leggen.
 
De ketting van mijn hayabusa was al niet te best meer, maar nu kraakt 'ie dat is niet meer normaal!

Gelukkig had ik al eerder voorgenomen om de kettingset te vernieuwen, dus de Tsubaki XRG-530 set ligt al op de plank.

(Afbeelding)

Maar nu komt het:
Ik heb zelf nog nooit een ketting geklonken.
Om goed beslagen ten ijs te komen heb ik een ketting pons/klink apparaat aangeschaft:

(Afbeelding)

De pen op de foto kan uitgewisseld worden door een pen met V-groef.Ik heb in een motorzaak wel eens gezien dat:

Men eerste de kettingwielen verwisselt, de nieuwe ketting er omlegt en deze met en slijptol inkort.
Vervolgens zet men de sluitschakel er op ter plekke van het achterkettingwiel.

Tot slot wordt elke pen van de sluitschakel geklonken door het klinkapparaat er op te zetten en hier met een zware hamer 1x flink op te slaan. Vervolgens wordt de pen met V-groef 90 graden verdraaid en dezelfde pen de 2e keer geklonken.

Wie heeft ervaring met kettingen klinken?
Is dit de juiste werkwijze?
Het lijkt mij lullig als de ketting er eens afvliegt.
Ik heb drie weken terug mijn ketting laten vervangen en de betreffende monteur ging als volgt te werk:
- Achterremklauw losmaken
- Achterwiel verwijderen
- Achtertandwiel vervangen
- Voortandwiel vervangen (motor in eerste versnelling.)
- Oude ketting doorslijpen met slijptol
- Oude ketting eraf (motor weer in z'n vrij.)
- Achterwiel monteren
- Achterremklauw monteren
- Nieuwe ketting erop en lengte bepalen
- Nieuwe ketting eraf en op goede lengte slijpen
- Nieuwe ketting erop
- Sluiting monteren (incl. O-ringen)
- sluiting goed aanknijpen en klap verkopen met bankhamer
- Geheel netjes klinken

Het klinken deed hij gewoon met een bankhamer en een zware hamer aan de achterzijde en sluiting niet ter hoogte van achtertandwiel.

Ik dacht ook dat het klinken met speciaal gereedschap moest, maar het stelde echt gen reet voor. Volgende keer doe ik het gewoon zelf.
 
laatste 2 punten snap ik niet, als sla je me dood, zo doe ik het bij mijn mtb, pinnetje erin drukken met een ketting pons en daarna zit ie muurvast, wat gebeurt hier dan, pin erin slaan? en daarna zit ie nog niet vast? :?
 
laatste 2 punten snap ik niet, als sla je me dood, zo doe ik het bij mijn mtb, pinnetje erin drukken met een ketting pons en daarna zit ie muurvast, wat gebeurt hier dan, pin erin slaan? en daarna zit ie nog niet vast? :?

Als je het pinnetje klinkt kan hij in z'n geheel iets dikker worden. Daarom kneep hij eerst het sluit dingetje (ik weet de goede benaming niet, maar je hebt dat ding met de twee pinnen, daar haak je beide uiteinden van de kettting aan en dan schuif je dat sluit dingetje erop dus eigenlijk hetzelfde dingetje maar dan zonder de twee pinnetjes. als jij het nog snapt dan snap ik het ook. ;) )goed strak aan anders heb je kans dat er speling op het geheel komt te zitten.
 
ach, ik zat veel te moeilijk te denken, maar nu snap ik de hele verhaal, precies hetzelfde als bij een fiets alleen uiteinde iets dikker maken door erop te slaan zodat ie goed vast zit en das belangrijk, heb ik het goed?
thx
 
het komt erop neer om het uitstekende pinnetje een "braampje" erop te slaan. en er is geen mooier gereedschap als het bovenstaande tooltje. met 2 hamers klinken en en dik 100 pk op los laten en +200 rijden met een ketting geklonken door 2 hamers, niet voor mij. de kans dat je ze strak klinkt kan ook. daarom aanspannen en 1 klap met een v-groef pen en klaar. Voor mij geen andere manier maar als er van die beunhazen bijlopen die het zo willen doen. mijn zege heb je
 
het komt erop neer om het uitstekende pinnetje een "braampje" erop te slaan. en er is geen mooier gereedschap als het bovenstaande tooltje. met 2 hamers klinken en en dik 100 pk op los laten en +200 rijden met een ketting geklonken door 2 hamers, niet voor mij. de kans dat je ze strak klinkt kan ook. daarom aanspannen en 1 klap met een v-groef pen en klaar. Voor mij geen andere manier maar als er van die beunhazen bijlopen die het zo willen doen. mijn zege heb je
Deze beunhaas had zo'n v-groef pen geleend bij z'n motorzaak & de ketting helemaal vastgezet tegen een biels (zwaar massief blok hout ;) ). Toen ik er echter met een vuisthamer een stevige klap tegen gaf waren de platte kantjes veel te klein naar m'n zin. '(

Ik heb er toen voor gekozen om nog maar een stel klappen erbij te doen, tot de vlakjes vergelijkbaar waren met de rest vd ketting.


Maar ik zal voorlopig maar geen 200kmu rijden. ;) Hoeven jullie iig wat minder ongerust te zijn. :P
 
De ketting van mijn hayabusa was al niet te best meer, maar nu kraakt 'ie dat is niet meer normaal!

Men eerste de kettingwielen verwisselt, de nieuwe ketting er omlegt en deze met en slijptol inkort. Vervolgens zet men de sluitschakel er op ter plekke van het achterkettingwiel.

Tot slot wordt elke pen van de sluitschakel geklonken door het klinkapparaat er op te zetten en hier met een zware hamer 1x flink op te slaan. Vervolgens wordt de pen met V-groef 90 graden verdraaid en dezelfde pen de 2e keer geklonken.

Wie heeft ervaring met kettingen klinken?
Is dit de juiste werkwijze?
Het lijkt mij lullig als de ketting er eens afvliegt.

Dit klinkt als de juiste werkwijze, maar nog steeds een ingewikkelde.

Je haalt je achterwiel er toch uit om het tandwiel te vervangen.
Waarom haal je dan niet je achterbrug even los?
Achterbrugas, schokbrekers los en de hele handel is los.

Koop dan een eindeloze ketting, waarvan de schakels allemaal fabrieksgeklonken zijn en allemaal goed in het vet zitten, hoef je ook geen slijptol in de buurt van je brommert te houden...kan je meteen even je achterbruglagers invetten. ;)
 
Dit klinkt als de juiste werkwijze, maar nog steeds een ingewikkelde.

Je haalt je achterwiel er toch uit om het tandwiel te vervangen.
Waarom haal je dan niet je achterbrug even los?
Achterbrugas, schokbrekers los en de hele handel is los.

Koop dan een eindeloze ketting, waarvan de schakels allemaal fabrieksgeklonken zijn en allemaal goed in het vet zitten, hoef je ook geen slijptol in de buurt van je brommert te houden...kan je meteen even je achterbruglagers invetten. ;)
Dat kan toch niet als je een gebrugde (heet dat eigenlijk zo?) achtervork hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan