ketting klinken

De ketting van mijn hayabusa was al niet te best meer, maar nu kraakt 'ie dat is niet meer normaal!

Gelukkig had ik al eerder voorgenomen om de kettingset te vernieuwen, dus de Tsubaki XRG-530 set ligt al op de plank.

blank.GIF


Maar nu komt het:
Ik heb zelf nog nooit een ketting geklonken.
Om goed beslagen ten ijs te komen heb ik een ketting pons/klink apparaat aangeschaft:

Whale_Chain_Cutter.jpg


De pen op de foto kan uitgewisseld worden door een pen met V-groef.Ik heb in een motorzaak wel eens gezien dat:

Men eerste de kettingwielen verwisselt, de nieuwe ketting er omlegt en deze met en slijptol inkort.
Vervolgens zet men de sluitschakel er op ter plekke van het achterkettingwiel.

Tot slot wordt elke pen van de sluitschakel geklonken door het klinkapparaat er op te zetten en hier met een zware hamer 1x flink op te slaan. Vervolgens wordt de pen met V-groef 90 graden verdraaid en dezelfde pen de 2e keer geklonken.

Wie heeft ervaring met kettingen klinken?
Is dit de juiste werkwijze?
Het lijkt mij lullig als de ketting er eens afvliegt.
 
Wat ook wert: Van een oude centerpunt het scherpe puntje af slijpen, daar met een slijptil een gekruisde groef in slijpen. vervolgens moker achter de ketting met dat gekruuisde centerpuntje en een hamer de ketting klinken. Werkt perfect!
 
leuk al die adviezen over zelfgemaakt gereedschap, maar als je ff leest zie dat hij al een pons heeft gekocht, en je achterbrug eruithalen om je krtting te vervangen, het zal wel handig zijn, maar het lijkt mij eenbeetje omslachtig.
 
Je haalt je achterwiel er toch uit om het tandwiel te vervangen.
Waarom haal je dan niet je achterbrug even los?
Achterbrugas, schokbrekers los en de hele handel is los.

Koop dan een eindeloze ketting, waarvan de schakels allemaal fabrieksgeklonken zijn en allemaal goed in het vet zitten, hoef je ook geen slijptol in de buurt van je brommert te houden...kan je meteen even je achterbruglagers invetten. ;)
:^

Iets meer werk maar geen gedoe er om heen.
 
Wat ook wert: Van een oude centerpunt het scherpe puntje af slijpen, daar met een slijptil een gekruisde groef in slijpen. vervolgens moker achter de ketting met dat gekruuisde centerpuntje en een hamer de ketting klinken. Werkt perfect!

Het nadeel hiervan is dat je de schakel niet precies even strak kunt zetten als de andere schakels. Oftewel de o/x ring ligt losser of strakker als bij de rest van de ketting.
Als hij te los ligt kan het vet er gemakkelijker tussenuit en als hij te strak zit krijg je meer weerstand in die schakel (meer slijtage)

Dan leen ik toch liever ff wat goed gereedschap bij de motorzaak.
 
Ok, heb even wat gemaild, via Struik onderdelen kan ik het speciale stukje gereedschap bestellen voor 202 euro?!?!!??! Dat heb ik er dus NIET voor over, als de nood weer aan de man is zien we wel weer hoe we het oplossen, ben in ieder geval deze keer weer gered...
 
eindloze ketting gebruiken is 100 % veilig (wie zegt dat je goed geklonken heb? )nadeel je moet je achterbrug demonteren maar voordeel kan je gelijk je lagers bekijken en opnieuw invetten
 
eindloze ketting gebruiken is 100 % veilig (wie zegt dat je goed geklonken heb? )nadeel je moet je achterbrug demonteren maar voordeel kan je gelijk je lagers bekijken en opnieuw invetten

Beetje jammer dat bij veel nieuwe supersports de ketting door de achterbrug loopt en de ketting wel open moet zijn.

Als je een ketting klinkt kan er weinig gebeuren hoor, altijd maar die sterke verhalen over die brekende kettingen :X
 
Ik heb drie weken terug mijn ketting laten vervangen en de betreffende monteur ging als volgt te werk:
- Achterremklauw losmaken
- Achterwiel verwijderen
- Achtertandwiel vervangen
- Voortandwiel vervangen (motor in eerste versnelling.)
- Oude ketting doorslijpen met slijptol
- Oude ketting eraf (motor weer in z'n vrij.)
- Achterwiel monteren
- Achterremklauw monteren
- Nieuwe ketting erop en lengte bepalen
- Nieuwe ketting eraf en op goede lengte slijpen
- Nieuwe ketting erop
- Sluiting monteren (incl. O-ringen)
- sluiting goed aanknijpen en klap verkopen met bankhamer
- Geheel netjes klinken

Het klinken deed hij gewoon met een bankhamer en een zware hamer aan de achterzijde en sluiting niet ter hoogte van achtertandwiel.

Ik dacht ook dat het klinken met speciaal gereedschap moest, maar het stelde echt gen reet voor. Volgende keer doe ik het gewoon zelf.


En in alle replies wordt er geen woord gerept over dat je de klinkschakel moet invetten bij montage.
 
En in alle replies wordt er geen woord gerept over dat je de klinkschakel moet invetten bij montage.

ja, duh

je krijgt er niet voor niets zo'n zakje vet bij.

ik doe het trouwens niet op zijn manier.
En ik kijk ook ff met de schuifmaat of de schakel even dik is als de al geklinkte schakels. Anders krijg je op die ene schakel meer druk op de o.ring en dus meer wrijving.

lijkt me trouwens ook maar een prutsmonteur als hij hem klinkt met 2 hamers.
Bij motoren met een hoog vermogen is goed klinken toch wel een must.
 
Laatst bewerkt:
Vraag me af als je zo'n ding voor slechts 1 motor aanschaft, of je dan niet veel te duur uitbent.
Vaak is de kwaliteit van de goedkopere zo beroerd dat het klinken van meer dan 2 kettingen niet aan te raden is. Die dingen schijnen dan ergens tussen 40 en 70 Euro te kosten.
De echte, waarmee je ook nokkenaskettingen kan klinken van bijvoorbeeld Tsubaki kosten rond de 150 Euro (Adviesprijs)

Maar het laten vervangen van een ketting (meestal met enige garantie) kost je 1 uurtje. Da's 50 a 60 Euro werkplaatstarief (of minder)
Een ketting gaat tussen de 20.000 en 30.000 km mee. Dus langer als ik en de meeste personen hier hun motor bezitten. (30.000 met de originele en 30.000 met de tweede set is een oude motor..)

Rest altijd nog de mogelijkheid om de ketting zelf te vervangen, naar een zaak te rijden en te laten klinken. Da's verre weg het goedkoopste.
 
tja ik moet elk jaar wel een nieuwe ketting set erop zetten, dus voor mij zou het rendabel zijn, maar een beetje monteur doet het in 10 minuten, dus ik ga niet zelf lopen klooien. mijn kettingset kost rond de 150 euro, dus die 15 euro extra kan er ook nog wel af.

heb het trouwens wel ooit zelf geprobeert met hamers enzo, maar was grote puinhoop. nog geen schrammetje op die pin. dacht dat ik helemaal gek zou worden. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan