Ketting onderhoud, zwart en wit spul

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Beste allemaal,

Na vandaag circa 75 km gereden te hebben leek het mij een goed idee mijn ketting even met wat spray in te spuiten.
Ik heb laatst W5 chainspary van de Lidl gekocht en ik dacht laat ik dat eens proberen:
Ketting_onderhoud_spray.png


Ik spoot naar het achtertandwiel toe met links terwijl ik met mijn rechthand mijn achterband draaide (en mijn rechterhand en arm zaten meteen onder de rommel).
Gelukkig had ik karton onder de ketting gelegd want die begon meteen te druipen van de zwarte meuk.
Ketting_onderhoud_rommeltje.png

Toen ik wat dichterbij keek zat ik dat mijn ketting ook onder een soort wit spul zat.
Ketting_wit_spul.png

Nou heb ik een paar vragen:
- Moet ik hier eerst met ketting reiniger (heb hier ook een nog nooit gebruikte bus Ipone chain cleaner staan) overheen en dan pas sprayen?
- Is het normaal dat er zo'n troep van de ketting afkomt en hoe doe ik dat op een beetje handige manier zonder overal een bende van te maken?
- Zijn mijn tandwielen en ketting nog wel goed?

Misschien domme vragen maar dit is mijn eerste motor en ook de eerste keer dat ik er zelf spray op spuit.
In januari is de motor nog voor onderhoud geweest en daarna heb ik er tot vandaag eigenlijk niet mee kunnen rijden.
 
Schoonmaken met remmenreiniger lijkt me niet het beste idee. Wil geen welofnietschoonmaakdiscussie op gang brengen, maar dat lijkt me voor de O of X ringen niet heel gezond.

Ik zie dat de buitenkant van de ketting vooral vol met wit vet zit. Dat is hooguit leuk tegen corrosie, maar je wil het vet juist aan de binnenkant hebben. Om te beoordelen of je ketting en kettingwielen goed zijn check je deze even: How-to: Herken een versleten kettingset
 
Waarom zou je remmenreiniger wel op de cups van je remmen kunnen spuiten en niet op de ketting,is echt allebei rubber
als de ketting tenminste o ringen heeft,want dat is ook niet standaard
 
Het einddoel is dat jouw ketting gesmeerd over je ketting wiel loopt. Het liefste zo schoon mogelijk.
Hoe dunner je smeermiddel is, hoe sneller je het weer op moet brengen. Hoe dikker het is, hoe moeilijker het overal zit.

Schoonmaken is niet je hoofddoel
 
Waarom zou je remmenreiniger wel op de cups van je remmen kunnen spuiten en niet op de ketting,is echt allebei rubber
als de ketting tenminste o ringen heeft,want dat is ook niet standaard
Zal ik, die het gewoon overal overheenspuit en dus verkeerd gebruikt, je dat een haarfijn uitleggen, in één woord?

REMMEN!!!!!!!!reiniger.





Dat is om het contactoppervlak van de remmen schoon te maken... Het is dus geen kettingreiniger, geen remklauwreiniger, geen starthulp...
 
En dat spuit je er dan meteen weer in

Dat vet zit in je rollen, opgesloten door de o-ringen.......

Ketting schoonmaken is iets wat eigenlijk amper nodig is. Wil je het doen, koop dan petroleum (kerosine) oid. Dit werkt vaak wel goed. Ook de S100 kettingreiniger doet het prima. Maar in principe is regelmatig smeren meer dan voldoende.
 
Zou t lekker gebruiken, volgende week open je dan een topic om te vragen hoe het kan dat de o-ringen van je ketting eruit liggen?
Ik weet niet of het zo'n vaart loopt. Maar als je het risico niet wil lopen moet je het niet nemen, toch?

@Meneer René tussen de rubberringen en de schalmen zit vet, dat zit niet droog tegen elkaar. Remmenreiniger lost dat op, als er vet tussen kan zitten kan er ook een oplosmiddel tussen komen dat het vet naarmate je meer remmenreiniger gebruikt oplost. Zet je de volle straal erop spuit je het vet tussen de ringen en de schalmen er zelfs tussenvandaan. Ik maak de boel ook schoon met remmenreiniger, maar netjes op een doekje zodat je het niet soakt
 
Dank u allen, ik beloof bij deze dat ik de remreiniger alleen voor de remschijven zal gebruiken.

Waar kan ik de ketting van mijn Yamaha Fazer FZS 600 het beste mee inspuiten / smeren na het reinigen met de ketting reiniger?

In de handleiding van de Yamaha Fazer staat "Wipe it dry, and thoroughly lubricate it with SAE 30 ~ 50W motor oil."

Kan ik er dan ongestraft met een kwast oid motorolie proberen te smeren, zit dat dan niet meteen overal?
 
Terug
Bovenaan Onderaan