Ketting onderhoud, zwart en wit spul

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Beste allemaal,

Na vandaag circa 75 km gereden te hebben leek het mij een goed idee mijn ketting even met wat spray in te spuiten.
Ik heb laatst W5 chainspary van de Lidl gekocht en ik dacht laat ik dat eens proberen:
Ketting_onderhoud_spray.png


Ik spoot naar het achtertandwiel toe met links terwijl ik met mijn rechthand mijn achterband draaide (en mijn rechterhand en arm zaten meteen onder de rommel).
Gelukkig had ik karton onder de ketting gelegd want die begon meteen te druipen van de zwarte meuk.
Ketting_onderhoud_rommeltje.png

Toen ik wat dichterbij keek zat ik dat mijn ketting ook onder een soort wit spul zat.
Ketting_wit_spul.png

Nou heb ik een paar vragen:
- Moet ik hier eerst met ketting reiniger (heb hier ook een nog nooit gebruikte bus Ipone chain cleaner staan) overheen en dan pas sprayen?
- Is het normaal dat er zo'n troep van de ketting afkomt en hoe doe ik dat op een beetje handige manier zonder overal een bende van te maken?
- Zijn mijn tandwielen en ketting nog wel goed?

Misschien domme vragen maar dit is mijn eerste motor en ook de eerste keer dat ik er zelf spray op spuit.
In januari is de motor nog voor onderhoud geweest en daarna heb ik er tot vandaag eigenlijk niet mee kunnen rijden.
 
Dat vet zit in je rollen, opgesloten door de o-ringen.......

Ketting schoonmaken is iets wat eigenlijk amper nodig is. Wil je het doen, koop dan petroleum (kerosine) oid. Dit werkt vaak wel goed. Ook de S100 kettingreiniger doet het prima. Maar in principe is regelmatig smeren meer dan voldoende.

Tussen de pen en bus zit vet opgesloten door de O ringen. De rollen zitten om de bus en vinden het prettig als ze wat smering krijgen.
 
@FrankvD

Hoop onzin staat er weer !

Schoonmaken met IPONE CHAIN CLEANER (top spul) is een van de weinige middelen die je 0 of x rubbers geheel niet aantast.

De beste olie om je ketting mee in te vetten is olie die normaal gesproken in versnellingsbakken wordt gebruikt.
Deze kunnen namelijk hoge toeren aan en blijven goed plakken op de tandwielen.
Of in ons geval dus op de ketting.

Wordt ook door bijna alle motor- en ketting producenten aanbevolen.
Wel vreemd advies van Yamaha om SAE 30-50 aan te bevelen, is veels te dun spat als een gek.

Boekje van Honda en vele anderen: Lubricate the drive chain with #80 - 90 gear oil or drive chain lubricant

Gewoon in een oliespuit doen en lekker zeiknat maken daarna overtollige afvegen met schone doek.
Rondje rijden en even checken dat er niet teveel olie op je achterband komt.

Onderstaan mijn setje, groet Arthur

Reilang metal.jpg
Castrol Syntrax Longlife 75w90.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daarom heet kettingzaag olie ook Kettingzaag olie :] .Gooit bijna iedereen in zijn osco dus dan zal het wel iets van werken

En spul wat er voor gemaakt is wat in spuitbussen zit kost een gods vermogen maar zal ook werken soms
 
mooi spul plakt als een gek maare niet altijd geschikt. vooral als je binnen door rijd met stof en zand.
Dan plakt alles er aan. ik zit weer op de versnellingsbak olie met de automaat smering .

Door de automaat smering reinigt de ketting ook
 
Maar je moet ook pertinent weigeren om er spul op te smeren wat er voor gemaakt is, niet doen hoor, zoals white grease voor kettingen... je bent toch niet gek????
Kettingzaagolie is echt het beste. Vaak doen of een Osco monteren. Echt heel erg goed, Heb nu al 11 jaar cardan maar weet dat nog goed.
 
Dank u allen, ik beloof bij deze dat ik de remreiniger alleen voor de remschijven zal gebruiken.

Waar kan ik de ketting van mijn Yamaha Fazer FZS 600 het beste mee inspuiten / smeren na het reinigen met de ketting reiniger?

In de handleiding van de Yamaha Fazer staat "Wipe it dry, and thoroughly lubricate it with SAE 30 ~ 50W motor oil."

Kan ik er dan ongestraft met een kwast oid motorolie proberen te smeren, zit dat dan niet meteen overal?
Je mag remmenreiniger ook op remblokken gebruiken.
Ik zou geen motorolie of andere vloeibare olie gebruiken. (Gewoon een kettingspray van S100 of Motul)
Elke keer na onderhoud smeert de dealer mijn ketting volgens het boekje en heb ik meestal olie op mijn velg en soms op de band.
 
Ik gebruik ook kettingzaag olie in de scottoiler, na de montage van de ketting 1 keer gespannen om de eerste rek er uit te halen, daarna slechts 1 keer opnieuw gespannen bij 20k. Werkt voor mij beter als vet. Schoonmaken doe ik eigenlijk nooit.
 
Schoonmaken met lampenolie 2 euro bij de action
En droog slingeren door de straat en daarna lekker inbaggeren met S100 witte ketting spray.

Ben 40.000 km verder en de ketting en tandwielen zijn nog als nieuw.

:W

Voor een dagelijkse rijder lekker een scotoiler monteren ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Van alles geprobeerd, maar een kwastje petroleum, droge doek en veeeeel karton onder en achter je ketting, werkt voor mij het best.
Daarna een spuitbus vet erop. Ik heb nu een of andere wax-lube, wit vet gaat ook prima.

Mooiste is als je een groothandel of tankstation in de buurt hebt. Dan koop je nu voor €1,50 per liter. In de bouwmarkt uiteraard meer dan het dubbele. Zelf heb ik het idee dat eerst schoonmaken wel zin heeft, sowieso vind ik een zwarte, zanderige ketting op een glimmende motor wat triest eruit zien.
 
Beste allemaal,
......
Nou heb ik een paar vragen:
- Moet ik hier eerst met ketting reiniger (heb hier ook een nog nooit gebruikte bus Ipone chain cleaner staan) overheen en dan pas sprayen?
- Is het normaal dat er zo'n troep van de ketting afkomt en hoe doe ik dat op een beetje handige manier zonder overal een bende van te maken?
- Zijn mijn tandwielen en ketting nog wel goed?

Misschien domme vragen maar dit is mijn eerste motor en ook de eerste keer dat ik er zelf spray op spuit.
In januari is de motor nog voor onderhoud geweest en daarna heb ik er tot vandaag eigenlijk niet mee kunnen rijden.

Hier spuit 11 :)

MOET je eerst schoonmaken. Nee jij MOET niks, persoonlijk maak ik een ketting niet schoon, ik rij net vaak genoeg in de regen dat er geen grote opbouw plaats vindt. Als je wilt dat je ketting er mooi schoon bij staat in de garage kun je hem poetsen tot die glimt, vanuit technisch opzicht en lange levensduur niet de beste optie trouwens. De grootste klodders komen er ook wel af met een tuinslang bij gebrek aan regen. :)

Ketting wordt smerig door het vet dat er de vorige keer op is gespoten en dat zwart is geworden, hetzij door gemalen zand, slakken, teer, vliegen, microscopische metaal deeltjes. Dat W5 spul heb ik ook wel eens gebruikt, erg vloeibaar materiaal, ik hoef het niet meer, te veel oplosmiddelen te weinig smeer IMHO. Het witte wat aan de buitenkant zit doet gewoon niet mee. Niet met smeren en niet met smerig worden, scheelt wel dat'ie daar niet roest.

Als de motor in Januari voor onderhoud is geweest en je hebt er niet op gereden zal de zaak die het onderhoud heeft gedaan je wel een kettingset hebben getracht te verkopen, of het interesseerde ze geen klap, dat is een waardeoordeel over de zaak die ik niet kan geven want ik ken die onbekenden (waarschijnlijk) niet.

Een ketting kan tijdens stilstand verroesten, niet verslijten.

Voor de rest is de ganse discussie over het algemeen persoonlijke voorkeur en geloof.

Persoonlijk gebruik ik meestal S100 white chaingrease, doet wat het moet doen, is een basis, is niet gratis maar wel op meerdere plekken te koop.

Het enige wat je nooit moet doen, is de ketting met doek schoon maken of invetten met lopende motor. De ketting zal de doek grijpen en je vingers opvreten.

Het kan dan verdomt lastig worden om nog passende motorhandschoenen te kopen, misschien dat een sok dan al wel voldoende is.

db
 
motorolie werkt niet echt gebruik dan kettingzaag olie
In theorie misschien niet, in mijn praktijk wel. Ik smeer al jaren d.m.v. een automatisch kettingsmeersysteem met AFGEWERKTE motorolie mijn ketting. En dat heeft al die jaren naar volle tevredenheid gewerkt (disclaimer: voor mij i.i.g.). Ik heb nog steeds na ettelijke 10 duizenden kilometers geen versleten ketting/tandwielen. Of dat anders/beter zou zijn gegaan met een hyperkettingsmeermiddel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan