Ketting onderhoud, zwart en wit spul

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Beste allemaal,

Na vandaag circa 75 km gereden te hebben leek het mij een goed idee mijn ketting even met wat spray in te spuiten.
Ik heb laatst W5 chainspary van de Lidl gekocht en ik dacht laat ik dat eens proberen:
Ketting_onderhoud_spray.png


Ik spoot naar het achtertandwiel toe met links terwijl ik met mijn rechthand mijn achterband draaide (en mijn rechterhand en arm zaten meteen onder de rommel).
Gelukkig had ik karton onder de ketting gelegd want die begon meteen te druipen van de zwarte meuk.
Ketting_onderhoud_rommeltje.png

Toen ik wat dichterbij keek zat ik dat mijn ketting ook onder een soort wit spul zat.
Ketting_wit_spul.png

Nou heb ik een paar vragen:
- Moet ik hier eerst met ketting reiniger (heb hier ook een nog nooit gebruikte bus Ipone chain cleaner staan) overheen en dan pas sprayen?
- Is het normaal dat er zo'n troep van de ketting afkomt en hoe doe ik dat op een beetje handige manier zonder overal een bende van te maken?
- Zijn mijn tandwielen en ketting nog wel goed?

Misschien domme vragen maar dit is mijn eerste motor en ook de eerste keer dat ik er zelf spray op spuit.
In januari is de motor nog voor onderhoud geweest en daarna heb ik er tot vandaag eigenlijk niet mee kunnen rijden.
 
Hier spuit 11 :)

MOET je eerst schoonmaken. Nee jij MOET niks, persoonlijk maak ik een ketting niet schoon, ik rij net vaak genoeg in de regen dat er geen grote opbouw plaats vindt. Als je wilt dat je ketting er mooi schoon bij staat in de garage kun je hem poetsen tot die glimt, vanuit technisch opzicht en lange levensduur niet de beste optie trouwens. De grootste klodders komen er ook wel af met een tuinslang bij gebrek aan regen. :)

Ketting wordt smerig door het vet dat er de vorige keer op is gespoten en dat zwart is geworden, hetzij door gemalen zand, slakken, teer, vliegen, microscopische metaal deeltjes. Dat W5 spul heb ik ook wel eens gebruikt, erg vloeibaar materiaal, ik hoef het niet meer, te veel oplosmiddelen te weinig smeer IMHO. Het witte wat aan de buitenkant zit doet gewoon niet mee. Niet met smeren en niet met smerig worden, scheelt wel dat'ie daar niet roest.

Als de motor in Januari voor onderhoud is geweest en je hebt er niet op gereden zal de zaak die het onderhoud heeft gedaan je wel een kettingset hebben getracht te verkopen, of het interesseerde ze geen klap, dat is een waardeoordeel over de zaak die ik niet kan geven want ik ken die onbekenden (waarschijnlijk) niet.

Een ketting kan tijdens stilstand verroesten, niet verslijten.

Voor de rest is de ganse discussie over het algemeen persoonlijke voorkeur en geloof.

Persoonlijk gebruik ik meestal S100 white chaingrease, doet wat het moet doen, is een basis, is niet gratis maar wel op meerdere plekken te koop.

Het enige wat je nooit moet doen, is de ketting met doek schoon maken of invetten met lopende motor. De ketting zal de doek grijpen en je vingers opvreten.

Het kan dan verdomt lastig worden om nog passende motorhandschoenen te kopen, misschien dat een sok dan al wel voldoende is.

db
Daarom zet je hem ook op de middenbok en draai je rustig met de hand KOST HET JE OOK GEEN VINGERS
 
Ff afstoffen deze, dit had ik van een kennis gekregen maar wat een goed product 👌.
Kleeft goed en geen smerige velg meer en blijft er lang opzitten. Gewoonlijk spuit ik de ketting elke 2e tankbeurt in maar is met deze overbodig. Wat t in de regen doet weet ik nog niet, maar vooralsnog top spul.IMG_20200627_174619191.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan