Ketting onderhouden

easy_rider

Rookie
5 jan 2009
5
0
Brugge
Hallo!

Ik vind het belangrijk om de ketting van mijn motor, honda cbf1000, regelmatig en proper te onderhouden. Ik ben totaal niet technisch onderlegd maar ik slaag er toch in om dit, naar mijn mening, naar behoren te doen. Ik heb echter wat betreft dit onderwerp een probleem...

Dus mijn vraag, voor andere cbf-rijders. Hoe kan ik het tandwiel vooraan van mijn ketting propermaken. Ik durf het dekel ervoor niet afnemen, er zit daar immers nog iets anders op (benzinepomp?) en de bediening van de versnelling zit er ook voor (metalen staafje). Hoe pak ik dit best aan?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg Easy_rider.
 
lijkt me niet dat er een benzine pomp voor zit, beetje apart, maar goedik ken de cbf1000 ook niet dus dont shoot me if im wrong....

gewoon navraag doen bij iemand met een cbf, wellicht krijg je via hier ook antwoord...

anderzinds, het kapje is gemaakt om los te kunnen nemen, je moet namelijk toch ook eenvoudig een ketting kunnen vervangen....
 
Dan zal die deksel er toch af moeten, het stelt niet zoveel voor gewoon een beetje zelf vertrouwen hebben.


:^ :^ :^

beetje vertrouwen in jezelf. heb je dat totaal niet laat dan ff iemand uit je vriendengroep,kennissen,buren, die beetje technisch zijn er naar kijken of anders ga je gewoon ff terug naar de dealert en leg je je verhaal uit dan word dat echt wel opgelost! ;)
 
Gewoon laten zitten want het heeft geen enkel nut. In het begin heb ik het kapje er ook nog wel eens afgehaald om de zaak schoon te maken. Vervolgens weer gemonteerd, maar als je een beetje kilometers maakt dan blijf je bezig. Je zult dan om de paar weken/maanden de boel open moeten draaien en daar wordt het niet beter van.
Mijn ervaring is dat het overtollige kettingvet op een bepaald ogenblik er vanzelf uit valt. Je kunt dan beter je ketting af en toe een keer reinigen en in ieder geval goed smeren. Voor de levensduur van je ketting maakt het ook niets uit. Het vet wordt namelijk van de ketting afgeslingerd en kleeft vast aan de binnenkant van het kapje, maar raakt de ketting niet. Als de klont vet te groot wordt dan valt hij er vanzelf af of gaat de ketting raken en valt er dan af.
Ik maak tegenwoordig de boel pas een beetje schoon als ik het voortandwiel vervang en dan nog haal ik slechts de grootste klodders kettingvet weg. Ik zou de bouten niet te vaak los en vast draaien. De busjes zijn namelijk van aluminium en als je de boel te strak vastdraait, dan draai je de draad kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan