Ketting, pitch, aanduidingen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben een kart / buggy voor de kinders aan het bouwen.
Nu ben ik met de aandrijving bezig, nu had ik het achtertandwiel en de ketting van de FZR250 die ik heb staan opgeoffert, maar ik wil een groter achtertandwiel.

Nu het probleem, de ketting van de FZR is een 428, en nu ben ik aan het zoeken naar een tandwiel, maar nu kom ik verschillende aanduidingen tegen, en nu raak ik de kluts kwijt, nu ben ik daar normaal gesproken niet veel voor nodig ;)

Wat ik tegen kom gaat over een pitch van 219.
Nu heb ik wat rond gekeken, maar ik kan geen vergelijkingen, of omrekentabellen vinden..

Iemand die mij uit de brand kan helpen? Ik zoek iets zo rond de 70 of 80 tanden.

Dank u
 
70 of 80 tanden met een 428 ketting zal je niet zomaar vinden.
Het maximum dat ik gezien heb is 52.
Sowieso voor tandwielenvoor een motor zal je niet verder dan 56 tanden vinden.
Je kan ook een andere kettingset monteren maar standaard ga je geen ketting vinden met zoveel tanden.
 
70 of 80 tanden met een 428 ketting zal je niet zomaar vinden.
Het maximum dat ik gezien heb is 52.
Sowieso voor tandwielenvoor een motor zal je niet verder dan 56 tanden vinden.
Je kan ook een andere kettingset monteren maar standaard ga je geen ketting vinden met zoveel tanden.
Ik heb al een tandwiel gevonden, maar dan moet het gat groter gemaakt worden.

Ik wil graag weten naar de verschillende aanduidingen, daar ga ik mank..
 
Ik heb al een tandwiel gevonden, maar dan moet het gat groter gemaakt worden.

Ik wil graag weten naar de verschillende aanduidingen, daar ga ik mank..
Je spreekt Engels vermoed ik?

The Number of links is measured by the number of pitches, which is the gap between each pin or rivet and includes a Spring/clip or Rivet link to give an even number.
Please note that we supply lengths of chain to fit standard sprockets. When using sprockets with 2 or more extra teeth a chain with more links is often needed. Feel free to call for any assistance.

Metric Dimensions​

ChainPitchWidthRoller Diameter
41512.70mm4.88mm7.75mm
42012.70mm6.35mm7.75mm
42812.70mm7.75mm8.51mm
52015.88mm6.35mm10.16mm
52515.88mm7.85mm10.16mm
53015.88mm9.53mm10.16mm
 
Ze zijn er wel, op de brommercross wel een 72 428 in de handen gehad. Hoe je gaten uitkomen heb ik uiteraard geen idee van.

Ik weet in de 420 maten wel van brommers dat de Yamaha RZR50 met een 60 tands geleverd wordt:
Voor de Aprilia RX/SX kun je naar 71 tands met 420.

Als je gaten en diameters verder overeen komen en er voorop een 420 tandwiel geleverd kan worden ben je er ook.

Hoezo moet hij veel groter? Je achtwielen zullen waarschijnlijk al kleiner worden dan op de 250. Daardoor pas je de totale overbrenging ook al flink aan.
 
Volgens mij is het eerste getal de steekmaat van de ketting in aantallen 1/8".
4->4*1/8"=1/2"=12.7mm
5->5*1/8"=5/8"=15.9mm

De twee andere getallen zou ook bijna een breedtemaat in aantallen van 1/8"kunnen zijn.
Dus 415->1.5*1/8"=3/16"=4,8mm
Alleen 428 en 520 gooien roet in mijn mooie bedenksels, misschien historische afrond of tolerantie standaardisatie gevallen?
 
waar heb je die "219 pitch" gevonden ?
Dit is er 1 van..

Ik heb gister een koppeling binnen gekregen, en dat wordt ewoon als 428 aan gegeven, je hebt keuze uit 420 en 428, maar met achter tandwielen lijkt het ineens anders te zijn..
 
In de link van Katswiri109 staat ook:
How do I know what pitch I have on my kart?

The easiest way to determine the pitch is to measure either a sprocket or a chain from your kart. If it’s #35 pitch it will measure approximately 10mm (9.525mm = 3/8 inch), if it’s #219 pitch it will measure approximately 8mm (7.774mm). The reason we measure approximately is because these tow chain pitches are measured in imperial inches rather than metric mm. 219 is a very unusual pitch as it is not 5/16 inch as often incorrectly reffered to as. It is wise to note that #219 pitch chain is not 8mm pitch chain – 8mm chain is Metric and is not used on Racing Go Karts in Australia in general.

#35 Pitch = approx 10mm (9.525mm)

#219 Pitch = approx 8mm (7.774mm)

#40 , #428, #41 & #420) = approx 13mm (12.70mm)
 
Het lijkt er op dat je het niet helemaal begrijpt
Dit begrijp ik niet helemaal Reinhoud, wil je even uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Weet je ongeveer wat de diameter is van een 420 kettingwiel met 70 of 80 tanden? (Ik denk rond 318mm) En is dat geen probleem voor je?
Ik dacht even dat ik de aanduidingsnummers van verschillende kettingen kon lezen, maar het lijkt niet op te gaan voor alle kettingen, wel voor een aantal.
 
Dit begrijp ik niet helemaal Reinhoud, wil je even uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Weet je ongeveer wat de diameter is van een 420 kettingwiel met 70 of 80 tanden? (Ik denk rond 318mm) En is dat geen probleem voor je?
Ik dacht even dat ik de aanduidingsnummers van verschillende kettingen kon lezen, maar het lijkt niet op te gaan voor alle kettingen, wel voor een aantal.
met veel tanden met een kleine steek omdat anders het kettingwiel zo groot in diameter word

Lees eens goed wat je schreef ;)
Om een grote vertraging te verkrijgen moet je voor een kleie diameter hebben, en achter een grote diameter, daar heeft het aantal tanden niets mee te maken, wel de verhouding tussen de 2
 
In de link van Katswiri109 staat ook:
How do I know what pitch I have on my kart?

The easiest way to determine the pitch is to measure either a sprocket or a chain from your kart. If it’s #35 pitch it will measure approximately 10mm (9.525mm = 3/8 inch), if it’s #219 pitch it will measure approximately 8mm (7.774mm). The reason we measure approximately is because these tow chain pitches are measured in imperial inches rather than metric mm. 219 is a very unusual pitch as it is not 5/16 inch as often incorrectly reffered to as. It is wise to note that #219 pitch chain is not 8mm pitch chain – 8mm chain is Metric and is not used on Racing Go Karts in Australia in general.

#35 Pitch = approx 10mm (9.525mm)

#219 Pitch = approx 8mm (7.774mm)

#40 , #428, #41 & #420) = approx 13mm (12.70mm)
Ah, dank! Hier heb ik wat aan!!
Ik had wat gevonden, maar daar begreep ik helemaal niets van.
Ik zal straks even meten.
 
met veel tanden met een kleine steek omdat anders het kettingwiel zo groot in diameter word

Lees eens goed wat je schreef ;)
Om een grote vertraging te verkrijgen moet je voor een kleie diameter hebben, en achter een grote diameter, daar heeft het aantal tanden niets mee te maken, wel de verhouding tussen de 2
Ik weet niet wat er fout aan is. Klein tandwiel is zegmaar 10 tanden en dan heb je met ern verhouding 10 : 71 een achtertandwiel als een paraplu als je een 530 ketting gebruikt
 
Hmm, misschien heb ik hem wel verkeert begrepen..

Als achter kleiner wilt zul je voor ook kleiner moeten, en daar zit het knelpunt..
IMG_20190818_163621.jpg


Wij hebben het destijds opgelost met een tussenas. Was echt teveel werk maar wel heel leuk om met de coureur zelf te bedenken en te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan