Ketting pons

Sjefman

MF veteraan
22 mei 2017
5.340
6.212
Bergen op Zoom
Goedemorgen,

Ik heb deze kettingpons/klinkgereedschap gekocht bij mijn nieuwe ketting. Sorry, het is geen merk/DID/duur spul. Ik verwacht niet vaak een ketting te gaan vervangen dus ik zie het als 'eenmalig' gereedschap wat de schuur in verdwijnt tot iemand zich herinnert dat ik zo'n ding heb en dus de lul ben in heel de vriendengroep.

1601713389143.png



Maar goed, de vraag:
Er zitten drie pinnen en aambeelden bij voor verschillende maten ketting. Ik kan alleen nergens vinden welke maat pin voor welke ketting is?
Ik heb een 530 ketting. Kan iemand me vertellen welke pin ik nodig heb?



Uiteindelijk is het natuurlijk een kopie van het DID gereedschapje, misschien wil iemand de pin opmeten die daar in zit, als ik de zelfde diameter gebruik zou het goed moeten komen zou je zeggen.
 
Het handigste is dat tooltje te gebruiken, als het heel blijft. En om de ketting te breken moet het stiftje alleen maar niet te groot zijn, toch Anders leg je 'm po een paar stenen met een paar M6 moeren eronder, dan tik je vrij gemakkelijk de stiftjes eruit... Als je geen tolletje voorhanden hebt...
 
Om de ketting te breken?
Pak maar een slijptol en slijp de kopjes er eerst af, dan heb je die stiftjes niet eens nodig.


Dat wordt sowieso aangeraden voor dit tooltje, anders schijnen de pinnen geen lang leven te hebben. Het breken van de ketting is trouwens niet zo zeer mijn probleem. De slijptol maakt daar snel werk van.

Misschien is dit meer mijn probleem:

Maar de ketting moet natuurlijk ook geklonken worden.
Het lijkt als of de drie opties net een andere maat hebben op de klink zijde. Zou dit uitmaken, of is dit verwaarloosbaar?
Ik wil vooral niet voortvarend aan de slag gaan en er achter komen dat ik toch dat maatje kleiner/groter had moeten hebben. :t

DSC_1911.JPG
 
Wel degelijk belangrijk. Volgens mij moet die .223 in de Minimi of de Diemaco, die .308 in de AW L96 en die .50 in de Barret.

Oh, wacht, alhoewel ik niet veel verschillen zie zal de grootste bij de grootst gebruikte ketting horen, de 530... Of zijn er nog grotere kettingen... Ik weet et niet, aan mij heb je niks. De de dikte van pinnetjes aan de andere kant zouden ook een goede aanwijzing zijn.
 
Ik gebruikte gewoon de middelste voor een 525, komt niet zo nauw volgens mij. Wel heel goed opletten met klinken, komt best precies. Anders zit je met een gebroken pen en kromme tool.:$

Daarna een Motion Pro gekocht die wel makkelijk en stevig is
 
Die pinnen van die set is echt voor of 1 of 2 malig verbruik. Ik heb de set ook en heb er toen een Did pin bijgekocht in een motorzaak. Dat ding is wel van goede kwaliteit staal 😉

En dat past 1 op 1?

Zou wel een mooie optie zijn mocht ik hem vaker moeten gebruiken. Voorlopig blijft het bij deze ene keer. Hopen dat het morgen een beetje droog weer is.
 
En volgens mij zijn die toolpennen voor de holle kettingpennen , je hebt ook massieve kettingpennen dan heb je een ander klink gereedschap nodig.
Maar vroeger was het gewoon klinken met 2 hamers , maar zou ik niet doen met die massieve kettingpennen.
 
En volgens mij zijn die toolpennen voor de holle kettingpennen , je hebt ook massieve kettingpennen dan heb je een ander klink gereedschap nodig.
Maar vroeger was het gewoon klinken met 2 hamers , maar zou ik niet doen met die massieve kettingpennen.

De nieuwe ketting heeft een sluitschakel met holle pennen. :t


Slijper erlangs. platte schroevendraaier tussen het plaatje en klaar. 30 seconden werk hooguit 1 minuut dan staan kutten met die pinnen.

Het breken is me inmiddels ook duidelijk, het gaat nu meer om het klinken maar het verschil in grootte tussen de aambeelden schijnt dus verwaarloosbaar te zijn.
 
Klopt,
Bij het ponsen goed controleren dat je er goed recht op blijft zitten.. Dus niet als een jacko meteen aandraaien tot je niet meer kan.
Wat ik zelf doe is dat ik m tussentijds even los haal om te controleren.
 
Klopt,
Bij het ponsen goed controleren dat je er goed recht op blijft zitten.. Dus niet als een jacko meteen aandraaien tot je niet meer kan.
Wat ik zelf doe is dat ik m tussentijds even los haal om te controleren.
Jawel, plezier gegarandeerd

20200910_150314.jpg

Zat ook steeds tussentijds te kijken maar kreeg hem niet op spec en toen ging ik maar als een jacko draaien, op een gegeven moment ging het heel makkelijk. :)
 
Als ik foto uitvergroot.... zitten de rubber ringen ertussen? Zit knap strak aan schakel geklonken.
Kun je schakel vrij bewegen?
Bedoelt u mij? :9

Alles was goed tot het klinken, dat lukte mij niet met die tool om de één of andere reden (die krom ging na forceren). Met nieuwe tool en een nieuwe schakel ging alles prima.:)
 
Ik heb laatst ook zo'n setje van ebay gekocht voor mijn DID ketting set. Eerste probleem was dat voor de schakel een iets grotere 'dome' nodig was dan geleverd was in dat setje. 2de probleem, dat tooltje was zo zacht als boter! De dome/kopje vervormde gewoon bij het persen. Setje in de vuilback gegooid & uiteindelijk een DID-tooltje geleend van een collega, ging prima.
Dit kitje was leergeld voor mij! :+
 
Vet, X-ringen zaten er allemaal tussen. Plaatje erop gedrukt op dezelfde dikte als de rest van de ketting. Als ik iets voor de eerste keer doe ben ik van alles dubbel checken voordat ik domme dingen doe. ;) Alleen klinken ging verkeerd, 2de poging met de Motion Pro PBR ging het klinken probleemloos (en de rest ging ook makkelijker).
 
Terug
Bovenaan Onderaan