ketting probleem :-(

mark mense

Die hard MF'er
2 mrt 2002
498
0
de ketting op mijn cbr 600 uit 91
heeft een probleem...

tijdens het stapvoetsrijden voelde en hoorde ik een klonkgeluidje ik dus op zoek naar het probleem en heb het gevonden

het schakeltje waar de ketting aan elkaar is gezet(een visje heet zoiets toch?) valt niet meer goed in de tanden van het tandwiel en ''klikt'' er elke keer dus tussen

de ketting is niet nieuw meer en zal de ketting en tandwielen moeten vervangen denk ik maar het is alleen dat ene schakeltje wat tegenwerkt, de indicatie van de kettin op de brug geeft nog niet aan dat ie vervangen moet worden..

is er nog wat aan te doen?
ik heb de ketting al ingevet en dat schakeltje met wd40 ingespoten maar helpt allemaal niet erg

zal ik een nieuwe ketting set laten monteren?
of hebben jullie nog een oplossing?
wat mag zo'n set inclusief montage kosten?

alvast bedankt

mark
 
Je geeft het zelf al aan vervangen die hab.
als een ketting eemaal die kuuren heeft is het meestal over met de pret.
ik zou het er in elk geval niet op waagen
dat er onderweg wat naars mee gebeurt
 
Zou vooral gaan bezuinigen op je ketting.

Tenslotte is het niet zo erg als je ketting blijft haken.
Maak je automatisch een Wheelie of een stoppie.
Misschien wel tegelijk :)
gaat niet om het bezuinigen hoor maar ik dacht dat er mischien nog wel wat aan te doen was

ik bedoel ge mijn leven echt niet wagen voor een paar honderd euro hoor zo slim ben ik zelf ook nog wel

nieuwe ketting dus

deze toppic mag weer op slot

sorry
 
Mijn ervaring is, dat als de ketting niet meer soeper 'afloopt', goed smeren tijdens een circuitdag wonderen kan doen. Hij wordt dan lekker warm waardoor de smeerspullen goed intrekken. Hij wordt niet meer als nieuw, maar kan er weer ff tegen. Geen idee of dit ook werkt bij het visje...misschien moet je het maar niet proberen!
 
dat visje zat er al op toen ik hem kocht
ik laat toch een nieuwe ketting monteren maar doen ze dat altijd zonder een visje dan??
moet ik dit nog extra aangeven bij de dealer?
 
een visje kan er afgaaan, en dan heb je plots een kapotte ketting die met een beetje pech:

een gat in je carter slaat, tussen je achterbrug en wiel vastslaat, waardoor je misschien wel weer onderuit gaat.

Of nog leuker, met 200 km/h vliegt de ketting door je kettingkast, en slaat tegen je linker been......, wordt íe zomaar ff geamputeerd.

Tevens kan je wiel ook vastslaan in een bocht, onderuit, glij je naar de linker weghelft, komt er zomaar een vrachtwagen je tegenmoet, en je kunt niks meer doen dan hard bidden dat je nog ooit wakker zult worden.

Dus, vervang de kettingset maar met een nieuwe van (erg) goede kwaliteit! ;)

Groeten Paul.
 
Volgens mij reed vroeger (tot 1985 ofzo) iedereen met een ketting met een visje en de meeste hebben het overleefd dus het zal wel meevallen
Als zo´n visje zo onveilig was werd zo´n ketting heus niet meer verkocht c.q. gemonteerd
Visje moet wel de goede kant op zitten
 
Vaak worden kettingen geklonken met een klinkschakel, dit wordt vaak gedaan vanaf ongeveer 50PK.
Daaronder kan een Visje-schakel volstaan maar let wel op dat deze met de draairichting is gemonteerd en niet andersom.
Een ketting kan je makkelijk op slijtage controleren, of de ketting heeft op een bepaald stuk een strak of los punt (a-wiel draaien en meten op verschillende plekken) of je kan bij een gespannen ketting (strak houden) de ketting van het tandwiel af trekken.
Koop een wat zwaardere ketting, deze gaat bij regelmatig smeren heel lang mee.

Groetjes Mike
 
gaat niet om het bezuinigen hoor maar ik dacht dat er mischien nog wel wat aan te doen was

ik bedoel ge mijn leven echt niet wagen voor een paar honderd euro hoor zo slim ben ik zelf ook nog wel

nieuwe ketting dus

deze toppic mag weer op slot

sorry

Hoeft niet gelijk op slot hoor.
Maar wou er mee zeggen dat zulke dingen gewoon goed moeten zijn.
Scheurtje op je zitvlak bijvoorbeeld wil ik ook niet maar dat soort dingen kun je een keer laten zitten.
 
Het is ook goed mogelijk dat de eindschakel gewoon een verkeerde maat heeft.
Elke ketting heeft nu eenmaal niet dezelfde dikte van kettingschakels.
De sluitschakel ( of dit nu een klink of vis-schakel is) moet wel van het zelfde merk en type ketting zijn.
Het nadeel van een visje is , dat deze in de bochten die het moet maken, dus bij de tandwielen, naar buiten gedrukt wordt, door de centrufigaalkracht.
Des te hoger deze kracht, des te meer het visje naar buiten geslingerd wordt.
Op het moment dat er metaalmoeheid optreedt, heb je echter geen visje meer over.
Neem dus aub een klinkschakel van het zelfde merk en type als de ketting.
 
heb al een afspraak proberen te maken via mail
moet even kijken wanneer ik terecht kan en dan laat ik er gewoon een nieuwe set op monteren
ben het volkomen met jullie eens dat ik niet voor een paar 100 euro met me leven ga spelen....

MAAR HEBBEN JULLIE EEN INDICATIE WAT ZOIETS MAG KOSTEN ik heb een offerte gevraagd bij motoroost in rijssen ik heb daar goede ervaringen met onderhoud. maar motoport almere is bij mij om de hoek... zou die goedkoper zijn? kan het me haast niet voorstellen heb een tijdje terug daar 800 piek betaald voor een setje bt020 :j
 
Lijkt mij wel.
Jouw fiets zal een wat zwaardere ketting nodig hebben (meer vermogen) dus inclusief montage klinkt het heel redelijk

Mijn ketting heb ik bij een heel goedkope motorzaak gehaald in duitsland, POLO (www.polo-motorrad.de).
Hier in nederland (motoport) zou ik 160 euro kwijt zijn voor een complete set (zelf plaatsen).
 
mijn fietsje is weer als nieuw :)

nieuwe ketting set van did laten monteren (geklonken) niet meer met zo'n visje

kosten 190 eur inclusief montage en het nalopen van de motor wel een mooie prijs dacht ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan