Ketting problemen HELP!!!

Newby_001

Rookie
22 feb 2004
10
0
Breda
paar dagen geleden heb ik mijn ketting gespannen.

Echter na ongeveer 40KM rijden bleek de ketting weer slap te zijn.
(alle bouten goed aangedraaid, borging ed was in orden)
Zonder eraan te sleutelen motor weggezet, en 2 dagen later motor uit stal gehaald om ketting weer te spannen.

Echter Ketting stond weer strak :?

Hoe kan dit?

Nog een vraag: hoe gebruik je de ketting reiniger. Op de buis staat namelijk dat je de ketting moet schoonspuiten met een compressor, echter deze heb ik niet. Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt voor de hulp
 
hoe oud is de ketting en van welk merk ?

Ketting reiniger kan ook met een gewone tuinslang worden afgespoten. Is misschien nog wel verstandiger dan met hoge druk. Je kunt ook naar een wasplaats rijden en daar effe de hoge druk erop zetten. Let wel op niet van te dichtbij de volle straal erop. Dan blaas je ook water tussen de "o"- of "x"-ringen. Vet weg water ertussen en je bent rijp voor een nieuwe ketting.
 
volgens mij ligt je ketting op één of twee versleten tandwielen.
als je gereden hebt voegd de ketting zich tussen de tanden maar als je er een stukje mee loopt en er dus geen vermogen aan trekt gaat hij op de tanden klimmen en komt hij strak te staan.

van kettingen reinigen heb ik geen sjoege maar een compressor lijkt me ongewenst.
dan kan je water en vuil tussen de schalmen blazen en verslijt je ketting erg snel.
ik ben nog van vroegâh toen maakten we kettingen schoon met diesel of petroleum en een kwastje.
 
Max 10K oud.
Heb hem sinds ik die ketting erop heb max halve centimeter moeten spannen.

Merk weet ik niet, heeft motor bedrijf voor me gedaan. (die tevens luchtfilter verkeerd om hebben gemonteerd. B| )
 
Een ketting slijt onregelmatig. Het kan dus best zo zijn dat hij op het ene punt goed is afgesteld, als je het wiel een stukje verder draait dat hij te slap is, en weer een eindje verder staat hij te strak.

Is dus waarschijnlijk tijd voor een nieuwe kettingset.
 
10K is niet veel voor een ketting tenzij het een te lichte ketting is gewwest voor jouw fiets.
Wat halflive zegt zou ook best eens kunnen , hebben ze die soms niet vervangen toen de nieuwe ketting erop gezet werd?

Met een nieuwe set ketting/tandwielen zal het probleem zeker wel opgelost zijn.

suc6
 
Kettingspanning altijd op meerder punten meten en dan op het strakste punt stellen om te voorkomen dat ie te strak komt te staan
Als er een groot verschil is tussen het strakste en slapste punt => vervangen.
En een ketting hoef je helemaal niet schoon te maken (tenzij je een crosser hebt), een teveel aan vet en rotzooi wordt er vanzelf afgezwiert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan