Ketting raakt band Honda cb750

Bruut CM

MF'er
17 jan 2020
77
16
Beste motor fanaten, ik ben bezig met een caferacer op basis van een een Honda cb750. K2
Nu heb ik een brede achtervelg met een 160band. Echt zit er nu 3 mm tussen ketting en band, bestaat er een mogelijkheid om de achter en voor tandwiel iets uit te vullen zodat deze iets verder naar buiten komt?

alvast bedank

Mvg
 
Nou effe serieus, Ik heb er altijd maling aan gehad als de ketting een beetje in de buurt van de band kwam... Behalve vette kruisjes die de ketting op de band tekent gebeurt er niks
 
Laatst bewerkt:
Je hebt 3 mm over toch?

Edit,

Okee ik begrijp dat dat wiel er nog in komt.

Ga er geen bussen tussenzetten iig, Offsettandwielen, zoals boven gezegd, of je achterwiel anders inspannen, er zit meest een bus om de as om je wiel te monteren, daarmee zit het wiel precies in het midden, maar dat zou je een haartje naar rechts kunnen plaatsen door die bussen te modificeren. Maar dat is een gevaarlijk statement
 
Ik ga er zeker geen bussen tussen zetten, maar zag nu idd dat er ook offset sprocket bestaat. Dan heb je dat niet vast aan je tandwiel zitten. Als je tandwiel af is kan je alleen die vervangen en hoef je niet een volledige offset set te bestellen
 
Het zal weinig of niets uitmaken maar met het offsetten van de tandwielen, en dan met name het voortandwiel ga je een moment op de uitgaande as creeeren. Als het tandwiel 4 mm van het lager zit en je verplaatst dat 8 mm zal het moment 3 keer zo groot zijn. Het zal allemaal best heel blijven. Achter moet je met langere bouten gaan werken, die worden dan belast op buiging ipv afschuiving. Het wordt vaak zat gedaan en het gaat ook vaak zat goed. De middelijn van het achterwiel verplaatsen heeft ook bedenkingen, je moet het sowieso schuin in gaan spannen om in één lijn met het voorwiel te komen. Ik weet niet maar het zijn allemaal compromissen
Er zit loopvlak op de band, daar waar de ketting tegen gaat komen, misschien kan je daar 4 mm afhalen...
 
Het zal weinig of niets uitmaken maar met het offsetten van de tandwielen, en dan met name het voortandwiel ga je een moment op de uitgaande as creeeren. Als het tandwiel 4 mm van het lager zit en je verplaatst dat 8 mm zal het moment 3 keer zo groot zijn. Het zal allemaal best heel blijven. Achter moet je met langere bouten gaan werken, die worden dan belast op buiging ipv afschuiving. Het wordt vaak zat gedaan en het gaat ook vaak zat goed. De middelijn van het achterwiel verplaatsen heeft ook bedenkingen, je moet het sowieso schuin in gaan spannen om in één lijn met het voorwiel te komen. Ik weet niet maar het zijn allemaal compromissen
Er zit loopvlak op de band, daar waar de ketting tegen gaat komen, misschien kan je daar 4 mm afhalen...

Mee eens,
 
Ja dat besef ik me heel goed, enig alternatief die dan over blijft is naar een 150band
Dat is idd het beste alternatief, tenzij je het buitengewoon vreselijk belangrijk vindt dat je band zo breed mogelijk is.

Ik heb op een van de Honda's een bredere band dan standaard en die heeft cardan, dus dat is geen probleem, maar ik ga terug naar de standaard maat want dat vind ik mooierder.
 
Dat is idd het beste alternatief, tenzij je het buitengewoon vreselijk belangrijk vindt dat je band zo breed mogelijk is.

Ik heb op een van de Honda's een bredere band dan standaard en die heeft cardan, dus dat is geen probleem, maar ik ga terug naar de standaard maat want dat vind ik mooierder.
Heb je daarbij verschil gemerkt in weggedrag?
 
520 kettingset (als die er nog niet op zit).... kan net het verschil maken. En het achterwiel een paar mm uit het midden plaatsen ga je ook niets van merken tijdens het rijden. Is wel wat meer werk.
Maar de makkelijkste optie is natuurlijk een iets smallere band.
 
Terug
Bovenaan Onderaan