Ketting reinigen -> Goor tandwielhuis

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Vandaag m'n ketting schoongemaakt. Had ik lekker kettingreiniger voor gekocht, dus dat varkentje ging ik wel eens even wassen. Maar bij het voortandwiel is het natuurlijk een grote verzamelplaats voor derrie, dus schakelpookje los, deksel er af en aanpakken die hap!

Maar wat een vieze gore drama-bende is het daarbinnen zeg. Uren bezig geweest om het daar weer een beetje toonbaar te krijgen. En dan wil ik het ook gewoon schoon hebben he. :X Maar goed, 3-kwart busje kettingreiniger, 2 tandenborstels, liters wd-40, 4 poetsdoeken en een douchebeurt van dik 3 kwartier later zijn zowel de ketting, de motor en ik volledig gereinigd. Maar dat moet toch makkelijker kunnen? Kijk, de makkelijkste optie is natuurlijk om het geheel een beetje vaker schoon te houden en dus de binnenboel daar vaker te reinigen. Maar hoe pak ik nou volgende keer zo'n enorme hoeveelheid aangeplakt vuil aan?
(Zonder dus een busje kettingreiniger te hoeven verspillen?)

Dat moet makkelijker kunnen. Al was het alleen maar zodat ik bij het vervangen van ketting/tandwielen m'n handjes nog een beetje schoon kan houden. ;)
 
zorg dat de diesel niet op rubbers of lagers komt
Ja, daar heb je het al. Daar lopen leidingen voor koeling en alles vlakbei. En onder al die derrie zie je niet waar je aan zit he?

Maar als diesel rubbers en lagers aanvreet, hoe zit het dan met die o-ringen in je ketting?

Spateltje was inderdaad geen gek idee geweest, ik kan je vertellen dat een tandenborstel snel verzadigd is. ;)
 
diesel mag gerust op je rubbers komen, WD-40 dus niet want die droogt de boel juist uit en dus ook je o-ringen van de ketting.

Met diesel en een kwast heb je het iig ook veel sneller schoon.
 
kon er bijna weer een pot duckhams mee vullen met die derrie.
:^

Diesel en een ferme kwast dus. En een spatel. Die haal ik voor volgende keer!

Iets minder van die vette troep is geen optie vrees ik, er moet gesmeerd worden! :) Iets vaker schoonmaken gaat het op neer komen denk ik. ;)

als je nou voor je gevoel klaar bent, pak dan een bus remmenreiniger en spuit de laatste troep ermee weg.
Is dat niet juist heel erg aggresief spul?
 
ik heb het in mijn ogen gehad, schrok me de tandjes, was bij het loskoppelen van banjobout van mijn rem, verder geen schade aan overgehouden na 1000 water erover gezompt te hebben.

schijnt idd wel agressief spul te zijn, maar voornamelijk voor verf en kunststof, ff goed afspoelen met water erna.... oh hij bedoelt bling bling dat alle verf van je motor afmietert en je lekker je bling bling staal zit te bekijken.
 
Maar als diesel rubbers en lagers aanvreet, hoe zit het dan met die o-ringen in je ketting?
Diesl gebruiken om je ketting schoon te maken wordt altijd aangeraden om het hele karwei van schoonmaken en schoonspuiten met lucht binnen 10 minuten gereed te hebben, anders overleven je ringen het niet.

Voortaan gewoon die shit eruit lepelen met een stukje hout of zo, en dan schoonmaken. Ik heb het ook zo gedaan. Gewoon schoonvegen, en de rest met een doekje met wasbenzine. Opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan