Ketting reinigen met eScottoiler systeem

devver

MF'er
26 sep 2014
93
41
Goedemorgen.

Ik heb kort geleden een motor gekocht waar een eScottoiler systeem op zit. Betekend in de praktijk dat hij iedere ± 60 seconden tijdens het rijden een druppeltje op de ketting laat vallen. In principe neemt dit systeem 100% het ketting smeren over en hoeft dit niet meer handmatig te gebeuren.

Wel vraag ik me af of je dan alsnog periodiek de ketting moet schoonmaken met kettingreiniger en of je daarna de ketting alsnog moet invetten vóór je er weer mee gaat rijden, of dat de scottoiler de ketting dan langzamerhand weer invet.

Iemand met ervaring?

Thanks alvast :)
 
Ja, je moet de ketting schoonmaken. Het feit dat ie zelf smeert betekend niet dat ie hem ook schoonmaakt, dat hoort gewoon bij het onderhoud van de ketting.

Als de ketting schoon is, zit er geen vet op, dus rijd je de eerste kilometers zonder vet op de ketting..:N Als dat ding elke 60 seconden een druppie smeert, duurt het wel even voordat de ketting goed is ingesmeerd, zal het slijtage niet ten goede komen. Dus even insprayen na schoonmaken.
 
  • Eens
Waarderingen: RonP
Even de reactie uit een ander topic van @zantzakkie gestolen:}:

“De motor ketting “

Je herkent de motorrijder aan zijn ketting.

De droge ketting.
Deze rijder rijdt op zaterdagmiddag rond de kerk, en parkeert zijn motor na afloop in het schuurtje onder een kleedje.
Ieder jaar vòòr het “ seizoen “ gaat de motor naar de motor dealer die de ketting weer in het vet zet.

De roestige ketting.
Deze eigenaar rijd een oude motor omdat het zo lekker goedkoop is.
Een ketting smeren kost tijd en geld, als je maar rustig op de rechter baan tussen de vrachtwagens blijft is er niets aan de hand.

De fancy blingbling ketting.
Voornamelijk van toepassing bij de posers of zelf sleutelaars die per ongeluk de verkeerde kleur besteld hebben.
De ketting wordt tot in de puntjes verzorgd.
Iedere poetsbeurt wordt ieder hoekje, gaatje, en X-ringetje zorgvuldig gepoetst en in het boterzachte creamkleurig smeersel gezet.

De zwarte ketting.
Deze ketting en omgeving zit dik in een zwarte smurrie van ingedikte olie, vet, zand, slijpsel, en ander straatvuil.
Veelal zit er een smeer systeem op zodat de rijder niet iedere dag zijn ketting hoeft te smeren.
De ketting wordt zelden schoongemaakt, hooguit bij vervanging, of als de voorjaarsschoonmaak plaats vind.

“De geen ketting “
Dit is een aparte categorie.
Veelal BMW rijders, of bezitters van een touring slagschip.
Ondanks de vele en grote koffers is er blijkbaar geen plaats voor een busje vet.
Tenminste, ik denk dat dit de reden is
 
Goedemorgen.

Ik heb kort geleden een motor gekocht waar een eScottoiler systeem op zit. Betekend in de praktijk dat hij iedere ± 60 seconden tijdens het rijden een druppeltje op de ketting laat vallen. In principe neemt dit systeem 100% het ketting smeren over en hoeft dit niet meer handmatig te gebeuren.

Wel vraag ik me af of je dan alsnog periodiek de ketting moet schoonmaken met kettingreiniger en of je daarna de ketting alsnog moet invetten vóór je er weer mee gaat rijden, of dat de scottoiler de ketting dan langzamerhand weer invet.

Iemand met ervaring?

Thanks alvast :)
Na het plaatsen van het automatische smeersysteem heb ik nog een keer de ketting handmatig gesmeerd omdat het systeem een tijdje nodig had om tot aan het uitloop puntje vol te raken en te druppelen. Het smeersysteem stond vol open en toen de ketting weer helemaal schoon was omdat het overtollige smeermiddel het oude zwarte vet los had geweekt en het rondgaan van de ketting alles eraf had geslingerd, heb ik het smeersysteem zover geknepen zodat er nu een mooi dun filmpje olie over het gehele deel van de ketting is ontstaan waar dat nodig is. Het vet aan de zijkanten heb ik met een lapje verwijderd.
Bij regen of slechte omstandig draai ik het een klein stukje open. En ik heb een streepje gezet om niet te hoeven uitzoeken hoe hij ook alweer stond.

En op de vraag welke olie, kettingzaagolie.
 
Originele Scottoiler olie is vrij dun,het spoelt de ketting zelf vrij goed schoon,mocht er toch te veel
vuil op komen dan schoonmaken en gewoon met originele Scottoiler olie licht insmeren verder niks aan doen.
Geen gewoon vet op smeren dat verhinderd de Scottoiler olie goed tussen de schakels te kunnen komen.
 
Erg waardevol dit allemaal, ontzettend bedankt. Voor zover ik dus begrijp: Ja, schoonmaken hoort er alsnog gewoon bij. Ja, schoonmaken hoeft minder omdat de Scottoiler er voor zorgt dat er over het algemeen minder vuil op komt. Na het schoonmaken weer insmeren met de originele olie.

De ketting binnenin ziet er nog netjes uit, maar aan de buitenkant zit wel zwarte plakzooi.

@RonP mooi stukje wijsheid ;-)
 
Ja, je moet de ketting schoonmaken. Het feit dat ie zelf smeert betekend niet dat ie hem ook schoonmaakt, dat hoort gewoon bij het onderhoud van de ketting.
neen, schoonmaken is absoluut nergens voor nodig. voor alle duidelijkheid : NERGENS. het behoort ook absoluut niet tot het onderhoud van de ketting. enige onderhoud dat een ketting echt nodig heeft is smeren en bijstellen. en als er echt veel "vuil" ophangt : eens met een droge vod afvegen.
 
Ehm, enige wat ik doe is smeren (spuitbus) en af en toe spannen.. doe 30-50K met set?
Precies. Schoonmaken hoeft niet. De enige reden om schoon te maken is dat je een schone ketting mooi vindt. Voor de levensduur of prestaties is het niet nodig.
Als je de ketting schoonmaakt met een vetoplosser of een hogedruk spuit loop je het risico dat je het vet uit de rollen spuit. Een x-ring of o-ring ketting is in de fabriek voor het leven gesmeerd.
Als je de ketting met een borstel schoonmaakt loop je het risico dat je de o-ringen beschadigt.
 
neen, schoonmaken is absoluut nergens voor nodig. voor alle duidelijkheid : NERGENS. het behoort ook absoluut niet tot het onderhoud van de ketting. enige onderhoud dat een ketting echt nodig heeft is smeren en bijstellen. en als er echt veel "vuil" ophangt : eens met een droge vod afvegen.
Als er bij mij veel zand en zooi aanhangt, ga ik er toch wel even langs met kettingreiniger en spuit hem daarna weer opnieuw in. Niet met een borstel ofzo, inderdaad schone doek, vuil eraf en laagje nieuwe spray
 
Erg waardevol dit allemaal, ontzettend bedankt. Voor zover ik dus begrijp: Ja, schoonmaken hoort er alsnog gewoon bij. Ja, schoonmaken hoeft minder omdat de Scottoiler er voor zorgt dat er over het algemeen minder vuil op komt. Na het schoonmaken weer insmeren met de originele olie.

De ketting binnenin ziet er nog netjes uit, maar aan de buitenkant zit wel zwarte plakzooi.

@RonP mooi stukje wijsheid ;-)
Wat ik al eerder zei, een doekje erlangs en klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan