Ketting reinigen met WD40?

petroleum, stinkt ook niet zo als diesel (vooral je handen van diesel zo)

Even insoppen met borsteltje, 15 minuten koffiebreak, en je veegt de troep er zo vanaf.

Wim

Petroleum werkt inderdaad het beste. Diesel is net wat goedkoper, maar stinkt nogal. Petroleum lost alle aangekoekte meuk goed op, en beschadigd de O-ringen zeker niet.
 
omdat ie dan 10.000km langer meegaat. B| Zand en water (en andere meuk op het wegdek) zorgen ervoor dat je ketting veel sneller slijt.

Ga me nou niet vertellen dat je je ketitng nog nooit hebt schoongemaakt. :$
Of rij je alleen als het vreselijk mooi weer is. twee keer per jaar dus _O-
 
omdat ie dan 10.000km langer meegaat. B| Zand en water (en andere meuk op het wegdek) zorgen ervoor dat je ketting veel sneller slijt.

Ga me nou niet vertellen dat je je ketitng nog nooit hebt schoongemaakt. :$
Of rij je alleen als het vreselijk mooi weer is. twee keer per jaar dus _O-


Ik heb nog nooit een ketting schoongemaakt en dat is natuurlijk ook onzin tenzij je gaat ofroaden ofzo. Niet doen. Hou je ketting lekker vet dan slingerd eventueel vuil er rijdend wel vanaf.

WD40 op je ketting.............

homer_doh.gif
 
Laatst bewerkt:
omdat ie dan 10.000km langer meegaat. B| Zand en water (en andere meuk op het wegdek) zorgen ervoor dat je ketting veel sneller slijt.

Ga me nou niet vertellen dat je je ketitng nog nooit hebt schoongemaakt. :$
Of rij je alleen als het vreselijk mooi weer is. twee keer per jaar dus _O-

Door wind en weer, fiets heeft regelmatig een innige relatie met pekel, nooit mijn ketting schoongemaakt en gerust 50K rijden. Nou jij :z
 
Ik rij naar de autowasserette waar ook losse wasboxen zijn. Ik kies daar programma "motorblok ontvetten", zet knalhard de hogedrukspuit erop :9 , ketting wordt brandschoon, rij naar huus :] , en vet de ketting goed in met een middel wat ook in de ketting kruipt en vocht verdrijft.

Geen vieze hand, brandschone ketting en snel klaar.

Voilá

WD40 is niet aan te bevelen als reiniger. Kan rubber aantasten namelijk
 
Laatst bewerkt:
ik rij ook door weer en wind met een brommer die ik net heb overgenomen. Had nog geen 40k gelopen en de ketting was zo verrot dat je er mee kon touwtje springen. De tandwielen waren net ninja werpsterren geworden. |( Zaakje meteen vervangen. Vorige eigenaar wist niet eens dat een ketting kon slijten :o (de hele fiets daarop nagekeken, was gelukkig in orde)

ik denk dat we trouwens een beetje een misvertandje over schoonmaken hebben. ik bedoel met schoonmaken een doekie er langs halen om de ergste troep er af te halen. Er blijft nl wel zand en troep aan je vet kleven. Ook bij je voor tandwiel achter dat fijne dekseltje. Optisch schoon dus :P Is ook wel fijn voor je achterbrug, wordt die ook niet zo smerig.

Ik bedoel niet de ketting tot in den treuren met reinigingsmiddelen bewerken om alle vettigheid te verwijderen. Dat is in mijn ogen een tamelijk zinloze actie. Vet eraf halen en er weer op smeren. Die o ringen zijn toch wel ergens voor.....

Smeren om de 500km en na een flinke regenbui. Op naar de 50k dus :]
 
Ik rij naar de autowasserette waar ook losse wasboxen zijn. Ik kies daar programma "motorblok ontvetten", zet knalhard de hogedrukspuit erop :9 , ketting wordt brandschoon, rij naar huus :] , en vet de ketting goed in met een middel wat ook in de ketting kruipt en vocht verdrijft.

Geen vieze hand, brandschone ketting en snel klaar.

Voilá

WD40 is niet aan te bevelen als reiniger. Kan rubber aantasten namelijk

Met een hogedrukspuit, en zeker van dichtbij, jaag je vuil en troep juist IN de kleinste kieren van je ketting, tussen de o-ringen en zorgen juist voor extra slijtage. Zelfde geld ook voor je wiellagers. Spuit daar maar eens hard op, dan zijn die ook zo versleten.

Ketting eventueel met een doekje wat afdoen is tot daaraantoe, meer moet je er niet aan doen.

Nou ik er aan denk, aan mij ketting zit eigenlijk nooit echt vuil. Ja zwart geworden vet, maar geen zand ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Met een hogedrukspuit, en zeker van dichtbij, jaag je vuil en troep juist IN de kleinste kieren van je ketting, tussen de o-ringen en zorgen juist voor extra slijtage. Zelfde geld ook voor je wiellagers. Spuit daar maar eens hard op, dan zijn die ook zo versleten.

Is bekend. :+

Zet de spuit ook niet overige delen, maar voor een ketting loopt het niet zo'n vaart. Een ketting op een V-twin (die zeker de helft vd kilometers op zijn achterwiel heeft gereden :P ) ging met deze methode toch 25.000 km mee.
 
Ketting schoonmaken _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Raak dat ding nooit aan. Gaat gem. 40.000 mee en altijd goed ingevet.

pfff inderdaad, in de tijd die het kost kan je ook leuke dingen doen, neuken ofzo.

Het ontgaat mij nog steeds dat je eerst iets schoon gaat maken, en er vervolgens weer vet op gaat smeren, na 10 kilometer zit er toch weer bende op die ketting.
 
Is bekend. :+

Zet de spuit ook niet overige delen, maar voor een ketting loopt het niet zo'n vaart. Een ketting op een V-twin (die zeker de helft vd kilometers op zijn achterwiel heeft gereden :P ) ging met deze methode toch 25.000 km mee.


oei 25k? dan moet ik om de anderhalf jaar een nieuwe. dat is me te gek hoor. Nee ik denk dat ik er eerder iets van 40k mee doe.
 
Nooit schoonmaken, alleen goed smeren en uitlijnen (NIET met de uitlijnstreepjes).
Met mijn Blackbird met 154pk aan het achterwiel haalde ik met de originele ketting 45.000km, en met de DID die er nu op zit haal ik al 50.000km (en hij kan nog ruim mee...).
 
Als je een doek licht bevochtigd met wd40, komt het niet op de o ringen en wordt je ketting wel schoon.

De Kale

WD-40 is niet verstandig. Dit zal niet meteen de rubber ringen in de ketting kapotmaken, maar zeker aantasten. Voor een langere levensduur van je ketting kun je het beste een busje kettingreiniger kopen en daarna inspuiten met echte kettingspray.
Gebruik zelf S100 kettingreiniger en kettingspray.
Kettingreiniger opspuiten en kwartiertje laten inwerken. Daarna even met een borsteltje eroverheen en afspuiten. Alle roest en vuil is weg en veilig voor de rubber ringen.
Even op laten drogen en inspuiten met de kettingspray...ketting is als nieuw..
Let wel op dat je met de kettingspray niet je remschijven mee spuit :+ enuh :] maar

Overigens, ik heb de ketting enkele malen schoongemaakt omdat ik rij op een '88. Die een tijdje stil had gestaan. Doorgaans is goed invetten genoeg! elke keer na regen..
Als je door de pekel bent gereden wel aan re raden om schoon te maken!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan