ketting reinigen?

VV

MF'er
28 mei 2006
96
0
dat je je ketting elke paar honderd km smeert, is bij iedereen wel bekend. maar het schijnt dat je elke 1000km ook je ketting moet reinigen met kerosine of vergelijkbaar spul.

waar is dat 'reinigen' voor, wie doet het, en hoe pak ik dat het beste aan zonder er een grote kliederboel van te maken?

bvd,

VV :W
 
Het smeren is goed natuurlijk alleen blijft aan dat vet weer vuil hangen denk bv maar aan zand. Dit wil ook tussen de schakels gaan zitten en dat gaat schuren waardoor de levensduur verkort word. tevens geeft het vaak extra geluid aan de ketting.

Zelf gebruik ik gewoon ketting reiniger maar diesel scheint ook goed te werken, al weet ik niet wat diesel met de rubbertjes doet die tussen de schakels zitten.
Ligt ook aan het type ketting of er rubbertjes tussen zitten.

Een goed schoongemaakte ketting die daarna lekker is ingevet geeft een heerlijk zoemend geluidje. :]
 
Ketting reinigen? :?

De afgelopen 30000km nog niet gedaan en hij is nog prima. Ik rij zomer en winter onder alle omstandigheden.

Imho is het (regelmatig) schoonmaken van de ketting een hoop onnodig werk met discutabel nut, if any.
 
Mijn ketting zag er na 15.000km echt niet meer uit heb ik hem effe gecleaned kijk of het nou nodig was of niet ik moet zeggen hij ziet er in elk geval een stuk beter uit. By the way het was wel een klere klus -O-
 
Pfff... Ik woon in de Betuwe... Dus in herfst, winter en lente vrijwel dagelijks over wegen die vol met bagger liggen...

Die stadse lui ook... :N

:P

Hey staat ook bij oog wil ook wat!!! :9 :9 :9

En tja wat vind je een klus. Met die reiniger die ik heb is het opspuiten.
Gaat het lekker schuimen. 15 minuten laten inwerken vervolgens met tuinslang afspuiten en dan is die bling bling. dan weer insmeren en klaar.
 
Ik ga zometeen mijn ketting met een tandenborstel en diesel schoonpoetsen, maar is het voldoende om de ketting na het poetsen droog te maken met een oude doek en kan je hem dan meteen inspuiten met bv S100 of moet je hem bijvoorbeeld klein stukje(droog)rijden of een nachtje laten staan? Met deze vraag zit ik eigenlijk al heel lang en dat is ook de reden dat ik hem nog nooit schoongemaakt heb.
 
ik las zojuist in een ander topic dat je na het reinigen dat allemaal eerst overvloedig moet uitspoelen met water, omdat de reiniger niet op je ketting mag blijven zitten (is bijtend/slecht voor je ketting, en houd ook smeermidddel niet goed vast). dus eerst diesel uitspoelen water, dan drogen, dan pas sprayen/smeren
 
Ik ga zometeen mijn ketting met een tandenborstel en diesel schoonpoetsen, maar is het voldoende om de ketting na het poetsen droog te maken met een oude doek en kan je hem dan meteen inspuiten met bv S100 of moet je hem bijvoorbeeld klein stukje(droog)rijden of een nachtje laten staan? Met deze vraag zit ik eigenlijk al heel lang en dat is ook de reden dat ik hem nog nooit schoongemaakt heb.


ouwe doek is voldoende, diesel is van zichzelf ook vet en/maar zal in voldoende mate een andere vettere subsantie verdunnen....goed droogmaken volstaat!
Daarna het kettingvet eroverheen ( lichtelijk), rondje rijden ( ketting wordt warm) en bij terugkomst nogmaals ff lekker inspuiten.. :9 ....'t vet kruipt/vloeit er dan overal lekker tussen......done!
 
ouwe doek is voldoende, diesel is van zichzelf ook vet en/maar zal in voldoende mate een andere vettere subsantie verdunnen....goed droogmaken volstaat!
Daarna het kettingvet eroverheen ( lichtelijk), rondje rijden ( ketting wordt warm) en bij terugkomst nogmaals ff lekker inspuiten.. :9 ....'t vet kruipt/vloeit er dan overal lekker tussen......done!
Ben net klaar met mn ketting, wat een shitklus zeg, ik heb het wel grondig gedaan voor m'n gevoel. Ik heb de ketting zo goed als mogelijk met een doek droog gemaakt, alhoewel hij wel wat vochtig/vettig aan blijft voelen, maar dat is normaal lees ik net. Ik laat hem een nachtje met rust om nog wat te drogen, morgen spray ik hem licht in en laat hem weer een nachtje intrekken. En dan de volgende dag een stukje van 10km rijden zodat de ketting warm kan worden en bij thuiskomst nog eens goed inspuiten.
 
Zit voor de gein een aantal topics door te lezen over kettingvet en dergelijke, blijkt dat ik mijn ketting dus gewoon verkeerd invet/inspuit. Ik doe het altijd als ik achter de moto sta en spuit het zeg maar op de ketting wanneer die over het tandwiel rolt. Maar nu begrijp ik uit de verhalen dat je hem het beste kunt inspuiten op de onderste "lijn" vlak voordat de ketting om het tandwiel gaat terwijl je de motor naar voren duwt, of hem stationair laat lopen. Weet niet of jullie me dan snappen, maar ik plak er wel een fotootje bij, waarbij de rode pijl aangeeft waar je het kettingvet moet spuiten. P.S. Sorry voor het lenen van de foto hier van motorforum.
full
 
Zit voor de gein een aantal topics door te lezen over kettingvet en dergelijke, blijkt dat ik mijn ketting dus gewoon verkeerd invet/inspuit. Ik doe het altijd als ik achter de moto sta en spuit het zeg maar op de ketting wanneer die over het tandwiel rolt. Maar nu begrijp ik uit de verhalen dat je hem het beste kunt inspuiten op de onderste "lijn" vlak voordat de ketting om het tandwiel gaat terwijl je de motor naar voren duwt, of hem stationair laat lopen. Weet niet of jullie me dan snappen, maar ik plak er wel een fotootje bij, waarbij de rode pijl aangeeft waar je het kettingvet moet spuiten. P.S. Sorry voor het lenen van de foto hier van motorforum.(Afbeelding)

je motor stationair laten lopen bij het smeren :?
gewoon de motor op de jiffy naar je toe trekken en iemand anders de ketting in laten spuiten aan de binnenkant van de ketting.
verder kan je hem natuurlijk ook op de bok zetten en smeren.

de ketting zo veel mogelijk smeren na een rit,dan loopt het vet beter tussen de schakels.
 
Zit voor de gein een aantal topics door te lezen over kettingvet en dergelijke, blijkt dat ik mijn ketting dus gewoon verkeerd invet/inspuit. Ik doe het altijd als ik achter de moto sta en spuit het zeg maar op de ketting wanneer die over het tandwiel rolt. Maar nu begrijp ik uit de verhalen dat je hem het beste kunt inspuiten op de onderste "lijn" vlak voordat de ketting om het tandwiel gaat terwijl je de motor naar voren duwt, of hem stationair laat lopen. Weet niet of jullie me dan snappen, maar ik plak er wel een fotootje bij, waarbij de rode pijl aangeeft waar je het kettingvet moet spuiten. P.S. Sorry voor het lenen van de foto hier van motorforum.(Afbeelding)

Gewoon aan de binnenkant ja, door de roterende kracht komt het toch wel naar buiten en op je velg :X
 
nog nooit van gehoord,bij mij gaan een setje ketting/tandwielen gem. zo'n 35000km mee.
ik heb ooit met m'n zzr1100 78000km met een set gedaan,ze waren toen wel helemaal op :+
Het voordeel van een schone ketting is dat de dichtringen langer heel blijven en het vet dat er af-fabriek ingepompt wordt beter binnen houden. Je kan er ook voor kiezen de ketting regelmatig uitwendig te smeren met een goed hechtend smeersel, dan komt het wat minder op inwendig vet- en dus ook schoonmaken aan. Schoonmaken is veel werk en om de ketting schoon te houden kun je beter met een dunnere olie smeren die er samen met het vuil sneller afgaat. Als je daarvoor kiest en ook nog tijd wil overhouden voor leukere dingen (zoals motorrijden) kun je beter een smeer-automaatje monteren dat olie op de ketting druppelt. Dat werkt ook goed als je veel lange stukken in de regen of pekel rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan