Ketting ruimte tussen rollen

26 nov 2019
56
44
Noord-Brabant
Hallo,

Ik heb op mijn Ninja 1000sx ineens ruimte tussen schakels en rollen, ketting zit er nu zo'n 14k (1 jaar) op en heeft een scottoiler.
Nou ben ik ermee langs gereden bij de garage, en die zegt dat dit komt door teveel smeren en zand. Maar ik rij er nooit mee off road, en smering staat op 1/3 met officiële scottoiler olie (nu rood, buiten de zomer blauw).

Als ik nu op de foto's kijk, lijkt het wel of de o-ringen gewoon weg zijn, en dat de breedte van de schakels ook anders is.
Hoe kan dit komen ?
Is hier nog wat mee te doen ? Of wordt het vervangen ? En welke ketting (merk/type) is dan een betere dan ik nu heb (Tsubaki).
 

Bijlagen

  • 20220914_134212.jpg
    20220914_134212.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 248
  • 20220914_134142.jpg
    20220914_134142.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 252
Nieuwe X-ringen er tussen zetten is zeker geen optie?


Die Scott oler is het enige dat afwijkt van mensen die geen scott oler hebben en evenzomin kettingproblemrn, ofwel toedeledokie scottoler. Lekker weer bij thuiskomst met het spuitbussie langs de nieuwe ketting... en in de gaten houden, misschien wringt-tie wel. Ik heb ook nog geeneen fabrikant van kettingen scott olers aan zien / horen bevelen
Ik heb met een sv650 65dkm met de originele kettingset, gesmeerd met een scottoiler, gereden. De kettingsets was toen nog steeds niet heel erg aan vervanging toe. Om dus een scottoiler af te schieten als kettingsmeerder ben ik het niet mee eens.
 
Punt is dat o-ringen links weg ziijn. Daardoor ligt ketting niet goed. Reden kan inderdaad bio olie zijn. Op een typisch kettingolie system werkt de links/rechts verdeling echt niet. Dus een kant krijgt de meeste of alle olie. Als dat slechte bio is..
Sinds heel lang geleden de bus met scottoiler op ging heb ik de kettingen gesmeerd met van alles. Afgewerkte motorolie, versnellingsbakolie, kettingzaagolie, siliconenolie, kettingolie, olijfolie (noodgevalletje).
Bij verschillende motoren opgeteld inmiddels al iets van 150 dkm.

Ik heb daarbij nog nooit verdwenen o-ringen meegemaakt.
Beginnersgeluk van mijn kant? Of is de stelling bio-olie vs verdwenen o-ringen wat ver gezocht.
 
ook zowat alles geprobeerd behalve bio. Olie = olie. Wel een technisch feitje, centrifugale krachten voor zijn bijna 3x achter. Ik heb een een wat ander systeem, maar als je velg eronder zit en het lekt niets voor, dan betekent dat de meeste olie er achter afvliegt voordat het veel gedaan heeft. Bij mij is de velg schoon maar moet er een doekje voor onder. Logisch het is 'wasstraatje', de olie spoelt het continue schoon. In mijn geval minder verbruik dan een spuitbus met een beter resultaat, maar het druppelt een beetje na. Ik maak de voorkant dan ook regelmatig schoon, dus weinig troep die de olie kan absorberen
 
Wel een technisch feitje, centrifugale krachten voor zijn bijna 3x achter.

het toerentalverschil is +/- 3x, het voorste draait ongeveer (gemiddeld) 3x sneller, maar het achterste tandwiel is eenzelfde verhouding (3 dus als we daarvan uitgaan) groter, wat maakt dat de omtreksnelheid van de ketting identiek is op beide tandwielen, en vermits de centrifugale kracht de snelheid x de massa is, blijft die dus ook gelijk
oeps, zie hieronder :$
 
Laatst bewerkt:
correctie :
het toerentalverschil is +/- 3x, het voorste draait ongeveer (gemiddeld) 3x sneller, maar het achterste tandwiel is eenzelfde verhouding (3 dus als we daarvan uitgaan) groter, wat maakt dat de omtreksnelheid van de ketting identiek is op beide tandwielen, en vermits de centrifugale kracht de snelheid x de massa is, blijft die dus ook gelijk ;)
centrifugale kracht = massa x snelheid2 gedeeld door straal tandwiel
tandwiel is kleiner dus kracht is groter
 
Ja voortandwiel was volledig weg na 14k dus die ga ik nu vaker vervangen (denk elke 6k ofzo) Ketting is denk ik gewoon kapot getrokken door de scherpe tanden. Heb nu een did met wederom jt tandwielen.
Did (mits je de goede kiest voor jouw motor, niet de goedkoopste) en JT zijn de merken waar ik goede ervaringen mee heb qua levensduur/ prijs verhouding, daar heb ik wel vertrouwen in. Daar hoor je echt wel 20 a 30 k mee te kunnen rijden zonder tussendoor voortandwielen te moeten wisselen, ik heb dat echt nog nooit hoeven doen.

Dubbelcheck aub je uitlijning van je ketting, dus of je afstand tussen je achterbrugas en wielas aan beide kanten gelijk is, en ook of je wielen wel even rechtop staan (waterpas app op je telefoon) , misschien is je achterbrug wel een beetje krom of zo, er was tijdens de levensduur van je vorige set iig iets niet helemaal jofel.
 
Ketting is denk ik gewoon kapot getrokken door de scherpe tanden
Ik denk het niet……je tandwiel is kapot getrokken door je versleten (opgerekten) ketting. Door de opgerekten ketting moet er door steeds minder tanden het grote vermogen overgebracht worden. Deze slijtage aan je voortandwiel is één logies gevolg van een opgerekte ketting.

Ik hoop dat je een DID525ZVM heb gekocht. Deze is de sterkte in de reeks en heb je echt nodig voor deze Ninja 1000sx
 
Terug
Bovenaan Onderaan