Ketting ruimte tussen rollen

26 nov 2019
56
44
Noord-Brabant
Hallo,

Ik heb op mijn Ninja 1000sx ineens ruimte tussen schakels en rollen, ketting zit er nu zo'n 14k (1 jaar) op en heeft een scottoiler.
Nou ben ik ermee langs gereden bij de garage, en die zegt dat dit komt door teveel smeren en zand. Maar ik rij er nooit mee off road, en smering staat op 1/3 met officiële scottoiler olie (nu rood, buiten de zomer blauw).

Als ik nu op de foto's kijk, lijkt het wel of de o-ringen gewoon weg zijn, en dat de breedte van de schakels ook anders is.
Hoe kan dit komen ?
Is hier nog wat mee te doen ? Of wordt het vervangen ? En welke ketting (merk/type) is dan een betere dan ik nu heb (Tsubaki).
 

Bijlagen

  • 20220914_134212.jpg
    20220914_134212.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 248
  • 20220914_134142.jpg
    20220914_134142.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 252
O-ring weg kan te maken hebben met:
is droger geworden en heeft de o-ring kapot geschuurd.... immers, als vet + zand, vuil er blijft, werkt het als schuurmiddel.

Ik denk te weinig olie.... eerder...en niet vaak genoeg....dat zorgt dat het opdroogd... dan gaat het schuren.
Edit: ketting smeer dat opdroogd is ten boze....kies eentje dat "vloeibaar" blijft of weer vloeibaar kan worden door hitte....
er is spul dat een soort oplosmiddel heeft en laat een laagje smeer achter, dan is super slecht voor 0 of X ring. Weet ik uit ervaring. dat gaat ophopen en wordt een soort pek.
 
Doordat de Xringen (of O) eruit / weg zijn, is het vet ook uit de bussen.
Waardoor het nu wel heel hard slijt.
Doorrijden totdat waarschijnlijk de ketting tijdens het rijden breekt, lijkt me niet wenselijk.
Zal je net zien dat hij een gat in je blok slaat, waardoor de schade behoorlijk oploopt.

Naast het weg zijn van de X (of O) ringen, heb ik nooit gezien dat de schelle van de bus af komen (waardoor het nu zo breed is geworden)!
Is het voor- en achter-tandwiel uitgelijnd (dat ze netjes recht achter elkaar staan)!

Ben ook wel benieuwd hoe dit er na 14k er zo uit kan zien!
 
Doordat de Xringen (of O) eruit / weg zijn, is het vet ook uit de bussen.
Waardoor het nu wel heel hard slijt.
Doorrijden totdat waarschijnlijk de ketting tijdens het rijden breekt, lijkt me niet wenselijk.
Zal je net zien dat hij een gat in je blok slaat, waardoor de schade behoorlijk oploopt.

Naast het weg zijn van de X (of O) ringen, heb ik nooit gezien dat de schelle van de bus af komen (waardoor het nu zo breed is geworden)!
Is het voor- en achter-tandwiel uitgelijnd (dat ze netjes recht achter elkaar staan)!

Ben ook wel benieuwd hoe dit er na 14k er zo uit kan zien!
Nee, breken lijkt mij ook geen goed idee. Maar ik vraag me zelf dus ook af waarom dit er nu al zo aan toe is.
Hij is altijd gesmeerd geweest.
Uitlijning weet ik eigenlijk niet, maar kawasaki heeft een ketting spansysteem wat wel aan beide zijden gelijk gaat bij het stellen.
 
Wat voor een olie gebruik je in de Scottoiler? De originele olie of wellicht kettingzaagolie? In het laatste geval, als dat biologisch afbreekbare olie is, is dat waarschijnlijk de reden dat je O ringen zijn verdwenen want die kunnen niet tegen die afbreekbare olie.
 
Dit dus:
Een scottoiler met olie van scottoiler is niet de verkeerde smering denk ik toch.
Schoonmaken doe ik eigenlijk nooit, tenzij er echt dikke rommel op zit
En dit:
Hallo,

Ik heb op mijn Ninja 1000sx ineens ruimte tussen schakels en rollen, ketting zit er nu zo'n 14k (1 jaar) op en heeft een scottoiler.
Nou ben ik ermee langs gereden bij de garage, en die zegt dat dit komt door teveel smeren en zand. Maar ik rij er nooit mee off road, en smering staat op 1/3 met officiële scottoiler olie (nu rood, buiten de zomer blauw).

Als ik nu op de foto's kijk, lijkt het wel of de o-ringen gewoon weg zijn, en dat de breedte van de schakels ook anders is.
Hoe kan dit komen ?
Is hier nog wat mee te doen ? Of wordt het vervangen ? En welke ketting (merk/type) is dan een betere dan ik nu heb (Tsubaki).
 
Nieuwe X-ringen er tussen zetten is zeker geen optie?


Die Scott oler is het enige dat afwijkt van mensen die geen scott oler hebben en evenzomin kettingproblemrn, ofwel toedeledokie scottoler. Lekker weer bij thuiskomst met het spuitbussie langs de nieuwe ketting... en in de gaten houden, misschien wringt-tie wel. Ik heb ook nog geeneen fabrikant van kettingen scott olers aan zien / horen bevelen
 
Aan de andere kant zie ik ze toch echt niet meer zitten:

Bekijk bijlage 1803888
Ik zou met zo'n ketting echt niet te ver leer rijden.
Zoals je op de foto ziet liggen de rollers niet meer in 1 lijn met het kettingwiel waardoor er krachten op komen waar de ketting niet voor gemaakt is.
Er zit duidelijk ook speling op die rollers.
Welk type ketting is het?
Een DID VX? Toevallig?
Dan laten vervangen door een ander merk/type.

Nieuwe X-ringen er tussen zetten is zeker geen optie?
Hoeveel tijd heb je om die +-130 schakels los te maken en terug te klinken?
Een nieuwe ketting zal goedkoper zijn denk ik.
De scottoiler is het probleem niet.
 
Nieuwe X-ringen er tussen zetten is zeker geen optie?


Die Scott oler is het enige dat afwijkt van mensen die geen scott oler hebben en evenzomin kettingproblemrn, ofwel toedeledokie scottoler. Lekker weer bij thuiskomst met het spuitbussie langs de nieuwe ketting... en in de gaten houden, misschien wringt-tie wel. Ik heb ook nog geeneen fabrikant van kettingen scott olers aan zien / horen bevelen
sorry, ik lees hem nu een keer of 5. Maar bedoel je nou dat het door de scottoiler komt ? Dat is gewoon een busje met olie.
Bij mijn vorige motor had ik ook zoiets (maar dan handmatig) en daar deed ik 2x zolang met een ketting, en daar heb ik dit nooit gezien. En die maakte ik overigens ook nooit schoon O-)
 
Ik zou met zo'n ketting echt niet te ver leer rijden.
Zoals je op de foto ziet liggen de rollers niet meer in 1 lijn met het kettingwiel waardoor er krachten op komen waar de ketting niet voor gemaakt is.
Er zit duidelijk ook speling op die rollers.
Welk type ketting is het?
Een DID VX? Toevallig?
Dan laten vervangen door een ander merk/type.


Hoeveel tijd heb je om die +-130 schakels los te maken en terug te klinken?
Een nieuwe ketting zal goedkoper zijn denk ik.
De scottoiler is het probleem niet.
Deze,
Hallo,

Ik heb op mijn Ninja 1000sx ineens ruimte tussen schakels en rollen, ketting zit er nu zo'n 14k (1 jaar) op en heeft een scottoiler.
Nou ben ik ermee langs gereden bij de garage, en die zegt dat dit komt door teveel smeren en zand. Maar ik rij er nooit mee off road, en smering staat op 1/3 met officiële scottoiler olie (nu rood, buiten de zomer blauw).

Als ik nu op de foto's kijk, lijkt het wel of de o-ringen gewoon weg zijn, en dat de breedte van de schakels ook anders is.
Hoe kan dit komen ?
Is hier nog wat mee te doen ? Of wordt het vervangen ? En welke ketting (merk/type) is dan een betere dan ik nu heb (Tsubaki).
en volgens mij is het deze:

https://www.bunkerparts.nl/product/chain-kit-kawasaki-ninja-1000sx-2020/?lang=en
 
Punt is dat o-ringen links weg ziijn. Daardoor ligt ketting niet goed. Reden kan inderdaad bio olie zijn. Op een typisch kettingolie system werkt de links/rechts verdeling echt niet. Dus een kant krijgt de meeste of alle olie. Als dat slechte bio is..
 
Punt is dat o-ringen links weg ziijn. Daardoor ligt ketting niet goed. Reden kan inderdaad bio olie zijn. Op een typisch kettingolie system werkt de links/rechts verdeling echt niet. Dus een kant krijgt de meeste of alle olie. Als dat slechte bio is..
Ja dat kan, maar ik heb alleen de "officiele" 100 euro per liter olie van scottoiler gebruikt. En de ringen zijn ook maar weg (gedrukt ?) op een paar schakels
 
Kan het zijn dat het weg zijn van de x-ringen niet de oorzaak is maar het gevolg....

Een schakel (zie afbeelding) vormt samen met de 2 roller 1 geheel die in princiepen niet uitelkaar kunnen (niet door normaal gebruik of slijtage)
De plekken waar de x-ringen weg zijn is telkens van de zelfde schakel( toevall!!!), waarbij de schakel dus zo te zien los is gegaan!

Kan het zijn dat de schakel misschien kapot is gegaan (misschien productiefout qua klinken van de losse schakels)
En dat daardoor de betreffende X-ringen daarna kapot zijn gegaan en daardoor weg zijn.

Er zijn perslot ook non-ring kettingen (dus zonder o of x ring) en daar gaan de schakels ook niet van los/kapot zoals bij de TS!
Schermafbeelding 2022-09-14 om 21.21.18.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan