Ketting ruimte tussen rollen

26 nov 2019
56
44
Noord-Brabant
Hallo,

Ik heb op mijn Ninja 1000sx ineens ruimte tussen schakels en rollen, ketting zit er nu zo'n 14k (1 jaar) op en heeft een scottoiler.
Nou ben ik ermee langs gereden bij de garage, en die zegt dat dit komt door teveel smeren en zand. Maar ik rij er nooit mee off road, en smering staat op 1/3 met officiële scottoiler olie (nu rood, buiten de zomer blauw).

Als ik nu op de foto's kijk, lijkt het wel of de o-ringen gewoon weg zijn, en dat de breedte van de schakels ook anders is.
Hoe kan dit komen ?
Is hier nog wat mee te doen ? Of wordt het vervangen ? En welke ketting (merk/type) is dan een betere dan ik nu heb (Tsubaki).
 

Bijlagen

  • 20220914_134212.jpg
    20220914_134212.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 248
  • 20220914_134142.jpg
    20220914_134142.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 252
Voor 4 tientjes meer koop je een Profi Laser D-CAT bij FC-Moto etc. Die met magnetische bevesting, en een laser lijn (vlak eigenlijk) niet met puntje Het vlak is dan zichtbaar op elke schakel als een lijn. Makkelijker kan het niet worden. Genoeg youtube's van te vinden
Het lijkt handig, maar wie heeft er in hemelsnaam/ for God's sake een laser nodig om zijn ketting te stellen???
Ik zou er eerder aan denken om je ogen te laten laseren.
 
Het lijkt handig, maar wie heeft er in hemelsnaam/ for God's sake een laser nodig om zijn ketting te stellen???
Ik zou er eerder aan denken om je ogen te laten laseren.
Ja je kunt ook tegen de banden schoppen en bepalen of de druk ok is. Ik doe het iets anders omdat ik het leuk vind.

Als je het achterwiel zet met de markeringen op de brug, dat is gewoon heel moeilijk af te lezen en met 30cm breedte t.o.v een 80cm hartafstand is de fout dik 2.5 keer groter. De markeringen zijn (denk ik) niet precies, en je hebt makkelijk een 0.2mm afleesfout.
 
Maar effe, als de ketting uit elkaar is geduwd door slechte uitlijning zou het wiel wel ERG scheef staan en niet normaal mee te rijden zijn?
Met die ketting is sowieso niet normaal te rijden, ongeacht de oorzaak.
Een van de nadelen van een oliedruppelaar is dat men niet meer naar de ketting kijkt.
Als ik van mijn motor afstap kijk ik altijd naar de ketting en de banden, dat hoeft niet langer dan 3 seconden te duren.
 
Ik check elke week sowieso de ketting, en smeer hem na regen altijd nog extra in. Maar ja, er zij er zelffs die er modder op zien zitten kennelijk.

Woensdag komt er een nieuwe set op iig. Inmiddels is zelfs een van de rolletjes weg.

Nog even de kap van het voorrandwiel eraf gehaald, voor tandwiel is wel volledig versleten, misschjen heeft dat er iets mee te maken ?
 

Bijlagen

  • 20220917_140316.jpg
    20220917_140316.jpg
    140,7 KB · Weergaven: 109
  • 20220917_135404.jpg
    20220917_135404.jpg
    160,2 KB · Weergaven: 108
Holy shit, dit topic wordt nog beter.
Dat is een echte ninja ster.
14k kilometer en die slijtage heb ik nog nooit gezien.
Een ex-kennis van mij smeerde zijn ketting zo goed als nooit. (alleen als de motor voor de jaarlijkse beurt bij de dealer stond)
En die ketting + tandwielen zagen er nog beter uit na 15k kilometer... (Mooi weer rijder)

Dat voortandwiel zal de oorzaak zijn van de vreemde kettingslijtage.
Maar hoe dat zo kan slijten is me een raadsel.
 
Ik check elke week sowieso de ketting, en smeer hem na regen altijd nog extra in. Maar ja, er zij er zelffs die er modder op zien zitten kennelijk.

Woensdag komt er een nieuwe set op iig. Inmiddels is zelfs een van de rolletjes weg.

Nog even de kap van het voorrandwiel eraf gehaald, voor tandwiel is wel volledig versleten, misschjen heeft dat er iets mee te maken ?
Op de foto zie ik dat een o-ring bijna eraf word geperst door "rubberen" zijkant van de tandwiel.? (bedoeld om ketting lawaai te dempen). Ketting staat of stond te strak en veelste lang doorgereden met die rotte tandwiel waardoor de ketting nu ook naar zn mallegootje is. Kortom meerdere factoren die hier van toepassing zijn.
 
Ja je kunt ook tegen de banden schoppen en bepalen of de druk ok is. Ik doe het iets anders omdat ik het leuk vind.

Als je het achterwiel zet met de markeringen op de brug, dat is gewoon heel moeilijk af te lezen en met 30cm breedte t.o.v een 80cm hartafstand is de fout dik 2.5 keer groter. De markeringen zijn (denk ik) niet precies, en je hebt makkelijk een 0.2mm afleesfout.
Ik doe het op mijn motoren op het zicht ipv die streepjes en al 250k kilometer geen problemen met een ketting of tandwielen gehad. (altijd een normale kmstand bij slijtage)

Je kan ook je wiel rondraaien met de hand en kijken of de ketting in het midden van het tandwiel blijft ipv dat hij links of rechts beland na 1 toer.
 
Ik check elke week sowieso de ketting, en smeer hem na regen altijd nog extra in. Maar ja, er zij er zelffs die er modder op zien zitten kennelijk.

Woensdag komt er een nieuwe set op iig. Inmiddels is zelfs een van de rolletjes weg.

Nog even de kap van het voorrandwiel eraf gehaald, voor tandwiel is wel volledig versleten, misschjen heeft dat er iets mee te maken ?
_O-
 
Ik vind de ketting en het voorste kettingwiel en omgeving wel erg schoon en droog voor een "goed" gesmeerde ketting.
Een gebrek aan smering zal ook een deel van de oorzaak zijn.
 
Een voordeel nog, dat ook de tandwielen helemaal op zijn...
Kettingen en tandwielen hebben ook voor mij een onvoorspelbare levensduur, van slechts 12.000 tot ‘wel’ 30.000 km. Dat zou met 55 pk, goede smeermiddelen, zorgvuldig onderhoud en een bescheiden rijstijl veel meer moeten zijn.
 
Tijd voor een nieuwe kettingset.
Overweeg om de scottoiler een seizoen niet te gebruiken en met een spuitbus te smeren, iets van S100.

Op de ene foto glimmen de rollen, op de andere foto zijn ze mat. Glimmende rollen is vaak een teken van te weinig smering, maar toch lijken ze nat van de olie. Interessant.

Ik vertrouw die scottoiler niet helemaal, of dat voortandwiel is niet vervangen toen de ketting vervangen is.

Ben je er zeker van dat het voortandwiel is vervangen? Je zegt namelijk dat de ketting 14k km oud is, maar niet de kettingset.
 
Een voordeel nog, dat ook de tandwielen helemaal op zijn...
Kettingen en tandwielen hebben ook voor mij een onvoorspelbare levensduur, van slechts 12.000 tot ‘wel’ 30.000 km. Dat zou met 55 pk, goede smeermiddelen, zorgvuldig onderhoud en een bescheiden rijstijl veel meer moeten zijn.
Grapjas :+ , met mijn 11kw fiets heb ik 10k met een kettingsets gedaan en dat met goed onderhoud
 
Terug
Bovenaan Onderaan