Ketting schoongemaakt met diesel...slecht?

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Vanmiddag had ik besloten om mijn ketting maar eens schoon te maken omdat dat ding
niet uitzag (roest en buitenkant en zwarte smurrie). Nu heb ik dit gedaan door er geduldig met een bakje diesel en een tandenborsteltje bij te gaan zitten, en borstellen maar. Toen ik de hele ketting gehad had schoon proberen te spoelen met een emmertje water en droog proberen te vegen met een doek. En hij zag er weer bijna als nieuw uit. *O*

En voor de zekerheid nog ff 25km drooggereden :] (was toch mooi weer :) )

Zou dit nu echt zo slecht zijn voor je ketting (en o-ringen e.d.)? Want als ik hier op MF rondkijk lijk lijken de meningen daar wel wat over verdeeld te zijn. Of volgende keer toch maar een flesje petroleum anschaffen??? -O-
 
Ach, de diesel is het probleem niet. Ik heb meer bezwaar tegen het water wat je eroverheen gegooid hebt. Ik heb weliswaar nog geen motor, maar op m'n racefiets zit ook een ketting. Deze maak ik schoon met degreaser, en alsie schoon is een druppeltje kettingolie op iedere schakel. Als de olie goed is ingewerkt, is de ketting wel weer waterbestendig, maar zeker niet daarvoor.
 
Volgende keer op tijd smeren (roest! dat hoort niet op een ketting) en niet schoonmaken.

Ben ik ook van plan om dat ding voortaan op tijd in te vetten ja
Maar heb m'n motor eigenlijk pas net een paar weken. En heb de ketting ook wel vaker in proberen te vetten met zo'n spuitbusje. Maar dat werkt volgens mij niet echt, of ik gebruikte gewoon t verkeerde busje kettingvet.
Blijft niet zitten en binnen de korste keren had ik de hele zijkant bruin van de roest.
Dus dacht van schoonmaken en opnieuw invetten, maar dan eens proberen met een potje kettingvet.
Mja, hoop nu alleen niet dat die diesel echt schadelijk zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al veel posts omtrend kettingen en onderhoud ervan hier gelezen, nu vraag ik me af of gewone motorblok olie geen kwaad kan voor je ketting?

De ketting van mijn kwaakje zit namenlijk al een redelijk eindje in een (gesloten) fles blokolie... (niet als reinigend bedoeld, enkel als beschermende werking) O-)
 
Ben ik ook van plan om dat ding voortaan op tijd in te vetten ja
Maar heb m'n motor eigenlijk pas net een paar weken. En heb de ketting ook wel vaker in proberen te vetten met zo'n spuitbusje. Maar dat werkt volgens mij niet echt, of ik gebruikte gewoon t verkeerde busje kettingvet.
Blijft niet zitten en binnen de korste keren had ik de hele zijkant bruin van de roest.
Dus dacht van schoonmaken en opnieuw invetten, maar dan eens proberen met een potje kettingvet.
Mja, hoop nu alleen niet dat die diesel echt schadelijk zal zijn.

Voor die ene keer zal dat wel meevallen, inderdaad voortaan lekker met een potje invetten :)

Ik heb ook al veel posts omtrend kettingen en onderhoud ervan hier gelezen, nu vraag ik me af of gewone motorblok olie geen kwaad kan voor je ketting?

De ketting van mijn kwaakje zit namenlijk al een redelijk eindje in een (gesloten) fles blokolie... (niet als reinigend bedoeld, enkel als beschermende werking) O-)

Nee hoor kan geen kwaad, motorolie tast geen rubber aan anders zou immers binnen de korste keren je hele blok een vergiet zijn ;)

Maar om te smeren zou ik het niet gebruiken, te dun en blijft niet goed zitten.
 
Heb ik hier meer over gelezen ja! :Y
Eens kijken of ik dat hier in de buurt ergens kan krijgen. Zo'n witte ketting van zo'n busje vind ik trouwens ook niet zo charmant uitzien.
Met zo'n potje is t denk ik makkelijker om de zijkant netjes vet te houden *O*
 
Heb ik hier meer over gelezen ja! :Y
Eens kijken of ik dat hier in de buurt ergens kan krijgen. Zo'n witte ketting van zo'n busje vind ik trouwens ook niet zo charmant uitzien.
Met zo'n potje is t denk ik makkelijker om de zijkant netjes vet te houden *O*
waarom zou je de zijkant vet houden?? het gaat om de draaiende delen die vet moeten zijn.
 
Ik heb allerlei soorten spuitbussen geprobeerd, waaronder s100 (witte spray). Dat spul is een ramp.
Het vet van Forté smeer je er met een borsteltje op en het potje gaat gigantisch lang mee (paar kettingen).
De zijkanten moet je niet invetten, want dat komt zonder pardon op de velg terecht. De zijkanten veeg ik altijd met een doek schoon na het invetten. Zo krijgt roest ook niet echt een kans.
 
ik maak tegenwoordig mijn ketting schoon door een tijdje ruim boven de maximum snelheid te rijden. Alle bagger vliegt eraf. O-)

Zo af en toe het stuk plastic boven je ketting schoonmaken (= eraf halen en even schoonmaken, remmenreiniger, wd40, diesel, pertoleum what ever) en het kapje dat je voortandwiel afdekt losschroeven en daarachter de bagger even wegscheppen. Vervolgens kettingvet, spray, s100, white grease, what ever (want meningen verdeeld) aan de binnenkant van je schakels smeren, spuiten. Klaar is kees.
Als je dit iedere 500km doet of na iedere regenrit (tipje: direct na het rijden: warme ketting, verdeelt goed) hoef je de ketting eigenlijk nooit schoon te maken. Tenzij je in de zandbak hebt gespeeld natuurlijk.
 
Euh, in WD40 zit een bestanddeel wat niet zo best is voor rubber... En dus ook niet voor die fijne afdichtingsrubbertjes in een ketting. Niet gebruiken dus.

Verlies van kettingvet kan gewoon slecht vet betekenen (daarom gebruik ik MOTUL, perfect spul) óf je ketting is gewoon versleten. Dan houdt ie het vet ook niet best vast.
 
ik smeer de ketting meestal na een rit met de spuitbus. draai dan aan het achterwiel, wel met de hand niet de motor laten draaien of je bent je vingers kwijt. het kettingvet heeft dan de tijd om zich vast te zetten op de ketting en vliegt er bij de volgende rit niet af. het kettingvet uit een spuitbus wordt maar kleverig als het er een tijdje ophangt dus nooit sproeien en direkt doorrijden, geef het de tijd om kleverig te worden.
 
Ik heb een spuitbus kettingreiniger gekocht, kost iets in de 3 Euro nog wat.
Ga eerst de ergste klodders eraf halen met diesel, en dan de spuitbus voor the finishing touch.
Dan komt er Dry Lube op, dit is een hele aparte ketting spray die heel snel opdroogt en niet van de ketting af vliegt (volgens vele tevreden gebruikers :) ).
Voorheen altijd vieze achtervelg met S100. ;(
Ketting mag overigens niet ouder dan 12000 km zijn.
 
Precies!
Het loop gedeelte is niet zo moeilijk in te vetten met een spuitbusje. Maar bij mij was de buitenkant binne de korste keren bruin van t roest. Vond ik ook niet zo prettig om tegen aan te kijken.
 
Met diesel kan best als je hem maar niet doorweekt ..beetje op een doekje voor het ergste vuil.

Wel eens gedaan geen nadelen ondervonden.

Maar lampenolie is beter zeggen sommigen.

Doe het ook weleens. Anderzijds echt veel reinigen is ook niet goed.


Water is funest voor een ketting. Wil je een ketting goed houden dan nooit met regen rijden dat is eigenlijk het beste. En tuurlijk ik ben zelf ook een doorrijder en zomers gebruik ik dun spul en swinters en met regen altijd forte...lekker dik op een warme keting en de volgende dag licht afnemen


Als water achter die O-ringen komt gaat die zwaar corroderen van binnen en gaan je schakels roesten van binnen in die bussen.


NOOIT MET EEN HOGEDRUK SPUIT OP EEN KETTING!

in een wph van een gsx1100f staat bv met kerosine schoonmaken en dan met hogedruk lucht drogen

Maar ja ik heb geen vliegtuig fabriek hier. Vraag me af of dat uberhaupt goed is...


Gooi maar eens een rubbertje in tinner of wasbenzine de volgende dag is dat rubber 4x zo goed en als je rubber ringen die troep ook niet lusten dan heb je na een korte tijd allemaal schakels die haast niet bewegen.


Als ALS je een ketting schoonmaakt elke schakel met je hand controleren of die lastig gaat. en daar vooral goed smeren!
 
Laatst bewerkt:
Kerosine, diesel en petroleum zijn nagenoeg eender en de benamingen (plus nog minstens 1) worden in verschillende landen vaak verwisseld gebruikt.

Diesel heb ik altijd graag gebruikt voor ontvetten en ontroesten maar het wordt per jaar gevaarlijker voor rubbers en kunststoffen want er wordt geleidelijk aan steeds meer biodiesel (uit om-estering) in bijgemengd en dat spulletje vereist (in pure vorm) de nieuwste pakkingen van bijzonder teflon want tast alle rubbers en kunststoffen aan.

http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Biomotor&Bc=Brandstoffen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine
http://www.kathmandu.nl/default.asp?item=articles&changetext=21&filter=id=45
 
Ketting moet volledig vetvrij zijn voor drylube vanwege de was basis:
http://cgi.ebay.nl/Profi-Motorcycle-Dry-Chain-Lube-400ml-Road-or-Dirt-Bike_W0QQitemZ160170666960QQihZ006QQcategoryZ36796QQcmdZViewItem
 
Terug
Bovenaan Onderaan