Ketting schoonmaken bij automatisch kettingsmeersysteem.

Rob1998

MF'er
1 dec 2021
32
36
Is het bij een automatisch kettingsmeersysteem bij gewoon weggebruik dus niet offroad nodig om de ketting te reinigen aangezien de olie al rijdend wordt ververst en de oude olie met vuil dus mogelijk ook grotendeels al rijdend van de ketting wordt afgeslingerd?
 
Even zonder alle gekkigheid, ik ben ook wel benieuwd. Eerst Cardan gereden, nu een motor met ketting en smeersysteem. Eerste 12.000km nog niet schoongemaakt, maar of ik daar goed aan doe?
 
En juist die meuk is zeer belangrijk om weg te halen.
Want die meuk bestaat voor 80% uit zand.
En laten ze dat nu ook net gebruiken voor schuurpapier en bv. Zandstralen.
Of waterstralen
Hou daar je hand eens voor.
Dat doet zand dus met je ketting en oringen.
 
Kijk even of hij vies is.
Ja uiteraard maak je een vieze ketting schoon. Laat ik herformuleren.. hoeft de ketting met een automatisch kettingsmeersysteem ten opzichte van een ketting die normaal gesmeerd wordt aanzienlijk minder vaak worden schoongemaakt omdat het vuil niet of nauwelijks aanhechting heeft. Mijn motor heeft geen middenbok en het constant smeren en reinigen kost veel tijd gezien ik wekelijks zo’n 500 km toch wel minimaal rijd. Nu overweeg ik een smeersysteem maar als ik dan nog heel vaak met schoonmaken zit heeft het weinig zijn. Excuus als het een domme vraag is heb pas enkele maanden mijn rijbewijs en ben niet zo technisch. Ik hoop hier bij de meer ervaren rijders gebruik te kunnen maken van hun ervaringen. Alvast bedankt.
 
En die meuk zit daar, doet niks, komt niet op je ketting... als die al slijt van zand is het dat zand dat er van buiten opkomt, bij het Voortandwiel erafgeslingerd wordt en daar ongevaarlijk zit te zitten...
Dus kan je het gewoon lkr laten zitten?
Ik zou het advies geven om het maar weg te halen.
Evenals je spaanse kraag je kan het laten zitten doet toch niks zeker.
Ik smeer m.n ketting niet meer.
En ja tijdens een stevige off road vakantie krijg ik toch altijd weer de neiging om te gaan smeren.
Soms val ik in de verleiding en koop onderweg toch een spuitbus.
Maar het beste is niet smeren.
Trekt alleen maar stof aan en de levensduur wordt verkort.
Voor een wegmotor smeer met bakolie niet met kettingzaag olie veels te plakkerig.
Je rijd niet door houtsnippers.
Je rijd door pekel en vies asfalt.
Dus wil je een olie die smeert en toch wegslingert.
 
Ketting schoonmaken wordt overgewaardeerd. Een mooie blinkende ketting ziet er natuurlijk wel netjes uit op een gepoetste fiets, maar met 500+ kilometer per week lijkt me dat een utopie?

Zelf heb ik sinds kort een oiler op m'n woonwerk fiets en ik heb het idee dat hij er schoner uit ziet dan m'n motor waarbij ik met spuitbusjes smeer.

Het verschil in levensduur gaan de meeste mensen niet merken en de levensduur wordt aanzienlijk meer aangetast door een gebrek aan smering dan door een gebrek aan poetsen.

@Rob RD er zijn merken oilers die ook eigen olie hebben. Vooral heel duur en soms noodzakelijk voor een goede werking. Veel oilers werken overigens ook met allerlei andere soorten olie. Veelgebruikt zijn kettingzaagolie (lekker stroperig en plakkerig) of 80w90 olie, maar gewoon motorolie doet het ook. Heb zelfs een gelezen dat iemand olijfolie en zonnebloemolie gebruikte omdat 'het beter zou zijn voor het milieu'.
 
De eerste eigenaar van mijn motor had in 7000 km alleen gesmeerd, nooit gereinigd, ook nooit bijgesteld trouwens (wat hard nodig was). Overigens had de motorzaak (een bekende keten) hem al enige maanden in bezit en daaraan niets gedaan (ook niet voor mijn proefrit). Het eerste wat ik na afleveren heb gedaan was alle zwarte koek verwijderen. Gelukkig had de kettingbeschermer het meeste opgevangen. [Aanvulling: Niet veel later heb ik de kettingset laten vervangen.] Sindsdien smeer ik elke 500 km ('s zomers minder, 's winters vaker) en reinig ik na circa 5 a 6 smeerbeurten (2x/jr). De genoemde zwarte koek is sindsdien weggebleven en mijn ketting is in aanmerkelijk meer kilometers in veel betere staat.
 
Laatst bewerkt:
De eerste eigenaar van mijn motor had in 7000 km alleen gesmeerd, nooit gereinigd, ook nooit bijgesteld trouwens (wat hard nodig was). Overigens had de motorzaak (een bekende keten) hem al enige maanden in bezit en daaraan niets gedaan (ook niet voor mijn proefrit). Het eerste wat ik na afleveren heb gedaan was alle zwarte koek verwijderen. Gelukkig had de kettingbeschermer het meeste opgevangen. Sindsdien smeer ik elke 500 km ('s zomers minder, 's winters vaker) en reinig ik na circa 5 a 6 smeerbeurten (2x/jr). De genoemde zwarte koek is sindsdien weggebleven en mijn ketting is in aanmerkelijk meer kilometers in veel betere staat.
Je ketting is verbeterd door schoonmaken? Genezen van slijtage zeg maar? Bijzonder.
 
Mooi al die ketting en smeer verhalen.

Conclusie is: zoek het lekker zelf uit, want iedereen die doet maar wat.

Olie die je ketting schoonmaakt met weg slingerende olie;)

En ik maar olie kopen die niet drupt.
Een goede olie is ook getest op het niet laten aanhechten van vuil.

Hoe ziet een ketting er uit met zand schade? Iemand een foto? Want blijkbaar is dat de grote boosdoener hier.
 
Mooi al die ketting en smeer verhalen.

Conclusie is: zoek het lekker zelf uit, want iedereen die doet maar wat.

Olie die je ketting schoonmaakt met weg slingerende olie;)

En ik maar olie kopen die niet drupt.
Een goede olie is ook getest op het niet laten aanhechten van vuil.

Hoe ziet een ketting er uit met zand schade? Iemand een foto? Want blijkbaar is dat de grote boosdoener hier.
Meestal raakt een ketting versleten als de o-ringen stuk gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan