ketting schoonmaken

demon008

Die hard MF'er
11 apr 2004
484
0
bergen NH
Hoe maak ik mijn ketting het beste schoon ''zonder'' hem eraf te halen aangezien ik hem niet kan gaan klinken.

kan ik hem gewoon op de paddock stand zetten in zn 1 en staalborstel erover heen?

of zal ik gewoon alles lkr moeten gaan poetsen met zwaar ontvettend middel en daarna als alles weer blinkt lkr inspuiten met wd40 ?

motor heeft maandje stil gestaan en begint roest :( te vertonen (en ik had hem zo goed ingespoten) dus wil hem nu ff opfrissen door helemaal schoon te maken en weer opnieuw in te spuiten.
 
Er zijn verschillende middeltjes te koop om je ketting te reinigen. Diesel schijnt ook goed te werken. Een staalborstel of ander grove middelen zou ik niet gebruiken want dan kan je ook de O-ringen beschadigen.

Overigens denk ik niet dat WD40 geschikt is om je ketting te smeren, het is nl. een geweldige ontvetter ipv een invetter ;)
 
Gewoon inspuiten met zo'n speciaal goedje: spuitbus kettingreiniger. Diesel werkt ook goed i.c.m. een kwast.
Daarna even schoonwrijven met een t-shirt van je schoonmoeder (ofzo). :X
Inspuiten met kettingspray (Teflonbasis). Deze is dan behoorlijk dun en zakt goed tussen de scharnierende punten. (van binnen en buiten uit op de ketting spuiten).
Poosje laten staan totdat er een opgedroogde laag vettigheid op (en in) zit.
Bij voorkeur een nachtje laten staan.

Je kan het ook met vet doen, maar dan liever bij een warm gereden ketting.
Niet handig als je de ketting net schoongemaakt hebt.

Sucses!
 
Laatst bewerkt:
heb het net ff geprobeert handjes zijn nu mooi zwart maar met de staalborstel alle grove vettigheden eraf kunnen halen.

daarna met ma dr theedoek :X (neej jongens een oude :+ ) de kleineren vettigheden eraf gehaald.

en daarna met teflon spay van onze pa het zaakje ingesmeerd.
zaakje klinkt weer goed ook gelijk de ketting gespannen en alles is weer
bling bling.
:) thx voor de post deze kan dicht
 
Niet iedere teflonspray is kettingvet. De doe-het-zelf teflonsprays kleven niet genoeg en slingeren direct van je ketting af. Resultaat, een smerige motor en een ongesmeerde ketting.
 
Niet iedere teflonspray is kettingvet. De doe-het-zelf teflonsprays kleven niet genoeg en slingeren direct van je ketting af. Resultaat, een smerige motor en een ongesmeerde ketting.

weetk maar deze teflon spray was wel voor kettings enz.
stond fietsketting en scharnieren is dat wel goed ?
nu moet ik zeggen dat ik om de week deze spray gebruik om hem in te smeren, dus of het nu goed is ofniet het lijkt me dat het wel goed gaat als ik om de week blijf spuiten.
 
Ik heb het gisteren toevallig net gedaan, busje kettingreiniger van Castrol opgehaald en met een oude theedoek de rotzooi erafgehaald (omdat keukenrol toch niet praktisch bleek)

Ik had na het schoonmaken ook nog even wd40 geprobeerd en dat leek het vet er ook keurig af te kunnen halen, alleen vet deze de ketting in en laat de kettingreiniger het spulletje compleet vetvrij achter.
 
Ik gebruik een oude tandenborstel, oude lappen en BBQ-aanmaakvloeistof.
Maak er bijna alles mee vetvrij :}
Na he schoonmaken heel voorzichtig 1 blokje om (ketting warmrijden) en dan weer insmeren met kettingvet oid :)
 
weetk maar deze teflon spray was wel voor kettings enz.
stond fietsketting en scharnieren is dat wel goed ?
nu moet ik zeggen dat ik om de week deze spray gebruik om hem in te smeren, dus of het nu goed is ofniet het lijkt me dat het wel goed gaat als ik om de week blijf spuiten.

NEE, da's niet goed. Geen wonder dat je ketting stijf stond van de roest. Da spul is zo dun, dat houdt het op een motorketting nog geen 5 minuten (rijdend) uit, dan is alles er af geslingerd. Gewoon niet moeilijk (en eigenwijs) doen, maar kettingvet voor een MOTORketting halen. Zeker als je een o-ring ketting hebt kun je er niet zo maar elk vet opsmeren. verschillende vetten vreten de o-ringen op of laten ze fling uitzetten.
 
NEE, da's niet goed. Geen wonder dat je ketting stijf stond van de roest. Da spul is zo dun, dat houdt het op een motorketting nog geen 5 minuten (rijdend) uit, dan is alles er af geslingerd. Gewoon niet moeilijk (en eigenwijs) doen, maar kettingvet voor een MOTORketting halen. Zeker als je een o-ring ketting hebt kun je er niet zo maar elk vet opsmeren. verschillende vetten vreten de o-ringen op of laten ze fling uitzetten.

:X :X :X :X :X

demon008 gaat morgen maar even met de fiets naar de dealer toe :+

bedankt ik ga gewoon het vet doen denk dat mn brommert morgen ochtend wel uitgelekt is van de motorblok olie kan ik dat ook gelijk gaan halen

demon008 is weer veel wijzer geworden vandaag :P
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de ouderwetse methode, een bokkepoot en petroleum en de ketting wordt weer helemaal blinkend schoon. Laten drogen en smeren (voor mij met een OSCO)

Groet,

Gabby B-)

PS. bovengenoemde methode is ook perfect voor klassieke alu-motorblokken.
 
:X :X :X :X :X

demon008 gaat morgen maar even met de fiets naar de dealer toe :+

bedankt ik ga gewoon het vet doen denk dat mn brommert morgen ochtend wel uitgelekt is van de motorblok olie kan ik dat ook gelijk gaan halen

demon008 is weer veel wijzer geworden vandaag :P
En om de week invetten kan prima zijn..... als je niet veel rijd. Je kan beter na iedere rit even kijken of hij gesmeerd moet worden en dan ff inspuiten.
 
Overigens denk ik niet dat WD40 geschikt is om je ketting te smeren, het is nl. een geweldige ontvetter ipv een invetter ;)

nou... WD40 mag dan wel niet geschikt zijn om een motorketting mee te smeren, maar ontvetten doet het gelukkig niet.
Eigenschappen van motorkettingspray zijn: smerende werking onder hoge belastingen (hoge druk), groot hechtend vermogen (wordt niet van de ketting afgeslingerd), trekt minder vuil aan dan gewoon vet en is goed waterafstotend. Bij iedere motorzaak te koop. Met schoonmaken zou ik idd voorzichtig zijn met oplossende middelen zoals wasbenzine etc. Zelf spuit ik m altijd in met dunne olie of olievervanger (bijvoorbeeld WD40) en gebruik een kwastje. Dan kan je het vuil daar mee wegspoelen zonder dat je de ketting vetvrij maakt of de rubbertjes oplost.
 
heb het net ff geprobeert handjes zijn nu mooi zwart maar met de staalborstel alle grove vettigheden eraf kunnen halen.

:X

Met een staalborstel sloop je dus lekker je O-, X-, whatever-ring ketting. Ik hoop voor je dat je de staalborstel dan alleen voor de buitenkant van je ketting hebt gebruikt. En niet om ff lekker over je ringen heen gehaalt hebt?

Weet je het in ieder geval voor een volgende keer ;)
 
Heb bijna al mijn motor- (zx9 gsxr1000 en nu de zx 10) kettingen met diesel schoongemaakt (tandenborstel en doek)
Tip: leg er een oude handdoek onder, anders gaat moeder de vrouw onderuit in het hok of oprit.

Daarna inspuiten met willekeurige MOTORkettingvet.
Daarna bij voorkeur weer invetten na een rit, als je em wegzet.
Kan het lekker intrekken.

Ciao
 
Misschien een domme vraag, heren (en dames(?)), maar kan ik i.p.v. ptroleum o.i.d. ook wasbenzine gebruiken voor het schoonmaken/ontvetten? Tast dit de ringen niet aan?
Géén wasbenzine/terpentine/benzine gebruiken. Hiervan kunnen de o-ringen in je ketting oplossen. Je ketting gaat dan supersnel slijten.
Petroleum/diesel/lampolie/kerosine zijn meer olieachtig, en wel geschikt voor het schoonmaken van je ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan