Ketting smeersysteem

edraket*

MF veteraan
28 dec 2006
1.121
73
vorst-laakdal
ben van plan om een ketting smeersysteem op mijn kawasaki versys 650 te plaatsen , heb al gehoord van het merk "osco" , zijn er nog andere grote merken ?
of welk merk wordt het meest aangeraden ?
 
In het geval van de middenbok heb je de tijd die het monteren van het smeersysteem alvast bespaard. Verder kun je tijdens het smeren de conditie van de ketting bekijken. Tijdens het ronddraaien van het wiel bekijk je gelijk even de band. Waarom zou je dan klooien met stapvoets rijden?

Die montage tijd stelt weinig voor eerlijk gezegd. Het argument van de ketting controleren ben ik het wel mee eens. Dat is ook de reden dat ik geen automatisch smeersysteem meer gebruik, dan hoef je er niet meer naar te kijken zegt men. Ik bekijk de ketting zowieso of er gesmeerd moet worden, bijna dagelijks, en elke 14 dagen maak ik het ros schoon en check ik de boel uitvoerig.
 
Dus omdat er een systeem gemonteerd is kijk je niet meer?
Het weerhoud mij er niet van om de ketting te inspecteren, de ketting is dan ook al schoon en kan geen schade oplopen door zooi die in het smeervet is gaan zitten.
Zijn er verder nog dingen dan behalve de ketting die gesmeerd worden door jullie?
Ik mag graag met een busje vet/olie langs de nodige delen gaan zodat deze niet onnodig slijten.
 
Dus omdat er een *knip* automatisch *knip* systeem gemonteerd is kijk je niet meer?

Niet meer, wel minder.
De praktijk is dat als je er weinig of niets aan hoeft te doen, de aandacht verslapt.
Daarom ben ik van de Osco fanclub, kost aanzienlijk minder dan een automatisch smeersysteem, ik hou zelf in de smiezen of de ketting ok is en of er met olie gespettert moet worden.
Ik heb daar een goed gevoel bij, voor een ander is een ander systeem wellicht beter.
Ieder zijn ding :Y
 
Niet meer, wel minder.
De praktijk is dat als je er weinig of niets aan hoeft te doen, de aandacht verslapt.
Daarom ben ik van de Osco fanclub, kost aanzienlijk minder dan een automatisch smeersysteem, ik hou zelf in de smiezen of de ketting ok is en of er met olie gespettert moet worden.
Ik heb daar een goed gevoel bij, voor een ander is een ander systeem wellicht beter.
Ieder zijn ding :Y
Zo’n Osco heb ik nog liggen, ook een prima ding. Die komt op de GR650.
Ben nog niet lid geworden van de scottoiler fanclub, weet ook niet of die überhaupt bestaat.
Het is onzin om na elk ritje die ketting grondig te inspecteren, word hij echt slecht dan zie je dat ook wel zonder vergrootglas. Na de rit even met de voet optillen om te voelen of er bijgesteld moet worden of dat er strakke plekken in komen. Die strakke plekken voel en hoor je ook wel als hij in z’n vrij stapvoets rolt.
En zo af en toe de scharnier punten van de rem, schakelpedaal, standaard en koppeling smeren. Remleidingen controleren op scheurtjes, geleide pennen.

Gewoon net een beetje meer onderhoud.
 
@ZoEchtWaar ik heb een KTM 1190 Adventure gekocht uit 2013 met een Mccoil er in, ik snap niets van het hele systeem en zou er graag meer over te weten willen komen. Zou jij mij wegwijs met dat ding willen maken?

Mocht er iemand anders zijn die hier verstand van heeft mag hij ook bij mij op de lijn komen. Ik ben erg benieuwd hoe dit geweldige systeem werkt.
 
Ik heb een paar maanden geleden deze gekocht: US $18.4 60% OFF|Update Motorfiets Keten Lubricator Olieman Keten Olieman Motorfiets Smeersysteem Voor Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Ducati Ktm|Schakel sets| - AliExpress

Helaas zijn de O-ringen erg slecht afgewerkt waardoor het ding boven en onder lek was, gevolg: stuur, stoep, ketting en achterwiel onder de olie.
Ik weet niet of dit bij de officiële Cobbra ook zo is, ik hoop van niet.
Mocht iemand weten waar ik nieuwe O-ringen voor zo'n Cobbra kan regelen dan hoor ik het graag, dan krijgt de chinees nog een 2e kans. Voor nu doe ik het weer met een busje vet...
Maar hoe werkt dit apparaat dan?
Moet je ergens op drukken oid?
 
Bedankt voor de reactie, maar ik heb al getracht contact te zoeken. Ik versta en lees geen Duits en kom al niet door de Captcha heen om überhaupt een bericht te sturen haha.

Ik zou ook graag meer info willen hebben van iemand die het wel snapt en het mij misschien uit kan leggen middels ter plaatse komen of videobellen oid.
 
@ZoEchtWaar ik heb een KTM 1190 Adventure gekocht uit 2013 met een Mccoil er in, ik snap niets van het hele systeem en zou er graag meer over te weten willen komen.
die McCoi website is verre van duidelijk... Ik heb zelf de nederlandse pro-oiler, en zie dat McCoi hetzelfde pomje gebruikt. Weliswaar een iets andere uitvoering, maar de zwitserse Gotec EMX-08. Een 12V, AC, elektromagnetisch pompje. Wordt dus met AC vanuit de elektrische doos aangestuurd. Blijkbaar heeft McCoi dan ook nog een regensensor, die je mischien weg kunt laten. Kijk eens op inbouw instructies van pro-oiler, dan wordt het mischien een stuk duidelijker. Daar staat ook een video
 
#Aliexpress € 17,26 60%OFF | Update Motorfiets Keten Lubricator Olieman Keten Olieman Motorfiets Smeersysteem Voor Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Ducati Ktm US $18.4 60% OFF|Update Motorrad Kette Öler Öler Kette Öler Motorrad Schmierung System Für Honda Yamaha Suzuki Kawasaki DUCATI KTM|Kette-Sets| - AliExpress

Is dit niks dan?

Ik gebruik al jaren een osco, ben er wel tevreden over
Deze of een andere kloon heb ik op twee motorfietsen gezet. Het werkt simpel. Niet zo mooi als het origineel met dubbel druppelmechaniek maar voldoende goed. Gevuld met bio kettingzaagolie draai je aan het potje als je de stad in rijdt en je ketting is weer gesmeerd.
Ik zou het volgende keer weer doen.
 
die McCoi website is verre van duidelijk... Ik heb zelf de nederlandse pro-oiler, en zie dat McCoi hetzelfde pomje gebruikt. Weliswaar een iets andere uitvoering, maar de zwitserse Gotec EMX-08. Een 12V, AC, elektromagnetisch pompje. Wordt dus met AC vanuit de elektrische doos aangestuurd. Blijkbaar heeft McCoi dan ook nog een regensensor, die je mischien weg kunt laten. Kijk eens op inbouw instructies van pro-oiler, dan wordt het mischien een stuk duidelijker. Daar staat ook een video
Ik ga hier eens naar kijken. Als ik in mijn motor kijk zie ik een kastje met een wirwar aan kabels op de meest bijzondere plekken. Of ik er blij mee ben weet ik niet. Sowieso denk ik dat het overbodig is een ketting smeersysteem.

Ik hoop nog steeds op iemand die mij hiermee kan helpen. Ik wacht af en kijk even naar de pro oiler.
 
Deze of een andere kloon heb ik op twee motorfietsen gezet. Het werkt simpel. Niet zo mooi als het origineel met dubbel druppelmechaniek maar voldoende goed. Gevuld met bio kettingzaagolie draai je aan het potje als je de stad in rijdt en je ketting is weer gesmeerd.
Ik zou het volgende keer weer doen.
Ik heb ook dit systeem op mijn motor. Als eerste vulling heb ik motorolie gebruikt 10w60. Nou ik vind het echt 1 dikke smeerbende. Een kwartslag draaien is veel te veel lijkt het wel. Heel het achterwiel zit eronder. Ik laat het via de kettinggeleider bij het achterwiel aan de binnenzijde van de ketting druppelen. Zelfs een halve kwartslag resulteert in een olie bende.

ketting.jpg


Nu heb ik al nagedacht over kettingzaagolie. Deze is wat stroperiger dan motorolie, maar dat kan ik niet van te voren testen. Welke gebruik jij/jullie?
 
Ik gebruik Kroon SS100 kettingzaagolie en dan NIET de biovariant. Die biologische variant schijnt niet goed te zijn voor de O-ringen in de ketting. Ooit een keer 5 liter gekocht en daar doe ik waarschijnlijk de rest van mijn leven mee.

1619011948366.png
 
Weet iemand of er nog een importeur van Tutoro in Nederland zit? Ik kan alleen de Engelse site vinden en daar bestellen is vanweg de Brexit niet eenvoudiger geworden. De Tutoro is een van de weinige oilers die volledig automatisch zijn maar verder geen magneetjes, vacuüm aansluiting of iets dergelijks nodig heeft. Heb 2x een Scottoiler gehad en telkens de halve motor moeten slopen voor die vacuümslang. Scottoiler heeft ook een x-system maar die is dubbel zo duur als de Tutoro en het principe is gelijk, detectie van beweging.
 
Weet iemand of er nog een importeur van Tutoro in Nederland zit? Ik kan alleen de Engelse site vinden en daar bestellen is vanweg de Brexit niet eenvoudiger geworden. De Tutoro is een van de weinige oilers die volledig automatisch zijn maar verder geen magneetjes, vacuüm aansluiting of iets dergelijks nodig heeft. Heb 2x een Scottoiler gehad en telkens de halve motor moeten slopen voor die vacuümslang. Scottoiler heeft ook een x-system maar die is dubbel zo duur als de Tutoro en het principe is gelijk, detectie van beweging.


1640951736997.png
 
Carterontluchting bij mijn eerste Guzzi zou zeer effectief zijn geweest. Ik had een slang tot achter mijn nummerplaat lopen om niet over mijn eigen troep te rijden. Maar ja, een Guzzi heeft geen ketting. Pro-Oiler is een mooi product maar wel veel duurder dan Turtoro. Als ik er tweedehands aan kan komen is het een ander verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan