Ketting smeren met WD40 , wel of niet doen ?

Ik smeer me ketting met WD40

  • ja

    Stemmen: 2 1,8%
  • nee

    Stemmen: 5 4,5%
  • nooit aan gedacht

    Stemmen: 1 0,9%
  • sukkel als je dat doet

    Stemmen: 103 92,8%

  • Totaal aantal stemmers
    111
Loop naar de winkel haal gewoon kettingvet en smeer het op je ketting (van binnen, want anders heb je er nog geen f*ck aan) en daarna lekker rijden ;)

En gebruik je WD40 maar om je velgen lekker schoon te maken
Zal je gelijk nog een poser tipje geven, zet je velgen daarna in de was... zijn ze de volgende keer makkelijker schoon te maken (kan het vuil meestal voor 1x al gelijk weg vegen zonder enig schoonmaakspul Tenzij je een maand wacht met schoonmaken van je velgen :X ) 8-) *D

Weten jullie wat pas echt lekker werkt om je velgen te ontdoen van dat vieze kettingvet...... Pledge of Pledge-doekjes... het vliegt er af... })
 
Ik gebruik wd40 om de kettingsmeer van mn bike af te halen, werkt prima op kontje en achterbrug.

Ik gebruik ook S100 kettingspray, beste wat er is naar mijn mening. Je moet het alleen wel goed gebruiken. Dat is, op een warme ketting, niet te veel, en vervolgens minstens 20 minuten laten staan zodat alle oplosmiddelen verdampen en het spul goed blijft kleven.

Tuurlijk hoe je altijd wat spray over, kan eenmaal niet anders, die ketting draait nogal hard niet waar?
 
De smering van je ketting zit voornamelijk in het vet "binnenin" je ketting, afgedekt door O of X ringen, alles wat je er buitenop spuit is niet onbelangrijk maar niet van primair belang. Probleem van WD40 is dat het erg dun is en snel verdwijnt. Als het waar is dat WD40 de o-ringen aantast dan is het inderdaad al helemaal geen goed plan (hoewel ik zelf al jaaaren met succes WD40 op alle plastics en rubber moffen spuit om uitdroging te voorkomen...).
Ikzelf heb een Scott-oiler op mijn Africa Twin , erg handig, ketting altijd schoon en toch gesmeerd. Mijn Buell is nog beter, belt aandrijving (mag trouwens ook geen WD40 op komen had ik begrepen...).

Zo, ik ga nu weer verder staren naar die koele avatar van Guz en proberen de "las" te vinden in dat filmpje. Valt nog niet mee na anderhalve fles wijn :+
 
Je O-ringen lossen helemaal niet op in WD40. Als iemand het heeft bewezen dat dat wel zo is, dan ben ik erg benieuwd naar de test en resultaten.

In normale kettingsprays zitten vluchtige stoffen. Ik denk dat dat ook oplosmiddelen zijn (water is dat zelfs ook). Ze lossen wellicht geen O-ringen op.

WD40 plakt wel, maar niet zo goed als echte kettingspray. Nadeel is dat het sneller d'r vanaf ligt. Voordeel is dat het ook het vuil er vanaf slaat.

Weekmakers zitten in bijna elke kunststof. Van kaas-verpakkingen tot en met fiets-spatborden.

Kettingvet houdt vuil vast. Vuil wordt samen met vet een mooi schuurmiddel. Als dat achter je O-ringen komt, gaat de slijtage alleen maar harder.

Bijna elke motorfietsfabrikant raadt ons aan om de ketting met olie te smeren. Ook de mannen van bijv. Regina kettingen. De olie blijft ook niet goed zitten, maar slaat er juist vanaf, en neemt het vuil mee.

Er zijn zat mensen die alleen maar WD40 op een ketting gebruiken die vervolgens dan 40.000Km meegaat.
 
Hmm.. Ik zou het ook gevraagd hebben.. Ik smeer al jaren mijn sloten met WD40, en dat gaat altijd prima. Dit is wel een andere toepassing, maar goed.. het smeert toch?

Maaarrr goed, dankzij jullie heb ik weer heel wat meer geleerd ;) Ik leer elke dag weer nieuwe dingen :)
 
Ff een misverstandje uit de wereld helpen...

WD40 en dieselolie ontvetten niet! Ze lossen vetten op, maar laten ook vet uit de eigen samenstelling achter.


Probeer maar 's een stukje spuitwerk voor het aflakken met diesel of WD40 te ontvetten! :+
 
zoals je nu al genoeg hebt gehoord is het niet verstandig om wd-40 op je ketting te spuiten.
verder heb ik op de beurs gezien dat je profi dry lube hebt. dit is een teflon spray en ze zeggen dat het goed werkt, en ook op je ketting blijft en niet op je velg komt.
of dit zo is weet ik niet want ik heb inmiddels een nieuw spul en dat is valvoline white synthetic chainlube. het lijkt veel op het vet wat standaard op een nieuwe ketting zit en het blijft er ook op zitten.
na een ritje is je ketting lekker warm. ff er op spuiten en weer gaan.
enige nadeel, als je dat als een nadeel beschouwt is dat je ketting wit is.
ben er erg tevreden mee en succes er mee
 
Ik heb Shell Advance gehaald bij Safe afgelopen zaterdag. :+

Stonden denk ik 50 motoren bij elkaar van bezoekers.
Ik was de enige MFer met sticker ;(


Nee, de WD40 hou ik wel voor de rest van mijn fiets, de velgen worden er wel schoon mee. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan