Ketting smeren met WD40?

boucou2007

MF'er
8 dec 2007
67
0
Groningen
Kun je een ketting smeren met WD40? Heeft iemand hier ervaring mee? Andere tips natuurlijk ook welkom!

Mijn ketting loopt nu 32000 km, ziet er nog prima uit. (ZZR-1100) Tot nu toe gewoon in de white grease gezet. ;)
 
Ja dat kan, en het sloopt je ketting niet. Maar het smeert een stuk slechter dan lekker dik vet. Vaak herhalen dus.
Mmhh... toch knap... dat iedereen het erover eens is dat het niet aan te bevelen is, en jij zegt van wel. Mensen hebben het adh van dit onderwerp speciaal uitgeprobeerd en wat bleek, harde schakels in de ketting :W

WD40 tast de rubbers in je ketting aan hierdoor kan je je ketting gedag zeggen na een tijdjes.
WD40 is geen motorfiets kettingspray, het is een 1000 in een ding, maar geen kettingvet en zal het ook nooit worden. Gebruik gewoon de spullen die ervoor gemaakt zijn en je hebt lang plezier van je zpullen, gebruik het verkeerde en je bent weer 150 euro kwijt aan een ketting/tandwiel setje.
 
Onzin, echt onzin. Mijn laatste drie fietsen hadden allen een ketting. Die werd uitsluitend gesmeerd (en schoongemaakt) met WD40. Nou rij ik alleen offroad, en ik heb echt geen zin in een ketting vol met zand aan het vet geplakt. Een lekker dik gesmeerde ketting is dus ook niet alles. Ik weet ondertussen uit ervaring dan WD40 geen O-ringen opeet of hard maakt. Op twee vorige fietsen elk 10.000 km zonder dat de ketting noemenswaardig hoefde te worden bijgesteld, en bij mijn huidige motor na 5000 km ook niet. Het sloopt kettingen niet. Maar omdat het veel minder blijft zitten, moet je het wel elke dag herhalen. Ga je dus een week rijden, dan krijg je geen vastgerotte schakels door de WD40, maar door gebrek aan smering. :W

Dat op de weg een goede kettingspray beter smeert en meer bescherming biedt dan WD40 zal ik nooit ontkennen. Maar het sloopt een ketting niet. En als je de blub, zand of stof in gaat is het simpelweg handiger omdat er anders dus zand aan je ketting blijft plakken.
 
Laatst bewerkt:
Onzin, echt onzin. Mijn laatste drie fietsen hadden allen een ketting. Die werd uitsluitend gesmeerd (en schoongemaakt) met WD40. Nou rij ik alleen offroad, en ik heb echt geen zin in een ketting vol met zand aan het vet geplakt. Een lekker dik gesmeerde ketting is dus ook niet alles. Ik weet ondertussen uit ervaring dan WD40 geen O-ringen opeet of hard maakt. Op twee vorige fietsen elk 10.000 km zonder dat de ketting noemenswaardig hoefde te worden bijgesteld, en bij mijn huidige motor na 5000 km ook niet. Het sloopt kettingen niet. Maar omdat het veel minder blijft zitten, moet je het wel elke dag herhalen. Ga je dus een week rijden, dan krijg je geen vastgerotte schakels door de WD40, maar door gebrek aan smering. :W

Dat op de weg een goede kettingspray beter smeert en meer bescherming biedt dan WD40 zal ik nooit ontkennen. Maar het sloopt een ketting niet. En als je de blub, zand of stof in gaat is het simpelweg handiger omdat er anders dus zand aan je ketting blijft plakken.


Ik vind slechts 10.000 kilometer nou niet echt een representatief voorbeeld dat het je ketting niet sloopt...
 
Ik vind slechts 10.000 kilometer nou niet echt een representatief voorbeeld dat het je ketting niet sloopt...

Puur offroad gebruik he, ff goed lezen. Dan ga je sowieso geen 40.000km er mee doen. Bovendien rijdt hij een 1 cilinder weet ik, dat scheelt ook nogal.

Ik snap de beweegredenen van max kool heel goed. Dikke plak op je ketting is echt ook niet goed, zeker offroad niet.

Voor een straatmotor zou ik de wd40 niet kiezen overigens, dan kan het veel beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het een tijdje gebruikt om de ketting van mijn mountainbake mee te smeren.
Na het eerste plasje water is er al je wd 40 af en begint de zaak te kraken.
Wd 40 is veels te dun waardoor de olie meteen tussen de rollen uitgeperst wordt en je ketting droog is voor je 10km verder bent.
 
Als het gaat om de levensduur van de ketting, geef ik je gelijk. het enige dat ik kan zeggen is dat de ketting na 10.000 nog steeds netjes is. Bovendien slijt de boel met een aluminium achtertandwiel sowieso wat sneller.

Maar als de ketting na een jaar uitsluitend WD40 er nog steeds perfect uitziet, alle schakels nog steeds soepel gaan weet je iig zeker dat dat spul de ketting of O-ringen niet opvreet toch?

(lijkt me ook stug, het spul bestaat voor een groot deel uit nafta -zwaardere petroleum achtige-, en waar maken we allemaal onze ketting mee schoon?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan