Ketting smeren met WD40?

dingus

MF veteraan
4 dec 2007
3.399
9
Bij deze de vraag;

Is het raadzaam om je ketting te smeren met WD40 of een ander soort kettingsmeersel dat buiten de reguliere smeersels staat.

Ik werk bij een fietsenzaak en daar ligt genoeg smeersel voor ketting ed. Kan ik dat op mijn ketting spuiten met het gewenste resultaat of is dat een grote don't?

ter info...Ik heb een gsxr600 uit 1997

Ik zie uw geniale uitspattingen vanzelf verschijnen *D
 
Excuse my french ;) Te veel MSN. mss = misschien.

Uiteraard heb ik de fabriek in Enschede gebeld. Maar die zeggen dan "wij verkopen niet aan particulieren". Oke, wat jij wil.
Mag ik dan van u een adres die het mij wel willen verkopen. Antwoord "nee dat mogen wij niet geven". :? Wil nou wat verkopen of niet???

Raar he...

Maar dat spul is zo fantastisch dat ik niet geneigd ben om te zeggen pleur op met je zooi. Dan heb ik daar alleen mijzelf mee.

Dus zoektocht gaat verder...
 
Gebruik GEEN wd40 voor je ketting. Tussen de O-ringen zit een dik vet. Dit spoel je er met het dunne WD40 goedje zo tussenuit. Ook al zit dit tussen de rubber ringen ingesloten. WD 40 is nogal dun en kruipt daar tussen.
Ik zelf gebruik gewoon 15W40 motorolie. Werkt perfect, en niet duur.
 
Maar dat werkt alleen als je een oliedoseerapparaat hebt, anders lig je elke dag onder je motor met een kwast en een pot olie. Olie is veel te dun om periodiek te smeren.

Imho, that is.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik uit het suzuki werkplaats handboek:

Caution: Do not use any oilsold commercially as "Drive Chain Oil" Such oil cal spoil the O-rings (or seals)

Daarna:

After washing and drying the chain, oil it with a heavy weight motor-oil
 
Uiteraard heb ik de fabriek in Enschede gebeld. Maar die zeggen dan "wij verkopen niet aan particulieren". Oke, wat jij wil.
Mag ik dan van u een adres die het mij wel willen verkopen. Antwoord "nee dat mogen wij niet geven". :? Wil nou wat verkopen of niet???

Raar he...

Maar dat spul is zo fantastisch dat ik niet geneigd ben om te zeggen pleur op met je zooi. Dan heb ik daar alleen mijzelf mee.

Dus zoektocht gaat verder...

Ik heb ze gemaild vanuit mijn eenmanszaak ;)
 
Aaaah nee niet weer een WD40 topic ;) Waar heeft onze excellentie leren zoeken. Zeker in een hooiberg...



Nog EEN KEER: WD40 is nergens maar dan ook nergens goed voor. Het kan van alles een beetje en zelfs daar is het nog slecht in. Alleen de fabrikant is blij met je. Wat een hype om niets dat spul.
 
Aaaah nee niet weer een WD40 topic ;) Waar heeft onze excellentie leren zoeken. Zeker in een hooiberg...



Nog EEN KEER: WD40 is nergens maar dan ook nergens goed voor. Het kan van alles een beetje en zelfs daar is het nog slecht in. Alleen de fabrikant is blij met je. Wat een hype om niets dat spul.

Da's ook niet helemaal waar :N

WD40 is perfect te gebruiken om (ketting)vet te verwijderen van je velgen én alle andere delen van je fiets (waaronder je ketting).... alleen staat dát nou nét niet in de handleiding van de fabrikant ;)
 
Laatst bewerkt:
Da's ook niet helemaal waar :N

WD40 is perfect te gebruiken om (ketting)vet te verwijderen van je velgen én alle andere delen van je fiets (waaronder je ketting).... alleen staat dát nou nét niet in de handleiding van de fabrikant ;)
Daar kun je alle willekeurige op olie gebaseerde producten voor gebruiken: van lampolie tot kerosine, van diesel tot terpentine, van petroleum tot weet ik veel.

EN in vrijwel alle gevallen nog veel goedkoper ook.

WD40 ruksmilie (Oh ja, heb het zelf ook :X _O- )
 
Laatst bewerkt:
Forté red chain grease :}

Blijft van alle middelen die ik gebruikt heb het langst zitten en ook goed tegen regen bestand. Sprays blijven vaak maar een kilometertje of 300 zitten en bij regen nog korter. Forté zo 500 km en mét regenritjes :}
 
Forté red chain grease :}
Blijft van alle middelen die ik gebruikt heb het langst zitten en ook goed tegen regen bestand. Sprays blijven vaak maar een kilometertje of 300 zitten en bij regen nog korter. Forté zo 500 km en mét regenritjes :}

Probleem is dat die vetachtige ketting "smeerders" nogal plakkerig, lijmachtig spul zijn. Natuurlijk, daardoor blijft het zo lang zitten, maar juist daardoor neemt het ook allerlei rondvliegend vuil en zand op. Dan vormt het dus ook een perfecte slijppasta.......
Het is er ook heel lastig af te krijgen.
 
Het beste rommel je gewoon NIET aan je ketting. Hou 'm lekker vet maar verder niets. Ik zie dat je een kle rijd? Kijk als je dan de modder ingaat en je ketting zit onder de zopoi ja dan moet je misschien wat maar dat moet je aan crossers vragen.

Weet je waar je wel een mooi schone ketting van krijgt? Monteer zo'n smeersysteem. Scottoiler of prooiler of zoiets. Dit soort systemen druppelt constant olie op je ketting waarvan een deel (mét vuil) er weer af "vliegt".

Heb ik ook aan zitten te denken om zo'n systeem er op op te zetten. Maar hoe zit het met het rondslingeren van het smeermiddel op je velg en andere dingen?
Ik gebruikte ook wel eens droogsmeermiddel. Dat gebruikten ze altijd bij m'n schoonpa op de fabriek voor kettingen in tandwielkasten. Dat werkte perfect en smeerde heel goed
 
Heb ik ook aan zitten te denken om zo'n systeem er op op te zetten. Maar hoe zit het met het rondslingeren van het smeermiddel op je velg en andere dingen?
Ik gebruikte ook wel eens droogsmeermiddel. Dat gebruikten ze altijd bij m'n schoonpa op de fabriek voor kettingen in tandwielkasten. Dat werkte perfect en smeerde heel goed

Wat je vergeet is dat je "droogsmeermiddel" onder hele andere omstandigheden z'n werk kan doen. Keurig afgesloten in een tandwielkast is heel wat anders als op de ketting van een motorfiets.....

Ik heb er een Scottoilertje op. Vrijwel geen onderhoud, de ketting is altijd schoon omdat het vuil er met de olie afgeslingerd wordt. Mits goed afgesteld heb je geen last van olie op je band.
 
ik moet zeggen dat er toch nog veel reacties zijn als dit al het zoveelste WD40 topic is...

@spike, zondag ga ik ff voor je kijken op mn werk als t lukt.
 
Heb ik ook aan zitten te denken om zo'n systeem er op op te zetten. Maar hoe zit het met het rondslingeren van het smeermiddel op je velg en andere dingen?
Ik gebruikte ook wel eens droogsmeermiddel. Dat gebruikten ze altijd bij m'n schoonpa op de fabriek voor kettingen in tandwielkasten. Dat werkte perfect en smeerde heel goed

ik heb een pro-oiler, vond ik toch wat makkelijker dan een scott oiler, pro oiler heeft een dubbele nozzel, is programeerbaar, dus je hoeft er niks meer aan te doen als je hem afgesteld heb, alleen af en toe ff kijken of er nog olie in het tankje zit, en je kan er alle olie ingooien die je wilt.
 
Ik smeer m'n ketting altijd met kettingspray.

Ik dacht ook altijd dat 't spul daarvoor bedoeld was... :/
Je bent nooit te oud om te leren :+

Nee serieus... ik hoor ook wisselende berichten. De een zegt in mijn WPHB staat met olie en de ander zegt, dat kan niet. De ene zweert bij kettingvet en de ander zegt dat wordt slijppasta.

De ene zegt droog smeren, de ander zegt dat kan niet.

Fora.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan