Ketting smeren met WD40??

Fabian

MF veteraan
27 jan 2002
4.483
0
Rijsbergen
Hey MF-ers.

Was afgelopen week op de Ring (wanneer niet zullen er nu wel een paar zeggen O-) )
en daar was een ervaren motorrijder die ik erop attendeerde dat ie zn ketting maar es moest smeren omdat hij dus gewoon zo blank was als ik weet niet wat..hij glom echt flink in de zon zeg maar :)

Hij zegt: Nope, vet zit erin en zolang als de pinnen loszitten (ketting dus soepel zonder stijve stukken) gaat er alleen WD40 overheen en dat houd ie dan altijd minimaal 20000 km vol met Nordschleife rijden :?

Voordelen zijn: minder zand oppakken en geen vuile motor meer....

Wie geeft het verlossende woord? Klink Schakel :?
 
Nou euh wd-40 lijkt me niet lang te blijven zitten dat slingert er zo weer af..toch?
Er heeft een tijdje geleden een heel uitgebreide test gestaan in een van de bladen en daar kwamen er een paar heel goed uit, met name Bell ray kettingspray en die van Shell en ook S100 scheen goed te zijn. De beste was toch wel die van Bell-Ray dus die gebruik ik dan ook. En inderdaad vergeleken met eerdere spray's die ik gebruikte is dit wel de fijnste, lijkt er ook veel langer mee te doen tussen de spuitbeurten.

Oh ja dat spul is trouwens inderdaad tandpasta *D -wit, je krijgter wel een witte ketting van.....weer es wat anders dan een zwarte....of een roest-bruine ;)
 
Die WD40 is eigenlijk te gebruiken als ontvetter.
ttz het vuil vet, los je er mee op en kun je zo verwijderen van je ketting. Het smeert wel maar is volgens mijn bescheiden mening niet geschikt voor onze kettingen.

Staat trouwens voor Water Displacement (formule) 40

Van hun site gehaald =>

With literally thousands of uses, WD-40 is the #1 multi-purpose problem solver. It cleans, protects, penetrates, lubricates and displaces moisture like no other product on earth.
 
ik gebruik Shell Advence dry chain lube.
ketting is spierwit en kan geen spatje terugvinden op niet
in te vetten onderdelen :)
Ik heb enkel de indruk dat ik ze zéér regelmatig moet insmeren.
( ringetjes blinken en voelen droog aan )
Nog iemand ervaring met dit produkt ?
Ik ga het eens proberen vol te houden met dit produkt en
zien hoeveel km's we met een ketting doen.
 
vlgs mij is het idd niet zo goed...

WD40 zit ook vol met weekmakers die het vet tussen je O-ring ook "week" maakt.

Ben er alleen niet van overtuigd :P dat het echt slecht is vinnet het wel interresant waarom probeer je het niet even fabian???






Gebruik het wel op mn mountain bike en dat gaat prima kettinkje blijft soepel en neemt amper zand op.
 
Gebruik het wel op mn mountain bike en dat gaat prima kettinkje blijft soepel en neemt amper zand op.

Ik gebruik WD40 alleen om mijn fietskettingen schoon te maken. Heb het ook weleens als smeermiddel gebruikt, maar ik vind dat ie erg snel droogloopt (na een flinke duurtraining van 120km gaat ie aardig piepen.

Als je een droog smeermiddel voor je fiets wilt, kun je beter Wax gebruiken.
(Is wel erg off-topic, of toch niet)

Greetz,
Vinz
 
Mark gebruikt naar mijn weten wat ik ook het liefst gebruik voor mn ketting, alleen bijna nergens te krijgen....Bell Ray kettingvet...

Die heb ik ook nog staan, kheb dr alleen een hekel aan om 'm te gebruiken. Wat een *** kettingspray zeg. Zal heus wel goed smeren, maar geeft echt troep. Half wit/gele ketting, en als je gaat rijden zit 't bij mij overal, alleen niet op m'n ketting. (en ja ik laat t wel intrekken). Ik gebruik nu gewoon die van castrol, en die bevalt goed.
 
Hij zegt: Nope, vet zit erin en zolang als de pinnen loszitten (ketting dus soepel zonder stijve stukken) gaat er alleen WD40 overheen en dat houd ie dan altijd minimaal 20000 km vol met Nordschleife rijden :?
Rijdt hij alleen Nordschleife? Dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. De baan zal wel aardig schoon zijn en hij zal dan niet in de regen rijden.

En die witte troep van MarkTT zal idd wel Bell Ray chain lube zijn. Is goed spul, het ziet er alleen niet uit!
 
WD-40 tast je o-ringen aan. Als je geen o-ring-ketting hebt (wat een gemis!), kun je het natuurlijk wel proberen.
Nietemin is WD40 veel te dun en lost het mijns inziens ook nog eens het vet op wat nog in je ketting zit. Zodoende wordt ook dat vet mee naar buiten geslingerd.
Of is er iemand die een andere theorie heeft?

Jazzy, die van plak-kettingvet houdt.
 
wd 40 is geweldig spul, wel een beetje sterk,!! je kunt het ketting vet er goed mee van je velg halen!! dus voor gebruik als smeermiddel voor je ketting lijkt het me niet echt verstandig!!! het lost het vet helemaal op!!! :)
 
Op dinsdag 08 april 2003 00:02 schreef R (Kurt) 6 het volgende:
Ik gebruik Shell Advance dry chain lube. Ketting is spierwit en kan geen spatje terugvinden op niet in te vetten onderdelen :)
Ik heb enkel de indruk dat ik ze zéér regelmatig moet insmeren (ringetjes blinken en voelen droog aan). Nog iemand ervaring met dit produkt? Ik ga het eens proberen vol te houden met dit produkt en zien hoeveel km's we met een ketting doen.

Ik gebruik ook Dry Chain Lube van Shell. Schijnt net zo goed te werken als Shell Bio Chain, alleen plakt Bio Chain heel erg en Dry Chain Lube niet. je ketting blijft dus veel schoner als je Dry Chain Lube gebruikt. Er blijft totaal geen vuil aan plakken.

Dat je ketting droog aanvoelt is logisch, het heet niet voor niets Dry Chain Lube :P . Het enige nadeel van Dry Chain Lube is dat je niet ziet hoeveel er op je ketting zit. Je moet het dus echt goed bijhouden. Bij andere sprays zie je duidelijk of je ketting droog is en aan een spraybeurt toe is. Maar als je braaf om de 500km sprayt is er niets aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan