Ketting smeren met WD40??

Fabian

MF veteraan
27 jan 2002
4.483
0
Rijsbergen
Hey MF-ers.

Was afgelopen week op de Ring (wanneer niet zullen er nu wel een paar zeggen O-) )
en daar was een ervaren motorrijder die ik erop attendeerde dat ie zn ketting maar es moest smeren omdat hij dus gewoon zo blank was als ik weet niet wat..hij glom echt flink in de zon zeg maar :)

Hij zegt: Nope, vet zit erin en zolang als de pinnen loszitten (ketting dus soepel zonder stijve stukken) gaat er alleen WD40 overheen en dat houd ie dan altijd minimaal 20000 km vol met Nordschleife rijden :?

Voordelen zijn: minder zand oppakken en geen vuile motor meer....

Wie geeft het verlossende woord? Klink Schakel :?
 
Die WD-40 lijkt me inderdaad net het tegenovergestelde van wat ik zou doen. Hiermee kuis ik m'n achtervelg om het vet eraf te krijgen...
Zelf gebruik ik die grote bussen IPONE ten volle tevredenheid. (24.000 km met 1 ketting op sportfiets). :)
 
Wd40 is een wondermiddel met een goed smerende kruipend vermogen.
Vergelijkbaar met spinlaatolie ( dunste olie verkrijgbaar ).
Wd40 is perfect te gebruiken als contactspray ( dringt door in geoxideerde contacten opdat de vervuiling hierdoor loslaat ) Als kruipolie omdat het zo dun is. Het beschikt over goede smerende eigenschappen om licht belastbare mechanische overbrengingen te smeren.Maar,,,,,,,,,
Wd40 beschikt niet over een hoge druk en slijtvastigheid die je voor je ketting nodig hebt.
Beter voor je ketting is een smeermiddel verijkt met teflon of PTFE of keramische bestandelen.PTFE is trouwens een andere benaming voor teflon.

Toch blijft ook wd40 een voortreffelijk middel, maar niet voor de ketting.
 
Owke, das duidelijk...iedereen zegt: NEE *D

Wat hij me vertelde was dat het vet dus inderdaad (zoals bij iedereen bekend) in de ketting is ingesloten dmv de O-ringen. Door WD40 te gebruiken hou je de O-ringen soepel en verdwijnt het vet dus niet uit de ketting...(dus de WD40 gaat niet tussen de O-ringen door om het vet op te lossen wat in de ketting zit).

Hij gebruikt het er al jaren voor en zn kettingen gaan allemaal zon 20000 km mee......levensduur is er dus niet echt minder om op een sport-fiets die op het circuit wordt gebruikt :?

Hmmmm, zal het er nog eens met hem over hebben :)
 
ik heb hier een busje Sonax kettingspray staan.
Dit spul slaat ook wit uit 15 min voor het rijden opspuiten en even laten intrekken.
Gekocht bij de Brezan ongeveer 10 pleuro's
 
Ik heb bij Cycle Shop Bell Ray spray gehaald. Slaat echter hartstikke wit uit. Kan wel goed spul zijn, maar ziet er niet uit!
Die gaat dus terug. Castrol Chain Wax kan ik nergens vinden.
Waar o waar??
 
Faaaaaaaaaaaaaaab!! Lullo! :(

Ik heb al zeker 3 keer hier op MF beschreven hoe je je ketting maximaal onderhoud en zo de levensduur verlengt....... :z

KOOP nou gewoon een bussie BellRay witte smeermeuk en behandel je ketting flink VOOR met profi dry chain lube (en eventueel diesel om hem eerst goed schoon te maken). Vervolgens elke keer na het rijden (lang of kort) effe opnieuw op de warme ketting spuiten met B-R. Mijn tandwielen en 520 ketting gaan zo al zeker 3000 KM mee zonder noemswaardige slijtage ( O-) en dat is voor mij uniek te noemen). Dus met JOUW rijstijl zal ie dan zeker 30.000 km meegaan :P :P :P
 
Faaaaaaaaaaaaaaab!! Lullo! :(

Ik heb al zeker 3 keer hier op MF beschreven hoe je je ketting maximaal onderhoud en zo de levensduur verlengt....... :z

KOOP nou gewoon een bussie BellRay witte smeermeuk en behandel je ketting flink VOOR met profi dry chain lube (en eventueel diesel om hem eerst goed schoon te maken). Vervolgens elke keer na het rijden (lang of kort) effe opnieuw op de warme ketting spuiten met B-R. Mijn tandwielen en 520 ketting gaan zo al zeker 3000 KM mee zonder noemswaardige slijtage ( O-) en dat is voor mij uniek te noemen). Dus met JOUW rijstijl zal ie dan zeker 30.000 km meegaan :P :P :P
 
Faaaaaaaaaaaaaaab!! Lullo! :(

Ik heb al zeker 3 keer hier op MF beschreven hoe je je ketting maximaal onderhoud en zo de levensduur verlengt....... :z

KOOP nou gewoon een bussie BellRay witte smeermeuk en behandel je ketting flink VOOR met profi dry chain lube (en eventueel diesel om hem eerst goed schoon te maken). Vervolgens elke keer na het rijden (lang of kort) effe opnieuw op de warme ketting spuiten met B-R. Mijn tandwielen en 520 ketting gaan zo al zeker 3000 KM mee zonder noemswaardige slijtage ( O-) en dat is voor mij uniek te noemen). Dus met JOUW rijstijl zal ie dan zeker 30.000 km meegaan :P :P :P
 
Faaaaaaaaaaaaaaab!! Lullo! :(

Ik heb al zeker 3 keer hier op MF beschreven hoe je je ketting maximaal onderhoud en zo de levensduur verlengt....... :z

KOOP nou gewoon een bussie BellRay witte smeermeuk en behandel je ketting flink VOOR met profi dry chain lube (en eventueel diesel om hem eerst goed schoon te maken). Vervolgens elke keer na het rijden (lang of kort) effe opnieuw op de warme ketting spuiten met B-R. Mijn tandwielen en 520 ketting gaan zo al zeker 3000 KM mee zonder noemswaardige slijtage ( O-) en dat is voor mij uniek te noemen). Dus met JOUW rijstijl zal ie dan zeker 30.000 km meegaan :P :P :P
 
Faaaaaaaaaaaaaaab!! Lullo! :(

Ik heb al zeker 3 keer hier op MF beschreven hoe je je ketting maximaal onderhoud en zo de levensduur verlengt....... :z

KOOP nou gewoon een bussie BellRay witte smeermeuk en behandel je ketting flink VOOR met profi dry chain lube (en eventueel diesel om hem eerst goed schoon te maken). Vervolgens elke keer na het rijden (lang of kort) effe opnieuw op de warme ketting spuiten met B-R. Mijn tandwielen en 520 ketting gaan zo al zeker 3000 KM mee zonder noemswaardige slijtage ( O-) en dat is voor mij uniek te noemen). Dus met JOUW rijstijl zal ie dan zeker 30.000 km meegaan :P :P :P
 
Faaaaaaaaaaaaaaab!! Lullo! :(

Ik heb al zeker 3 keer hier op MF beschreven hoe je je ketting maximaal onderhoud en zo de levensduur verlengt....... :z

KOOP nou gewoon een bussie BellRay witte smeermeuk en behandel je ketting flink VOOR met profi dry chain lube (en eventueel diesel om hem eerst goed schoon te maken). Vervolgens elke keer na het rijden (lang of kort) effe opnieuw op de warme ketting spuiten met B-R. Mijn tandwielen en 520 ketting gaan zo al zeker 3000 KM mee zonder noemswaardige slijtage ( O-) en dat is voor mij uniek te noemen). Dus met JOUW rijstijl zal ie dan zeker 30.000 km meegaan :P :P :P
 
Bij de weg......profi dry chainlube ALEEN is niet voldoende. Ik heb het geprobeerd, met als resultaat dat de rollers echt metaalslijtage sporen vertoonden (ketting was in geen tijd weg).

Ik heb die gasten op de beurs hierover aangesproken, maar die wisten uiteraard van nikx. Hadden ze nog nooit gehoord. Kijk, die gasten spuiten onophoudelijk dezelfde ketting in die vissenkom vol met van die meuk, maar dat is niet erg realistisch. OP die ketting zit inmiddels 3 spuitbussen. Proefondervindelijk aangetoont dat het voor MIJ niet werkt. Maar het is wel goed genoeg om als eerste behandeling van de ketting te dienen. De rest doet de B-R wel. Dan gaat het prima.
 
Hey Markie-boy 8-)

Kweet wel hoe t moet hoor, maar mijn vraag is dus juist: waarom zou WD40 wel goed of juist niet goed zijn?

Ik onderhou mn ketting prima, maar ik was erg benieuwd wat iedereen hier van het idee denkt! En ik hoor nu alleen maar hoe dat iedereen het doet.....maar niets over eventuele voor of nadelen van WD40....onderbouwt bedoel ik dan he O-)

Kijk die vent op de Ring is zeker geen dommertje namelijk.....dus die weet ook waar hij over praat snap ie :)
 
De smering tussen tandwiel en ketting is veel te weinig met WD40, bovendien vraag ik me af hoeveel druk WD40 kan hebben. Volgens mij niet zoveel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan