ketting smeren: pro oiler of scottoiler

merlin delta

MF'er
15 nov 2003
53
0
Hallo,

Ik heb pas een nieuwe motor en denk eraan om een automatisch kettingsmeersysteem te monteren.

Ik heb met geen enkel systeem ervaring dus dit is de vraag.

Pro oiler of Scottoiler. Welke is het beste systeem?

Bedankt voor elke reactie.
 
Pro-oiler.

Kost even wat tijd met afstellen maar dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
Kan alle soorten smeermiddelen aan in tegenstelling tot de scott-oiler die alleen speciale scott-oiler olie moet kopen, die dat systeem op de langere termijn duurder maakt denk ik.
En de pro-oiler is puls gestuurd wat inhoudt dat wanneer je niet beweegt, hij ook niet druppelt, en de dosering wordt aangepast aan de snelheid die je rijdt, dit terwijl de scott-oiler vacuumgestuurd is.

Verder kun je onderweg de dosering bijstellen aan de condities (bijvoorbeeld zware regenval)

[me]Sjoske wacht op de eerste reactie van een scott-oiler eigenaar :+ [/me]
 
Scott kost bij MDI 164,- (touring kit)
Pro-oiler 199,-

Ik heb de touringkit neergezet omdat die qua inhoud en opties het dichtste bij de Pro komt. Normale kleine kit kost 125 euro.
 
Maak voor jezelf een lijstje met eisen/wensen en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. Ik heb zelf een scottoiler en ja, er zijn beter systemen......
Maar die kosten dan ook weer meer of hebben weer andere zaken die mij niet bevallen of overbodig zijn.

En een vieze garage van de scottoiler...... :N :N :N
Waarschijnlijk staat 'ie dan veel te vet.
 
Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van de Scottoiler. Goeie service ook. Eenmaal goed ingesteld werkt ie probleemloos. Op gewone motorolie doet ie het ook goed.

De Pro-oiler lijkt me ook een prima apparaat, al maakt de electronica hem mogelijk meer gevoelig voor storingen.

De Osco heb ik er bij een maatje opgezet, zelf ook een tijdje mee gereden. In principe het simpelste en dus meest betrouwbare apparaatje. Werkt met een stangetje dat een soort pompje bedient en een hoeveelheid olie op de ketting laat lopen. Nadeel is dat je er tóch zelf aan moet denken om dat stangetje uit te trekken. En vind dat stangetje maar eens met winterhandschoenen aan.... Best een hoop geld voor wat het is.
 
jan b geef nou geen kritiek op de Pro-oiler als je em niet kent, is veel beter en zeker niet storings gevoellig en smeert 1000X beter als welke andere ook en spreek uit ervaring! En de service is ook veel beter!
 
@stroker en @dave, gaat je ketting nu echt langer mee. Ik heb een Osco op mijn B1200 zitten. De vorige ketting had bij montage al 9000km gereden(twee winters)
In totaal heb ik met die kettingset 18500 gereden.Helft dus met Osco. Ik had er nog wel tot 20k mee kunnen rijden maar langer zeker niet. Vond het niet bijzonder lang. Nu afwachten met de nieuwe set?
Jammer dat ik toen niets wist van pro-oiler.
 
Het voordeel van een Scott,Pro, McCoi -oiler t.o.v. een systeem als de Osco of Hawkoiler is dat het systeem continu smeert.

Bij een de eersten word om de zoveel tijd een klein druppelje op de ketting gedruppeld.

Bij de andere systemen word er kortstondig een hele berg olie op de ketting gedumpt en dan een hele tijd niets, en dan weer wel, daarbij is het interval ook niet gelijk en moet de gerbuiker er wel ieder keer aan denken.

Ik heb mijn Pro oiler na ca 8.000km gemonteerd en zit nu al dik over de 30.000, en er nog niets van slijtage te bekennen.
 
@stroker en @dave, gaat je ketting nu echt langer mee.

Yep écht veel langer, voorheen altijd zo'n 25 tot 30.000 km met een ketting (spray-vet).
Na montage van de Pro-oiler toen de ketting al 10.000 km oud was een totaal van 80.000 erop gezet. toen was het tijd voor nieuwe tandwielen.
Ik vond de ketting toen nog niet erg versleten maar ik kreeg een aanbod voor een goudkleurige DID ketting met een Supersprox voor en achtertandwiel.9~

Dus heb ik de hele set maar vervangen.

met de huidige kilometrage op de teller, en een levensduur van mijn nieuwe ketting van minimaal weer 80.000 km, kan ik met een gerust hart zeggen dat ik de laatste ketting voor deze motor gekocht heb :} :} :}
 
jan b geef nou geen kritiek op de Pro-oiler als je em niet kent, is veel beter en zeker niet storings gevoellig en smeert 1000X beter als welke andere ook en spreek uit ervaring! En de service is ook veel beter!

Ho ff.... IK mag geen kritiek leveren, maar JIJ kan dat wel? Vertel me jouw persoonlijke ervaringen met de Scottoiler dan maar????

Overigens, geen kritiek, maar slechts een simpele inschatting.
Heel simpel (voor sommigen dan...) Hoe meer onderdelen er aan een apparaat zitten, hoe groter de kans op een storing..... De Pro-oiler heeft een aantal extra onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage. Dús is de kans op storingen altijd groter. Lijkt me gewoon een kwestie van logica......
 
jan b geef nou geen kritiek op de Pro-oiler als je em niet kent, is veel beter en zeker niet storings gevoellig en smeert 1000X beter als welke andere ook en spreek uit ervaring! En de service is ook veel beter!


CBR DAVE ik vind jou echt een eikel zeg,

eerst zeg jij dat jan b geen oordeel moet vellen omdat hij de pro niet kent,

maar jij oordeelt zelf doordat je zegt dat die 1000X beter smeert dan welke andere dan ook!

dus jij oordeelt zelf ook zonder ze allemaal uitgeprobeert te hebben!
 
Ik heb zelf de McCoi er op zitten. Als je redelijk handig bent, is het goed zelf te doen. Begin er echter niet aan met 2 linker handen. Werkt op zich vergelijkbaar als de Pro-Oiler, maar kost ietsie meer dan de helft (inclusief regensensor, die overigens perfect werkt ondanks de kritieken die sommigen hebben, maar geen ervaring hiermee hebben :] ). Je hebt in elk geval veel eer van je werk. Verder zie je het systeem niet aan je motor, omdat o.a. met naalden wordt gewerkt.....(zie foto).

full


Overigens is het een zegen voor mij vanwege het gepolijste spul.....niets op de velgen of achterbrug. Een echte verademing!
 
Ik heb zelf een scotoiler, was op mijn motor gemonteerd toen ik heb kocht, en ik kan eerlijk gezecht niet begrijpen dat een zo simel en ook nog eens niet goed werkend aparaatje zo duur is!
Het is wel zo verdomd lastig om goed af te stellen en dan heeft die van mij ook nog wel eens de neiging om zo af en toe er maar helemaal de brui aan te geven dus of doorlopen zodat de volgende dag je hok vol olie staat of 300 km geen druppel olie geven.
Heb het systeem 2 x uit elkaar gehaald en compleet schoon gemaakt wat niet baten mocht dus smeer nu maar weer ouderwets met een spuitbusje.
Zou graag een Pro oiler willen monteren alleen vind deze toch ook te duur voor een smeer systeem. (alhoewel vergeleken met een scot oiler is t ding in mijn ogen weer dubbel zijn geld waard)
 
Terug
Bovenaan Onderaan