ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
Hoe zonder knoeien?

Met een kettingsmeersysteem dus, zoals bv. een OSCO die ik gebruik.

1408593
 
Gebruik ook een Osco.

Bij thuiskomst is de ketting nog warm en zet ik motor direct op de middenbok.
Dan in de 1 stationair laten draaien en een keer aan het zuigertje trekken.
Heel kort nog laten lopen en daarna UIT.
Olie kan prima tussen de schakels vloeien en spettert er dan nauwelijks in de rondte.
 
Ik heb geen middenbok, dus ik trek aan de plunjer terwijl ik stapvoets naar mijn parkeerplek rij. Wat mij betreft een perfecte oplossing. En ja een OSCO is duur, maar gaat lang mee. Deze op de foto heb ik net van de week op mijn nieuwe motor gezet maar gebruikte ik al 10 jaar op mijn vorige motor. Ik had alleen een nieuw stukje slang nodig.
 
Ik heb geen middenbok, dus ik trek aan de plunjer terwijl ik stapvoets naar mijn parkeerplek rij. Wat mij betreft een perfecte oplossing. En ja een OSCO is duur, maar gaat lang mee. Deze op de foto heb ik net van de week op mijn nieuwe motor gezet maar gebruikte ik al 10 jaar op mijn vorige motor. Ik had alleen een nieuw stukje slang nodig.
[/QUOTE
Is de uitstroomopening van de OSCO aan de buitenzijde van de ketting? Dat lijkt nml op de foto zp.
Zelf heb ik gekozen om de uitstroomopening van mijn -zelfgefabriceerde- kettingsmeerder aan de binnenzijde van de ketting te monteren. Zodat de middelpuntvliedende krachten positief, en niet negatief, werken.
 
Ehm,ik smeer mijn ketting met kettingspray uit een spuitbus.
Rij niet in de regen en als het koud is a helemaal niet.:-)
Maar ik heb dit topic helemaal doorgelezen en sommigen van jullie smeren een ketting met kettingzaagolie??
Ben zelf dus een recreatieve rijder geen doorgewinterde motorrijder vandaar mijn vraag.
Of gebruiken jullie die kettingzaagolie alleen in combinatie met een automatisch smeersysteem?
Is nieuwsgierigheid van mijn kant,want ben ook nooit blij met die zwarte spikkels op mijn velg na een ritje na een kettingsmeersessie.
 
Ik gebruik ook kettingzaagolie in mijn OSCO, dat is een beetje taaie olie. Als je het tussen je vingers pakt kun je er ook draden mee trekken.

En de standaard OSCO oplossing smeert inderdaad aan de bovenkant van de ketting. De OSCO is niet bedoeld om te smeren tijdens het rijden maar stapvoets rijdend vlak voordat je (eventjes) stopt. Dan rijdt je te langzaam om het er af te laten slingeren maar het wordt wel over de rollen verspreid.
 
Tip om je Achterwiel/achterbrug schoon te maken. Spuit hem in met WD40 of speedwax. Even 10 minuutjes laten inweken hogedruk erover, klaar. Als nieuw. En voor de handige harry’s Niet over je banden heen spuiten uiteraard 🤣🤣
 
Ik heb geen middenbok, dus ik trek aan de plunjer terwijl ik stapvoets naar mijn parkeerplek rij. Wat mij betreft een perfecte oplossing. En ja een OSCO is duur, maar gaat lang mee. Deze op de foto heb ik net van de week op mijn nieuwe motor gezet maar gebruikte ik al 10 jaar op mijn vorige motor. Ik had alleen een nieuw stukje slang nodig.
Prima systeem en de prijs is toch acceptabel voor het werk dat je daarna niet meer hoeft te doen.
Ik heb nu een scot-oiler die op vacuüm van de motor is aangesloten. Het enige wat ik nog doe is m’n vinger er zo nu en dan langshalen om te kijken en te voelen of er nog een vettig filmpje op de ketting zit. Alhoewel m’n vrouw vond dat ze er geeneen nodig had 🤨logisch want ik smeer de zooi, ook een op haar motor gezet.
 
Mijn motoren stal ik altijd op een bokje, dus met het achterwiel van de grond. Scheelt ruimte, staat stabiel, en je laat 1 op de 4 keer bij het thuiskomen even de motor op het bokje in de eerste versnelling lopen, spuitbusje d'r op, kost geen minuut.
Dat gaat goed totdat het mis gaat. Wees verstandig in iets van lui: gewoon lekker met je hand aan de achterband draaien.

Ik heb een kettingsmeersysteem besteld bij AliExpress, een cobrra-kopie. Ben benieuwd!
 
Dat gaat goed totdat het mis gaat. Wees verstandig in iets van lui: gewoon lekker met je hand aan de achterband draaien.

Ik heb een kettingsmeersysteem besteld bij AliExpress, een cobrra-kopie. Ben benieuwd!
Waarom zo stellig in negatieve aannames? Het gaat al dik dertig jaar goed, ik neem mijn kansen wel dat het goed blijft gaan ... zeker nu ik alweer een tijdje cardan rij ... _O- En die laat ik bij het wassen ook nog wel eens in de 1 draaien, omdat het gewoon makkelijk is. Vaak buj te bang..
 
Risico is dat je toch akelig dichtbij die draaiende delen zit met je vingers. Dat gaat misschien een miljoen keer goed, maar op internet zijn genoeg verhalen te vinden dat het niet goed gaat. Ik heb het ook wel eens gedaan, maar zo moeilijk is het niet om je ketting te smeren terwijl je het achterwiel met hand draait. Wat levert het je op om het met draaiende motor te doen? 10 procent minder inspanning?
 
Terug
Bovenaan Onderaan