ketting smeren zin of onzin?

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
521
94
Deventer
In 2005 deden ze dat zo:

Raymond W

Veter vast
23 okt 2006
7.500
428
54
Mijdrecht
Hoe doen crossers dat eigenlijk?
Spuitbusje, maar de ketting staat niet strak.

Ik heb weleens bij een allroad motor kapotte kettingspanners gezien omdat het fabrieksvet van de ketting zand aantrok.
En vooraf stelde we de ketting zo los dat je eerder zou denken dat de ketting eraf zou lopen.
Maar binnen 5 meter stond de ketting strak, zo strak dat de spanners het begaven.
Gek genoeg bij voldoende snelheid had hij geen last, maar zo gauw als de snelheid beneden een bepaalde snelheid kwam liep de ketting vast.

slonzebons

M-er F-er !!
13 jun 2009
1.235
794
51
Rheden
Iedereen doet het verschillend, en ik doe wat mijn vader mij geleerd heeft....smeren, en je klauwen nadien schoonmaken anders kreeg ik bij wijze schoenmaat 45 omdat de deuren in huis smerig waren....
Als jij smerige klauwen krijgt van je ketting smeren, doe je het in elk geval heel anders dan ik? _O- Motor op bokje, starten, in de 1 laten lopen en op de onderkant van de ketting met mijn spuitbusje sprayen. Met je vingers dus echt heul HEUL ver weg van de gevaarlijk draaiende delen.

• Like
Waarderingen: kirill007 en Woonjas

Raymond W

Veter vast
23 okt 2006
7.500
428
54
Mijdrecht
Als jij smerige klauwen krijgt van je ketting smeren, doe je het in elk geval heel anders dan ik? _O- Motor op bokje, starten, in de 1 laten lopen en op de onderkant van de ketting met mijn spuitbusje sprayen. Met je vingers dus echt heul HEUL ver weg van de gevaarlijk draaiende delen.
Het zal bij jou best wel werken maar ik vind het een van de stomste adviezen op mf.
Van degene waarbij het misging lezen we niets meer, om de een reden kunnen ze hun wachtwood niet meer invullen.

ex-motorloos

Die hard MF'er
28 aug 2013
521
94
Deventer
Het zal bij jou best wel werken maar ik vind het een van de stomste adviezen op mf.
Van degene waarbij het misging lezen we niets meer, om de een reden kunnen ze hun wachtwood niet meer invullen.
Ik blijf volhouden dat er niets mis is met de wijze die slonzebos beschrijft.
Waar het om gaat is dat je er met verstand mee om gaat. Net als bij bijvoorbeeld een accu verwisselen, het aandraaien van een oliefilter of bougie...
Eerst nadenken en-of je inlezen, dan kan er opeens een heleboel WEL.

• Like
Waarderingen: slonzebons

slonzebons

M-er F-er !!
13 jun 2009
1.235
794
51
Rheden
Da's wel heel stom ... maar ik accepteer deze twijfelachtige eer volledig. *D :t

Ik blijf volhouden dat er niets mis is met de wijze die slonzebos beschrijft.
Waar het om gaat is dat je er met verstand mee om gaat. Net als bij bijvoorbeeld een accu verwisselen, het aandraaien van een oliefilter of bougie...
Eerst nadenken en-of je inlezen, dan kan er opeens een heleboel WEL.
Ik begrijp ook echt niet wat het probleem zou kunnen zijn, mits uitgevoerd door iemand met harses in z'n knar.... Er werd ook al geopperd dat de motor 'er vanaf zou kunnen vallen en dan wegrijden' ... :Y :/

Ach ja, de rubbertegelmaatschappij, dat ben jij. _O-

Raymond W

Veter vast
23 okt 2006
7.500
428
54
Mijdrecht
Da's wel heel stom ... maar ik accepteer deze twijfelachtige eer volledig. *D :t

Ik begrijp ook echt niet wat het probleem zou kunnen zijn, mits uitgevoerd door iemand met harses in z'n knar.... Er werd ook al geopperd dat de motor 'er vanaf zou kunnen vallen en dan wegrijden' ... :Y :/

Ach ja, de rubbertegelmaatschappij, dat ben jij. _O-
Daar zit het probleem, je kan niet inschatten wie er met je "tip" aan de haal gaat.

• Like
Waarderingen: lennart0r

orangektm

Die hard MF'er
9 apr 2009
688
100
Ik denk een zelfde soort die dan ff op de autobahn zijn motor uitlaat met 300 km per uur :]|(|(|(|(|(|(
Met natuurlijk de opmerking heb nooit geen probleem.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.969
187
Andere kant van de evenaar
Die foto heb ik volgens mij ook gezien.
Dat was volgens mij doordat iemand dacht dat het handig was om de ketting met een doek te reinigen terwijl deze stationair in zijn versnelling draaide, maar dat even terzijde, zag er in ieder geval niet zo lekker uit :N

Ik heb even gezocht en heb de foto's teruggevonden, ze staan in de onderstaande link en aanklikken is op eigen risico! ;)

Klikken op eigen risico!
Dat is niet de foto die ik had gezien, maar zag er net zo ranzig uit, dezelfde soort stompjes..

Dirtbag

MF veteraan
30 nov 2009
2.569
279
Deventer
En als je elke keer die foto's en verhalen van die stomme stompies ziet een leest is de sleutelfactor altijd dat ze met lopende motor met een DOEK de ketting schoonmaken.

db

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.382
158
Twente
Dat gaat goed totdat het mis gaat. Wees verstandig in iets van lui: gewoon lekker met je hand aan de achterband draaien.

Ik heb een kettingsmeersysteem besteld bij AliExpress, een cobrra-kopie. Ben benieuwd!
Dank voor de tip, ook maar eens besteld.