ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
Gebruik geen plakkerige kettingzaag olie tenzij je heel zeker weet dat er nooit zand op je ketting komt...
Ik heb dat gedaan in mn Osco en dat werd een soort van schuurpasta waardoor de ketting bij 15k totaal versleten was.

Niet mijn ervaring. Sinds ik smeer met een OSCO en na het eerste bijgeleverde flesje ben overgestapt op kettingzaagolie zit er nooit meer vuil aan mijn ketting. Een groot verschil met de kettingspray die ik voorheen gebruikte. Mijn motor blijft er ook schoner van, althans, er zit wel wat olie op de achterbrug, maar geen aangekoekte pasta van kettingspray en straatvuil.
 
Ahem, kleine observatie mbt kettingzaagolie.

Eerder gebruikte ik in de kettingzaag olie van agiatech (dacht ik) dit was extreem dikke en plakkerige olie waar je bij het stoppen met gieten makkelijk een draad van 40 cm kon trekken ( en de gehele kettingzaag onder de plakzooi kon krijgen)

Nu is de meest recente bus die ik heb gekocht er eentje van eurol kettingzaag olie (niet biologisch) en dat voelt haast aan als water in vergelijking.

Niet alle kettingzaagolie is gelijk geschapen?

db
 
In het kader van het experiment: Ik gebruik nu een spuitbusje teflon smeersel voor kettingen van de bouwmarkt.
Omgeving van de ketting blijft schoner, en verder lijkt de ketting er wel happy mee te zijn (qua smering en roestwering)
Verder laat ik de smeer-religie aan mij voorbijgaan.
Nooit schoonmaken, elke 2 tankbeurten slinger aan achterwiel, ketting een rondje inspuiten. 15 sec en klaar.
Als de ketting op is koop ik een nieuwe. Leven is te kort voor minutieus getob met borsteltjes en complexe smeer inrichtingen.
Gaat allemaal van m'n rij-tijd af. :]
 
Ahem, kleine observatie mbt kettingzaagolie.

Eerder gebruikte ik in de kettingzaag olie van agiatech (dacht ik) dit was extreem dikke en plakkerige olie waar je bij het stoppen met gieten makkelijk een draad van 40 cm kon trekken ( en de gehele kettingzaag onder de plakzooi kon krijgen)

Nu is de meest recente bus die ik heb gekocht er eentje van eurol kettingzaag olie (niet biologisch) en dat voelt haast aan als water in vergelijking.

Niet alle kettingzaagolie is gelijk geschapen?

db

Vreemd genoeg bevalt me gewoon goedkope motorolie het best , als ik eens de kettingzaag gebruik.
De echte ketttingzaagolie plakt me veel te veel , het lijkt wel lijm.
 
In het kader van het experiment: Ik gebruik nu een spuitbusje teflon smeersel voor kettingen van de bouwmarkt.
Omgeving van de ketting blijft schoner, en verder lijkt de ketting er wel happy mee te zijn (qua smering en roestwering)
Verder laat ik de smeer-religie aan mij voorbijgaan.
Nooit schoonmaken, elke 2 tankbeurten slinger aan achterwiel, ketting een rondje inspuiten. 15 sec en klaar.
Als de ketting op is koop ik een nieuwe. Leven is te kort voor minutieus getob met borsteltjes en complexe smeer inrichtingen.
Gaat allemaal van m'n rij-tijd af. :]

Ik gebruik ook teflon voor de crossers, maar alleen als het zand droog is. Bij nattigheid is het er in no time af.
 
Even inpikken op dit topic wat betreft ketting smeren. Mijn enige ketting / tandwiel reinig- en smeerervaring komt tot nu toe van m'n fiets / mountainbike. Voor deze te smeren reinig ik eerste de ketting met kettingontvetter en een borstel, waarna ik alles afkuis met een lauw sopje met wat dreft in. Vervolgens de ketting drogen met een propere vod om dan nieuw "vet" op te doen. Is bovenstaande methode ook gewoon bruikbaar voor moto's?
 
Even inpikken op dit topic wat betreft ketting smeren. Mijn enige ketting / tandwiel reinig- en smeerervaring komt tot nu toe van m'n fiets / mountainbike. Voor deze te smeren reinig ik eerste de ketting met kettingontvetter en een borstel, waarna ik alles afkuis met een lauw sopje met wat dreft in. Vervolgens de ketting drogen met een propere vod om dan nieuw "vet" op te doen. Is bovenstaande methode ook gewoon bruikbaar voor moto's?
Nee. Een fietsketting heeft vaak geen o/x ringen
 
In het kader van het experiment: Ik gebruik nu een spuitbusje teflon smeersel voor kettingen van de bouwmarkt.
Omgeving van de ketting blijft schoner, en verder lijkt de ketting er wel happy mee te zijn (qua smering en roestwering)
Verder laat ik de smeer-religie aan mij voorbijgaan.
Nooit schoonmaken, elke 2 tankbeurten slinger aan achterwiel, ketting een rondje inspuiten. 15 sec en klaar.
Als de ketting op is koop ik een nieuwe. Leven is te kort voor minutieus getob met borsteltjes en complexe smeer inrichtingen.
Gaat allemaal van m'n rij-tijd af. :]
Complex, serieus?
.
.
.
:N
 
15645661872822529461161276329925.jpg


Inmiddels 33k met deze kettingset gereden met zijspan dus zwaarder belast. Zat er al op toen ik de motor kocht, dus meer dan 33k.

De osco is voor mij een bewezen goed apparaatje.

De olie op de velg laat zich gemakkelijk verwijderen met een doek lampenolie, na afspuiten.
 
Crosskettingen hebben meestal geen o-ringen. Er zijn 1001 behandelingen, maar meestal zie ik gewoon chaincleaner en cross kettingspray er op. Deze kettingen hoeven ook niet zo duur meer te zijn.
 
Laatst bewerkt:
gebruik nu van ellende maar S-100 witte kettingspray ,spat inderdaad niet tot nauwelijks behalve met erop brengen👎
kost je 5 min extra om je velg ,achterbrug en a.tandwiel schoon te maken van spetters
heb het wel op een warme ketting gespoten direct naar de rit
schoonmaken van ketting begin ik niet aan .
zag trouwens ook dat er een drylube bestaat iemand hier ervaring mee ivm spatten,spetteren bij aanbrengen
 
Laatst bewerkt:
Even terug naar de Cobrra. Het leek erop dat de Cobrra zichzelf leegde zonder dat ik eraan draaide. Let wel, "leek". Maar ik heb er toch een wat vreemd gevoel bij. In Noorwegen reservoirtje gevuld, twee keer slagje gedraaid zoals het moet, en thuisgekomen bleek het reservoirtje alweer tegen de aanslag te staan, dwz dat het niet meer naar rechts te draaien was. Ik ben benieuwd of mensen hier iets soortgelijks hebben meegemaakt, zo ja, deel !!
 
Even terug naar de Cobrra. Het leek erop dat de Cobrra zichzelf leegde zonder dat ik eraan draaide. Let wel, "leek". Maar ik heb er toch een wat vreemd gevoel bij. In Noorwegen reservoirtje gevuld, twee keer slagje gedraaid zoals het moet, en thuisgekomen bleek het reservoirtje alweer tegen de aanslag te staan, dwz dat het niet meer naar rechts te draaien was. Ik ben benieuwd of mensen hier iets soortgelijks hebben meegemaakt, zo ja, deel !!

Heb je hem wel helemaal uit gedraaid omhoog? Ik heb hem er net een paar dagen opzitten, dus nog niet echt veel ervaring.
Maar de instructie is vullen, dan de buitenste mantel omhoog draaien tot hij gelijk ligt met de binnenste (olie mag niet onder de gaatjes in het potje komen), en dan verder bijvullen.
Dan deksel er op draaien.
 
Heb je hem wel helemaal uit gedraaid omhoog? Ik heb hem er net een paar dagen opzitten, dus nog niet echt veel ervaring.
Maar de instructie is vullen, dan de buitenste mantel omhoog draaien tot hij gelijk ligt met de binnenste (olie mag niet onder de gaatjes in het potje komen), en dan verder bijvullen.
Dan deksel er op draaien.

Zo gedaan dus
 
Vreemd dan zou hij dus spontaan een heleboel slagen naar onder gedraaid moeten zijn?

Als hij niet goed vacuum trekt, wat zou kunnen, dan kan ik moet nog voorstellen dat de olie er uit loopt, maar dan nog zou hij niet helemaal ingedraaid moeten zijn.
 
Vreemd dan zou hij dus spontaan een heleboel slagen naar onder gedraaid moeten zijn?

Als hij niet goed vacuum trekt, wat zou kunnen, dan kan ik moet nog voorstellen dat de olie er uit loopt, maar dan nog zou hij niet helemaal ingedraaid moeten zijn.

Nou, dat vroeg ik me dus ook af. Vandaar de post hier om te zien of ik alleen ben met dit mogelijke probleem .
 
Terug
Bovenaan Onderaan