ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
eindelijk DE oplossing
die vent in het filmje klooit al net zo als ik:+
Ik zet ook altijd een gezellige polka op tijdens het kettingsmeren. :')

Spuitbussen met een lang rietje vind ik makkelijker werken omdat je beter kunt mikken zonder dat de ketting in de weg zit. Als je dan een beetje beheerst op het ventiel drukt kun je je ketting smeren zonder morsen.
 
Even terug naar de Cobrra. Het leek erop dat de Cobrra zichzelf leegde zonder dat ik eraan draaide. Let wel, "leek". Maar ik heb er toch een wat vreemd gevoel bij. In Noorwegen reservoirtje gevuld, twee keer slagje gedraaid zoals het moet, en thuisgekomen bleek het reservoirtje alweer tegen de aanslag te staan, dwz dat het niet meer naar rechts te draaien was. Ik ben benieuwd of mensen hier iets soortgelijks hebben meegemaakt, zo ja, deel !!
Nou ik had vandaag dus iets soortgelijks :Y
Vanmorgen getankt vlak bij mijn werk, en daarna dus even 90° gedraaid. Stukje stapvoets een stukje het terrein op gereden tot het fietsenhok (daar kan ie lekker droog staan *D)

Toen ik vanmiddag bij de motor kwam lag er een hele plas kettingzaagolie onder, op de plek waar het slangetje bij het kettingwiel uitkomt.
Het reservoir was leeggelopen, maar niet helemaal, een klein laagje stond er nog in. Het reservoir was echter niet uit zichzelf tegen het aanslagje gedraaid, de stand was nog hetzelfde als 's ochtends.

Hij zal dan toch ergens valse lucht getrokken moeten hebben zoals @MP_NL hierboven ook zegt.
Van het weekend maar eens checken, als het droog is O-)
 
Nou ik had vandaag dus iets soortgelijks :Y
Vanmorgen getankt vlak bij mijn werk, en daarna dus even 90° gedraaid. Stukje stapvoets een stukje het terrein op gereden tot het fietsenhok (daar kan ie lekker droog staan *D)

Toen ik vanmiddag bij de motor kwam lag er een hele plas kettingzaagolie onder, op de plek waar het slangetje bij het kettingwiel uitkomt.
Het reservoir was leeggelopen, maar niet helemaal, een klein laagje stond er nog in. Het reservoir was echter niet uit zichzelf tegen het aanslagje gedraaid, de stand was nog hetzelfde als 's ochtends.

Hij zal dan toch ergens valse lucht getrokken moeten hebben zoals @MP_NL hierboven ook zegt.
Van het weekend maar eens checken, als het droog is O-)


Heb je ook een Cobrra ? Zo ja, dan moeten we eens verder rondvragen en ev. wat berichten aan Cobrra.
 
Ik zet ook altijd een gezellige polka op tijdens het kettingsmeren. :')

Spuitbussen met een lang rietje vind ik makkelijker werken omdat je beter kunt mikken zonder dat de ketting in de weg zit. Als je dan een beetje beheerst op het ventiel drukt kun je je ketting smeren zonder morsen.

Ik geef en slinger aan het achterwiel, spuit *in de lengeterichting van de ketting richting voorkant* (zodat alle spul op de ketting komt),
en na 15s klaar, de ketting is rondgeweest.
Alleen een beetje oppassen dat de uitlaat niet roodgloeiend is, want die wordt wel eens geraakt (het wiel dus niet).
Dus meestal motor in garage zetten na thuiskomst, pak uittrekken, diefstal ketting aanbrengen, dan spuiten.
 
Ik geef en slinger aan het achterwiel, spuit *in de lengeterichting van de ketting richting voorkant* (zodat alle spul op de ketting komt),
en na 15s klaar, de ketting is rondgeweest.

Met een middenbok gaat dat handig. Toen ik nog een motor met middenbok had, deed ik het toch anders dan jij. Ik spoot aan de binnenkant van de ketting juist richting het achterste kettingwiel, de bus zoveel mogelijk naar voren houdend. Dan zit het vet ook meteen goed aan de binnenkant.
 
eindelijk DE oplossing
die vent in het filmje klooit al net zo als ik:+
Haha, dit is echt exact hoe ketting smeren er bij mij uitziet. Alleen heb ik dan ook nog eens niet de luxe van een middenbok, maar moet ik altijd de paddock-stand uit de kelder slepen (heb geen mooie schuur of tuin om m'n motor te stallen en kelderbox is te krap).
Mij is altijd verteld dat je je ketting het best kunt smeren na de rit als hij nog warm is, dus dat doe ik dan maar netjes. Spuit m'n ketting trouw iedere 500 tot 700 km in met S-100 kettingspray. Soms eerder als ik vind dat hij teveel geluid maakt. Meestal een stuk karton tussen ketting en achterwiel, zodat ik niet in de eerstvolgende linkerbocht onderuit glij.
Af en toe heb ik geen zin om met die paddock-stand te gaan lopen klooien, dan loop ik gewoon een stukje met de motor aan m'n ene hand en de spuitbus in de ander. Krijg je flink wat spetters op je velg en achterbrug, maar heb toch altijd het gevoel dat een net gesmeerde ketting veel soepeler loopt.
Dat plastic opzetstukje uit het filmpje lijkt me eigenlijk wel wat.
 
Laatst bewerkt:
Zucht... die van mij stond ook onderin (op een halve slag na), geen idee waar de olie gebleven is, de ketting lijkt niet extreem vet, maar het ligt ook niet in de garage...
Ik heb het reststuk van de overlengte van het slangetje bewaard. Ben van plan van het weekend het potje van het stuur af te halen en dat reststukje er op te zetten om even te testen en kijken of ik het probleem kan reproduceren, keep you updated!
 
Haha, dit is echt exact hoe ketting smeren er bij mij uitziet. Alleen heb ik dan ook nog eens niet de luxe van een middenbok, maar moet ik altijd de paddock-stand uit de kelder slepen (heb geen mooie schuur of tuin om m'n motor te stallen en kelderbox is te krap).
Mij is altijd verteld dat je je ketting het best kunt smeren na de rit als hij nog warm is, dus dat doe ik dan maar netjes. Spuit m'n ketting trouw iedere 500 tot 700 km in met S-100 kettingspray. Soms eerder als ik vind dat hij teveel geluid maakt. Meestal een stuk karton tussen ketting en achterwiel, zodat ik niet in de eerstvolgende linkerbocht onderuit glij.
Af en toe heb ik geen zin om met die paddock-stand te gaan lopen klooien, dan loop ik gewoon een stukje met de motor aan m'n ene hand en de spuitbus in de ander. Krijg je flink wat spetters op je velg en achterbrug, maar heb toch altijd het gevoel dat een net gesmeerde ketting veel soepeler loopt.
Dat plastic opzetstukje uit het filmpje lijkt me eigenlijk wel wat.
Waarom zet je hem niet op de jiffy, ga links naast de motor staan met gezicht naar achteren gericht, trek de motor tegen je aan zodat het achterwiel los komt, en zoek het balanspunt op (niet verder naar je toe of terug willen vallen). Dan kun je bukken en het wiel met de hand draaien en spuitbus hanteren met de andere. Appeltje eitje.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zet je hem niet op de jiffy, ga rechts naast de motor staan met gezicht naar achteren gericht, trek de motor tegen je aan zodat het achterwiel los komt, en zoek het balanspunt op (niet verder naar je toe of terug willen vallen). Dan kun je bukken en het wiel met de hand draaien en spuitbus hanteren met de andere. Appeltje eitje.
Bij niet Engelandsche motoren kan je beter links van de motor gaan staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,

Ik gebruik op de velgen van de auto altijd die bandenspray van de action. dat legt een laag over de velg waardoor remstof en vuil niet op de velg komt maar op de laag. Met een droge doek veeg je de velg dan zo schoon na verloop van tijd en weer een nieuwe laag er op. Dit werkt denk ik ook gewoon op de motor.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Drylube kettingspray? Ik gebruik dat altijd op de racefiets omdat dit niet van de ketting afvliegt. Ook niet tijdens een wedstrijd waar de ketting redelijk snel rond gaat.
 
Waarom zet je hem niet op de jiffy, ga links naast de motor staan met gezicht naar achteren gericht, trek de motor tegen je aan zodat het achterwiel los komt, en zoek het balanspunt op (niet verder naar je toe of terug willen vallen). Dan kun je bukken en het wiel met de hand draaien en spuitbus hanteren met de andere. Appeltje eitje.
Ga ik volgende keer proberen. Kijken of het echt appeltje eitje is.
 
Ik heb het reststuk van de overlengte van het slangetje bewaard. Ben van plan van het weekend het potje van het stuur af te halen en dat reststukje er op te zetten om even te testen en kijken of ik het probleem kan reproduceren, keep you updated!

Ik heb de olie er net afgehaald ( met injectiespuitje) en weer opnieuw afgevuld. Streepje erop gezet voor de beginstand. Morgen nieuwe ketting erop ( oude had 30.000 kilometer meegemaakt dus kun je weinig verwijten) , de dealer spuit altijd flink in met de putolinespuitbus, dus eerst tankbeurt niet nodig om wat te doen. Maar, zaterdag naar Assen, en dan eens kijken wat er gebeurt is.
 
@rojerasen, @MP_NL, (en overige geïnteresseerden natuurlijk)

Ik heb van 't weekend zoals gezegd een proefopstellinkje gemaakt van de (imitatie)Cobrra en waargenomen of de werking nog wel oké was.

IMG_20190816_150000.jpg

Het reservoir met een metertje overlengte slang, die ik dus bewaard had, er aan uit laten komen in een glazen potje.
Elke keer als ik het potje 90° draaide, druppelde er voor +/-45 seconden olie uit het slangetje.
Dit heb ik twee keer geprobeerd, een streepje op het potje gezet bij de hoogte van het opgevangen niveau, en heb daarna de opstelling een nacht met rust gelaten.

IMG_20190816_150037.jpg

De volgende dag stond de opgevangen olie nog steeds op hetzelfde niveau, er was dus niks uit zichzelf uit het reservoir gelopen.
Het reservoir ook maar eens 180° gedraaid, de olie kwam er toen ook 45 seconden uit, maar de eerste 10 seconden stroomde het uit het slangetje, in plaats van druppelen. Toen weer een paar uur met rust gelaten, wederom niks te veel uit het reservoir gelopen.

Er lijkt dus niets mis te zijn met de werking.
Ik bedacht mij vanmorgen ineens dat het probleem misschien te maken heeft gehad met het temperatuurwisselingen dan de aflopen tijd. Ik heb aanvankelijk het reservoir gevuld bij 30-35 graden Celcius. We hebben toen ineens een temperatuur drop gehad van een graad of 10. Misschien dat de uitgezette rubberen afdichtring wat kromp en het reservoir niet meer volledig afdichtte, er zo lucht in kon komen en het reservoir leegliep?

Het is maar gissen uiteraard, ik ga het reservoirtje er in ieder geval vanavond maar weer op zetten, al is het maar om m'n kettingzaagolie op te maken _O-
En dus af en toe het dekseltje van het reservoirtje checken O-)
 
@rojerasen, @MP_NL, (en overige geïnteresseerden natuurlijk)

Ik heb van 't weekend zoals gezegd een proefopstellinkje gemaakt van de (imitatie)Cobrra en waargenomen of de werking nog wel oké was.

Bekijk bijlage 1419677

Het reservoir met een metertje overlengte slang, die ik dus bewaard had, er aan uit laten komen in een glazen potje.
Elke keer als ik het potje 90° draaide, druppelde er voor +/-45 seconden olie uit het slangetje.
Dit heb ik twee keer geprobeerd, een streepje op het potje gezet bij de hoogte van het opgevangen niveau, en heb daarna de opstelling een nacht met rust gelaten.

Bekijk bijlage 1419678

De volgende dag stond de opgevangen olie nog steeds op hetzelfde niveau, er was dus niks uit zichzelf uit het reservoir gelopen.
Het reservoir ook maar eens 180° gedraaid, de olie kwam er toen ook 45 seconden uit, maar de eerste 10 seconden stroomde het uit het slangetje, in plaats van druppelen. Toen weer een paar uur met rust gelaten, wederom niks te veel uit het reservoir gelopen.

Er lijkt dus niets mis te zijn met de werking.
Ik bedacht mij vanmorgen ineens dat het probleem misschien te maken heeft gehad met het temperatuurwisselingen dan de aflopen tijd. Ik heb aanvankelijk het reservoir gevuld bij 30-35 graden Celcius. We hebben toen ineens een temperatuur drop gehad van een graad of 10. Misschien dat de uitgezette rubberen afdichtring wat kromp en het reservoir niet meer volledig afdichtte, er zo lucht in kon komen en het reservoir leegliep?

Het is maar gissen uiteraard, ik ga het reservoirtje er in ieder geval vanavond maar weer op zetten, al is het maar om m'n kettingzaagolie op te maken _O-
En dus af en toe het dekseltje van het reservoirtje checken O-)

Goed bezig, ik heb er zelf nog helemaal niets aan gedaan...

Een theorie die ik nog had is dat door de trilling van de motorfiets gecombineerd met zwaartekracht het potje vanzelf in zou draaien door het gewicht van het deksel / potje. Maar dat is nog een theorie..
 
Heeft niet een van je motor maatjes aan de Cobrra gedraaid als geintje of een voorbijganger opzoek naar een souvenir?

Mijn Cobrra lekt af en toe wat na als ik binnen een half uur na smeren de motor stil zet.
Dit zal wel te maken hebben met de warmte van het blok.
 
Goed bezig, ik heb er zelf nog helemaal niets aan gedaan...

Een theorie die ik nog had is dat door de trilling van de motorfiets gecombineerd met zwaartekracht het potje vanzelf in zou draaien door het gewicht van het deksel / potje. Maar dat is nog een theorie..
Ja dat heb ik vorige week dus in de gaten gehouden, simpelweg door het logootje in de gaten te houden op het dekseltje. Maar daar heb ik niks aan kunnen opmerken in 3 dagen woon-werkverkeer.

Heeft niet een van je motor maatjes aan de Cobrra gedraaid als geintje of een voorbijganger opzoek naar een souvenir?
Dat zou een gemeenschappelijke vriend van @MP_NL, @rojerasen en mij moeten zijn dan :P
Mijn Cobrra lekt af en toe wat na als ik binnen een half uur na smeren de motor stil zet.
Dit zal wel te maken hebben met de warmte van het blok.
In die hoek zou het ook nog kunnen zitten misschien ja, het was bij mij in ieder geval toen ik hem net gesmeerd neerzette.
 
Is die liftstick ook bruikbaar op bijv. een HD Sportster ? Niet om de ketting te smeren uiteraard 8-) , maar om de band te controleren, velg proper te maken, controle van de riem, ... ?

Stefan.
Ik heb gemerkt dat het nogal afhangt van het gekozen steunpunt en het zwaartepunt van de motor. Bij mijn Triumph Tiger 1050 werkte het niet.
 
Ja dat heb ik vorige week dus in de gaten gehouden, simpelweg door het logootje in de gaten te houden op het dekseltje. Maar daar heb ik niks aan kunnen opmerken in 3 dagen woon-werkverkeer.


Dat zou een gemeenschappelijke vriend van @MP_NL, @rojerasen en mij moeten zijn dan :P

In die hoek zou het ook nog kunnen zitten misschien ja, het was bij mij in ieder geval toen ik hem net gesmeerd neerzette.
Ik heb net een nieuwe ketting gemonteerd, de oude heeft er 30.000 opgezeten. Dus ook gelijk maar de Cobrra even leeggemaakt, en toen weer afgevuld en een streepje gezet als merkteken. . Ik hou het nu wekelijks inde gaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan