ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
Heb je hem wel helemaal uit gedraaid omhoog? Ik heb hem er net een paar dagen opzitten, dus nog niet echt veel ervaring.
Maar de instructie is vullen, dan de buitenste mantel omhoog draaien tot hij gelijk ligt met de binnenste (olie mag niet onder de gaatjes in het potje komen), en dan verder bijvullen.
Dan deksel er op draaien.
Inmiddels weer dezelfde narigheid, na 300 km het reservoir leeg en meer dan handvast in de onderste stand. Cobrra reageert nu dat het reservoir op het stuur moet worden gemonteerd, omdat de plaats naast de passagiersvoetsteun teveel zou trillen. Er wordt inderdaad in de documentatie plaatsing op het stuur aangegeven, bij mij is dat al redelijk vol dus vandaar een ander plaatsje gezocht. Op YouTube staat een filmpje van plaatsing op de KTM frame, vandaar. Ik ga nu eens kijken of ergesn op het stuur wat te vinden is. Als iemand meer ervaringen heeft , posten !!!!
 
Inmiddels weer dezelfde narigheid, na 300 km het reservoir leeg en meer dan handvast in de onderste stand. Cobrra reageert nu dat het reservoir op het stuur moet worden gemonteerd, omdat de plaats naast de passagiersvoetsteun teveel zou trillen. Er wordt inderdaad in de documentatie plaatsing op het stuur aangegeven, bij mij is dat al redelijk vol dus vandaar een ander plaatsje gezocht. Op YouTube staat een filmpje van plaatsing op de KTM frame, vandaar. Ik ga nu eens kijken of ergesn op het stuur wat te vinden is. Als iemand meer ervaringen heeft , posten !!!!
Gaat over de Cobrra Nemo 2, even ter herinnering
 
Gear oil..geen atf overigens da's niet goed. 10 euro voor een liter, en een kwastje van 50ct is genoeg.
251998.jpg
 
Waarom? Zaagolie is dik en komt niet goed in de rolletjes van je ketting. Daar is het niet voor ontworpen want een zaag heeft ook geen rolletjes.

Geen enkele olie moet tussen de rolletjes komen want de rolletjes worden afgesloten door de o of x ringen.

Er is trouwens ook dunne en dikke kettingzaagolie. Heb nog een flesje zaagolie staan en van ellende moet dat maar in de kettingzaag, te dun voor de motorketting ;)

db
 
Waarom? Zaagolie is dik en komt niet goed in de rolletjes van je ketting. Daar is het niet voor ontworpen want een zaag heeft ook geen rolletjes.
Alle bussen kettingspray die ik (nog) heb zijn veel dikker/minder vloeibaar dan de kettingzaag olie die ik nu gebruik.
Hierna ga ik waarschijnlijk gewoon versnellingsbak olie gebruiken 85W90.

Ik heb jarenlang kettingspray gebruikt maar het trekt alleen maar zooi aan en geeft overal troep (velgen, kettingeleider, en vooral bij je voortandwiel).
Ik maak nu de ketting gewoon schoon met diesel en smeer dan met een dikke olie. Ketting blijft veel soepeler en geeft veel minder zooi.
 
Laatst bewerkt:
Geen enkele olie moet tussen de rolletjes komen want de rolletjes worden afgesloten door de o of x ringen.

Er is trouwens ook dunne en dikke kettingzaagolie. Heb nog een flesje zaagolie staan en van ellende moet dat maar in de kettingzaag, te dun voor de motorketting ;)

db

Maar o- en -ringen zitten bij scharnieren..


Ja en gelijk al het zand op je ketting smeer je erbij in! :z







:W

Denk dat chainspray minstens net zoveel stof/zand pakt, en zaagolie des te meer lijkt me.

Ik rij zelf in Azie op de crossbaan met een transmissie olie ge-oliede ketting, onder de meest stoffige omstandigheden die je maar kan voostellen. Met kettingspray uit NL is de ketting binnen een half uur kurkdroog, alsof er nooit olie heeft op gezeten. Met transmissie olie erop kan ik meerdere keren gaan zonder te smeren en de ketting ziet er keurig schoon uit, in tegenstelling tot rest van de motor. Er rijden honderden miljoenen motoren in Azie rondt, en waar smeren ze mee? Juist, gear oil, iedereen..
 
Alle bussen kettingspray die ik (nog) heb zijn veel dikker/minder vloeibaar dan de kettingzaag olie die ik nu gebruik.
Hierna ga ik waarschijnlijk gewoon versnellingsbak olie gebruiken 85W90.

Ik heb jarenlang kettingspray gebruikt maar het trekt alleen maar zooi aan en geeft overal troep (velgen, kettingeleider, en vooral bij je voortandwiel).
Ik maak nu de ketting gewoon schoon met diesel en smeer dan met een dikke olie. Ketting blijft veel soepeler en geeft veel minder zooi.

Oke ja. Zo deden ze het vroeger ook, met warme diesel. Chaincleaner werkt ook goed is mijn ervaring. Ik gebruik ook wel biosol ontvetter wat ook goed werkt om het wiel, achterbrug en tandwiel mooi schoon te krijgen, wel een beetje duur overigens.
9010065932318-424-424.jpg
 
Inmiddels weer dezelfde narigheid, na 300 km het reservoir leeg en meer dan handvast in de onderste stand. Cobrra reageert nu dat het reservoir op het stuur moet worden gemonteerd, omdat de plaats naast de passagiersvoetsteun teveel zou trillen. Er wordt inderdaad in de documentatie plaatsing op het stuur aangegeven, bij mij is dat al redelijk vol dus vandaar een ander plaatsje gezocht. Op YouTube staat een filmpje van plaatsing op de KTM frame, vandaar. Ik ga nu eens kijken of ergesn op het stuur wat te vinden is. Als iemand meer ervaringen heeft , posten !!!!

Bij mij ligt hij in de afval bak. Ene keer ging het goed, andere keer naar een paar honderd km leeg. Ook al gehad dat hij bleef nalekken, dus vlek op de grond in de garage.

Te veel gedoe.
 
Geen enkele olie moet tussen de rolletjes komen want de rolletjes worden afgesloten door de o of x ringen.

Er is trouwens ook dunne en dikke kettingzaagolie. Heb nog een flesje zaagolie staan en van ellende moet dat maar in de kettingzaag, te dun voor de motorketting ;)

db
De rollen moeten wel gesmeerd worden en daar zit geen o of x ring tussen
 
Terug
Bovenaan Onderaan