ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
In 2005 deden ze dat zo:
 
Heb mijn kettingsmeer ding er ff op gebouwd
93F66A12-4B13-4A08-8C4D-48E98E2C1527.jpeg
 
Hoe doen crossers dat eigenlijk?
Spuitbusje, maar de ketting staat niet strak.

Ik heb weleens bij een allroad motor kapotte kettingspanners gezien omdat het fabrieksvet van de ketting zand aantrok.
En vooraf stelde we de ketting zo los dat je eerder zou denken dat de ketting eraf zou lopen.
Maar binnen 5 meter stond de ketting strak, zo strak dat de spanners het begaven.
Gek genoeg bij voldoende snelheid had hij geen last, maar zo gauw als de snelheid beneden een bepaalde snelheid kwam liep de ketting vast.
 
Maar in antwoord op de initiële vraag kunnen we wel stellen dat smeren wel nuttig is?
Het is me een beetje ontgaan namelijk..
Iedereen doet het verschillend, en ik doe wat mijn vader mij geleerd heeft....smeren, en je klauwen nadien schoonmaken anders kreeg ik bij wijze schoenmaat 45 omdat de deuren in huis smerig waren....
 
Iedereen doet het verschillend, en ik doe wat mijn vader mij geleerd heeft....smeren, en je klauwen nadien schoonmaken anders kreeg ik bij wijze schoenmaat 45 omdat de deuren in huis smerig waren....

Als jij smerige klauwen krijgt van je ketting smeren, doe je het in elk geval heel anders dan ik? _O- Motor op bokje, starten, in de 1 laten lopen en op de onderkant van de ketting met mijn spuitbusje sprayen. Met je vingers dus echt heul HEUL ver weg van de gevaarlijk draaiende delen.
 
Als jij smerige klauwen krijgt van je ketting smeren, doe je het in elk geval heel anders dan ik? _O- Motor op bokje, starten, in de 1 laten lopen en op de onderkant van de ketting met mijn spuitbusje sprayen. Met je vingers dus echt heul HEUL ver weg van de gevaarlijk draaiende delen.
Het zal bij jou best wel werken maar ik vind het een van de stomste adviezen op mf.
Van degene waarbij het misging lezen we niets meer, om de een reden kunnen ze hun wachtwood niet meer invullen.
 
Het zal bij jou best wel werken maar ik vind het een van de stomste adviezen op mf.
Van degene waarbij het misging lezen we niets meer, om de een reden kunnen ze hun wachtwood niet meer invullen.
Ik blijf volhouden dat er niets mis is met de wijze die slonzebos beschrijft.
Waar het om gaat is dat je er met verstand mee om gaat. Net als bij bijvoorbeeld een accu verwisselen, het aandraaien van een oliefilter of bougie...
Eerst nadenken en-of je inlezen, dan kan er opeens een heleboel WEL.
 
Het zal bij jou best wel werken maar ik vind het een van de stomste adviezen op mf.
Van degene waarbij het misging lezen we niets meer, om de een reden kunnen ze hun wachtwood niet meer invullen.

Da's wel heel stom ... maar ik accepteer deze twijfelachtige eer volledig. *D :t


Ik blijf volhouden dat er niets mis is met de wijze die slonzebos beschrijft.
Waar het om gaat is dat je er met verstand mee om gaat. Net als bij bijvoorbeeld een accu verwisselen, het aandraaien van een oliefilter of bougie...
Eerst nadenken en-of je inlezen, dan kan er opeens een heleboel WEL.

Ik begrijp ook echt niet wat het probleem zou kunnen zijn, mits uitgevoerd door iemand met harses in z'n knar.... Er werd ook al geopperd dat de motor 'er vanaf zou kunnen vallen en dan wegrijden' ... :Y :/




Ach ja, de rubbertegelmaatschappij, dat ben jij. _O-
 
Da's wel heel stom ... maar ik accepteer deze twijfelachtige eer volledig. *D :t




Ik begrijp ook echt niet wat het probleem zou kunnen zijn, mits uitgevoerd door iemand met harses in z'n knar.... Er werd ook al geopperd dat de motor 'er vanaf zou kunnen vallen en dan wegrijden' ... :Y :/




Ach ja, de rubbertegelmaatschappij, dat ben jij. _O-

Daar zit het probleem, je kan niet inschatten wie er met je "tip" aan de haal gaat.
 
Die foto heb ik volgens mij ook gezien.
Dat was volgens mij doordat iemand dacht dat het handig was om de ketting met een doek te reinigen terwijl deze stationair in zijn versnelling draaide, maar dat even terzijde, zag er in ieder geval niet zo lekker uit :N

Ik heb even gezocht en heb de foto's teruggevonden, ze staan in de onderstaande link en aanklikken is op eigen risico! ;)

Klikken op eigen risico!
Dat is niet de foto die ik had gezien, maar zag er net zo ranzig uit, dezelfde soort stompjes..
 
Terug
Bovenaan Onderaan