ketting smeren zonder bok in je eentje, hoe?

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
ik ga in mijn uppie naar noorwegen een aantal dagen.

dan draai ik zoveel km dat ik mijn ketting moet sprayen. maar ik heb geen bok. normaal gesproken doe ik dat samen met mijn broers, gewoon 1 man de motor op zijn jiffy kanteleln zodat het achterwiel los kom en de ander draait het wiel en spuit met de spuitbus.

maar heeft iemand een truuk om het in mijn eentje te doen?

on a side note: weet iemand een goede site voor lokaal noors weer?
 
de manier die je beschrijft kan je mits een beetje handigheid ook alleen. De motor op de jiffy zetten, naar je toe trekken en tegenhouden. Met de voet het wiel beetje verdraaien. Of gewoon telkens de motor een eindje verder duwen en zo de ketting smeren...
 
Gewoon de ketting sprayen op het stuk waar je bij kunt, motor stukje naar achteren rijden, ketting weer sprayen, stukje naar achteren rijden, etc...

Zo doe ik het iig meestal.
 
Motor op de standaart, stukkie ketting smeren, weer een stukkie verder laten rollen, smeren enz.
Gaat perfect!! alleen je kunt maar een klein stukkie per keer....
 
Motor op de standaart, stukkie ketting smeren, weer een stukkie verder laten rollen, smeren enz.
Gaat perfect!! alleen je kunt maar een klein stukkie per keer....

ja dat was alleen een beetje omslachtig, ik weet namelijk niet of ik een horizontaal vlak kan vinden. maar zo kan het iig wel.
 
Kan veel simpeler mensen!!

Ik doe het altijd zo:
-Motor op de jiffy
-Klein krikje van een auto (zoeen krik in de vorm van een ruit zeg maar, zoeen gammel ijzer krikje wat je omhoog moet schroeven) onder de rechterkant van de achterbrug zetten
-ff die brug aan die kant wat opkrikken, komt het wiel los
-draaien aan je wiel en smeren maar!

Zo smeer ik mijn ketting altijd, gaat echt mega fijn, fijner als de motor op een bok zetten.

Krikje kost paar euro en weegt nagenoeg niks!
 
je kan ook je motor op de jiffy tillen, en vervolgens aan de andere kant bijv. een kratje bier onder de achterbrug zetten, lukt ook prima.
wel ff oppassen dat ie niet te ver helt en dan ompleurt...

[me]TL tinuz heeft hem al een keer moeten vangen :o ging net goed...
[/me]


veel plezier daar!

[edit] dave xr was me voor [/edit]
 
Gewoon iedere dag(ligt eraan hoeveel km je rijd) alleen het stuk ketting inspuiten wat je kunt zien. Iedere dag is dat een ander stukje en spuit je zo alles.
 
Lees mijn post, zoeen krikje past wel onder je buddy!! :)

dat wordt het denk ik, thnx

@TL tinuz: hij ziet er niet meer uit, maar hij rijdt tenminste weer. het is een gok om met een aardig onbetrouwbare motor zo'n eind in mjin eentje te rijden, maar ik wil mijn vakantie niet opgeven. dus ik hoop dat het goed gaat.
 
dat wordt het denk ik, thnx

@TL tinuz: hij ziet er niet meer uit, maar hij rijdt tenminste weer. het is een gok om met een aardig onbetrouwbare motor zo'n eind in mjin eentje te rijden, maar ik wil mijn vakantie niet opgeven. dus ik hoop dat het goed gaat.


als ie maar rijdt..de rest komt later,
ik hoop dat het goed gaat, geniet ervan!!
 
stoppie maken, je snel omdraaien zodat je achterstevoren op je motor zit, achterwiel een draai geven, spuitbus op je ketting leegspuiten, snel weer terugomdraaien, netjes motor weer op 2 wielen zetten, klaar *D :+
 
Kan veel simpeler mensen!!

Ik doe het altijd zo:
-Motor op de jiffy
-Klein krikje van een auto (zoeen krik in de vorm van een ruit zeg maar, zoeen gammel ijzer krikje wat je omhoog moet schroeven) onder de rechterkant van de achterbrug zetten
-ff die brug aan die kant wat opkrikken, komt het wiel los
-draaien aan je wiel en smeren maar!

Zo smeer ik mijn ketting altijd, gaat echt mega fijn, fijner als de motor op een bok zetten.

Krikje kost paar euro en weegt nagenoeg niks!

vind je dat simpeler?? :?


smeren waar je bij kunt, motor over de jiffy naar je toe trekken en het achterwiel een trap geven (zodanig dat het een stukje draait). vrij makkelijk en je hebt er niets voor nodig.
 
heel voorzichtig op de standaard , mijne is door pure stupiditeit om gelazerd -O- , dus toen maar snel een paddockstand gekocht op de beurs...
 
de manier die je beschrijft kan je mits een beetje handigheid ook alleen. De motor op de jiffy zetten, naar je toe trekken en tegenhouden. Met de voet het wiel beetje verdraaien. Of gewoon telkens de motor een eindje verder duwen en zo de ketting smeren...

Zo doe ik het ook op mijn Transalp. Beetje onwennig in het begin maar na een paar keer gaat het prima.
 
stoppie maken, je snel omdraaien zodat je achterstevoren op je motor zit, achterwiel een draai geven, spuitbus op je ketting leegspuiten, snel weer terugomdraaien, netjes motor weer op 2 wielen zetten, klaar *D :+
Zo doe ik het ook altijd, maar bij mij draait het achterwiel net lang genoeg om de ketting te smeren.

Soms, als het echt niet anders kan spuit ik de hele spuitbus leeg op straat en rij vervolgens door die plas smeertroep en meestal is het ketting dan ook wel gesmeerd.
 
Effe serimineus...

Wel off-topic maar hoe vaak smeren jullie je ketting ??? Ik doe ut zo om de 600 km (drie dagen woon-werk)
Ketting is altijd wel zo vet als bagger...
 
om de 200km ongeveer smeer ik de boel,dus vrijwel na elke 1 á 2 ritten effe smeren als ik thuiskom
Helemaal schoonmaken doe ik zo af en toe als ik me verveel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan