Ketting smeren zonder middenbok

Voor een motor met holle achteras: stukje draadeind in balkje oid (ik had een stuk stoelpoot), draadeind in as, motor over zijstandaard tillen. Zwaartekracht zorgt er voor dat het balkje verticaal komt en als je het goed hebt uitgemeten komt het achterwiel dan vrij van de grond. Met de hand het wiel draaien en de ketting smeren. Dan touwtje onder aan het balkje met een postbode elastiek aan het eind. Elastiek om de voetsteun, hoeft niet veel spanning op te staan. Motor weer iets op zijstandaard tillen en het balkje wordt naar voren getrokken. Motor laten zakken en draadeind weer uit as halen
 
Genoeg tips, dank hiervoor :}
Rollerbankje komt deze week binnen, zal mijn ervaringen hiermee delen.

Middenbok optie op de Teneree neem ik mee in mijn overweging.
Maakt het kettingsmeren toch eenvoudiger.

En wat betreft looks, zie je niet als je er op rijd en ga sowieso de looks verkrachten met een topkoffer :+
Bij nader inzien valt het lelijker worden van de Teneree wel mee met een middenbok eronder:

1597005710016.png
 
Mijn banden pomp ik op met een fietspomp, daar wordt ook om gelachen.

Gebruik zelf een Michelin voetpomp met manometer en draaiaansluiting (geen snelsluiting).
Gaat prima, wel met beleid gebruiken. Ook deze wat stevigere voetpomp kan je dubbeltrappen bij wild gebruik.

Ook met fietspompen oppassen met wild gebruiken, voor je het weet verbrand de zuiger. Been there done that met een Halfordspomp.
Heb nu een Canondale fietspomp voor mijn trapfietsen, zou ik ook kunnen gebruiken voor motorbanden.

Reden van de voetpomp is geen stroom in de motorberging en dat er te weinig ruimte in het achterwiel zit om er een tankstation luchtslang op te zetten. Wel eens geprutst met een haakse adapter, was geen succes.
 
Ik ook, met deze :Y :


Dat is dan mogelijk precies waar ik zelf naar op zoek ben! Ken het merk Lezyne maar niet dit product.

Mijn plan, wat vertraagd door de corona crisis, was om dit jaar verre off road reizen te gaan maken met mijn Huskie 701. Vroeger had ik bij lange off road reizen een opklapbare voetpomp bij me die ik ooit bij het voormalige Safe had gekocht. Thuis gebruik ik nu een vloerpomp bedoeld voor de racefiets en mountainbike, maar die is natuurlijk te groot om mee te nemen.

Heb je er al ervaring mee bij lekke (lege) banden?
 
wat een gedoe allemaal
ik loop met de motor en de vrouw spuit op het achtertandwiel
thuis doen we dat in de garage (10 meter lang)
ben ik alleen dan stukje doorrollen en inspuiten enz.
voor dat geld van een middenbok kan ik veel bussen S100 kopen
 
Yeah, de NC gaat gewoon op 'n paddockstand. Bij de CMX zit echter de uitlaat in de weg en heeft de achterbrug ronde buizen, dus die kan niet opgetild worden. Kleine moeite; doorgaans gaat de één er dan mee lopen terwijl de ander de ketting inspuit. Of de één trekt het achterwiel van de grond met hulp van de jiffy.

In beide gevallen is het een klusje van een paar minuutjes dat met gebruik van goeie spray niet al te vaak hoeft te gebeuren.
 
Dit ding zit los op de grond denk ik, en om een motor nu helemaal met een wiel los van de grond te trekken kan nog een uitdaging worden, is het niet het gewicht, dan is het wel een plaats om hem goed vast te grijpen
Ding staat op de grond inderdaad, maar heeft rubberen voetjes.
 
Ach, ik heb ook geen middenbok. Ik smeer met een Cobrra Nemo 2 smeersysteem. Gewoon na het tanken (half uur van huis, want bij werk is benzine goedkoper :+) draai ik even aan mijn unit, en word de ketting gesmeerd. :)
 
Als dat hier tegen zou beschermen, dan zou ik dat zeker doen.

Bekijk bijlage 1531934

Nogmaals: draai je achterwiel gewoon met het handje!!

Heb wel een keer mijn vinger ertussen gehad met het schoonmaken van de ketting, doet inderdaad (heel) zeer, en toen draaide ik het wiel met de hand. :+

Bij het in zijn 1 zetten en dan kettingsmeren komen mijns inziens je handen niet in de buurt van de ketting, maar je hebt er altijd snuggere bij die het wel willen proberen. Ik heb schijnbaar al 22jaar geluk. *O*
 
Dat is dan mogelijk precies waar ik zelf naar op zoek ben! Ken het merk Lezyne maar niet dit product.

Mijn plan, wat vertraagd door de corona crisis, was om dit jaar verre off road reizen te gaan maken met mijn Huskie 701. Vroeger had ik bij lange off road reizen een opklapbare voetpomp bij me die ik ooit bij het voormalige Safe had gekocht. Thuis gebruik ik nu een vloerpomp bedoeld voor de racefiets en mountainbike, maar die is natuurlijk te groot om mee te nemen.

Heb je er al ervaring mee bij lekke (lege) banden?

Nee, ( gelukkig ) nog niet hoeven te gebruiken maar is een high-end pomp dus..
Sommigen nemen een ( lichte ) compressor mee maar het blijft electra en ik ben liever 5 of 10 min langer aan het pompen dan het risico lopen dat de compressor om wat voor reden dan ook niet werkt.

Ik ben ook een langere reis aan het voorbereiden maar in Europa, waar wil/ga je naartoe?
 
Heel ander topic, maar alstu. Ook dan is een middenbok heul prettig. 3x in anderhalve week heel blij mee geweest, nog buiten het kettingsmeren om!
de407d71-ab24-4c87-963c-9a8039d0fff1.jpg


Ik ben een echte grammenjager vanuit zowel backpacken als motorrijden en heb grof geld gespendeerd aan lichtgewicht materiaal en onderdelen, maar de middenbok heb ik nog steeds niet wegbezuinigd!
Als t je daar om te doen is, weeg eens je accu en zoek een vergelijkbare Li-ion accu. Van dat verschil kun je een leuke middenbok plaatsen die ook nog lager zit. Echter kun je van die kosten ook een middenbok plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan