Ketting smeren .

Tourtiger

Rookie
5 aug 2006
14
0
Capelle aan den IJssel
Hi there,

Paar vragen over de ketting smeren;
a) per hoeveel km's moet de ketting (wee)r van vet worden voorzien?
b) met welk middel is dat het beste te doen zonder wegvliegend vet?
c) hoe netjes opbrengen als je geen bok hebt?

De één adviseert een kettingspray, de ander wil mij met potje en tandenborstel aan de slag zien! :]

Graag jullie ervaringen en dus goed advies.
 
Ik zou
met goed weer om de 500 km (of 2 tankbeurten) na de rit ff de ketting invetten. Binnenkant invetten, niet de zijkant, dat heeft weinig nut.

Met slecht weer elke tankbeurt ff invetten.

Ik heb S100, prima spul, vaak als beste uit de test. Drylube is ook goed, zie je alleen niet waar het vet gebleven is. Goedkoopste is een potje met vet, rood kettingvet, kom ff niet op de naam, maar weet niet hoe 'vast' dat op de ketting zit. In geen geval goedkope spray kopen, is meestal rommel.

Opbrengen zonder bok: 1 man loopt met de motor ander man spuit het op. Dit is wel de veiligste manier. Je kan de motor op via de jiffy kantelen, maar als je dan toch met ze 2en bent, gewoon ff op de eeste manier doen.

suc6
 
En nooit op de bok zetten en in de versnelling zetten met draaiende motor.
Hij draait dan wel lief rond, maar dat blijft ie doen ook al zitten er vingertjes tussen. :X

Zelf gebruik ik een combi van vetten.
Soms een potje en een kwast en de andere keer een spuitbussie.
Alles is goed, het gaat om je voorkeur.
 
of gewoon een stukje rollen, smeren, rollen, smeren, rollen, etc wel zo veilig voor als je de rest van de methodes niet vertrouwd :P

Ik doe meestal ketting smeren met iemand anders erbij, kan die het achterwiel van de grond liften en dan even ronddraaien en smeren. (Tot we dat een keer bij een motor deden en de jiffy doormidden brak :X )
 
Het beste kun je kettingvet uit het potje met een kwasje op de rollen aanbrengen ( kan meer druk weerstaan) en tussen de schalmen spuiten met spray (vloeit beter). Dat is wat mij door de monteur van motoport is vertelt en m.i. aannemelijk klinkt.
 
Zou gewoon een bokje kopen ,kost een 50€ ofzo en heb je lang gemak van
En ik smeer de ketting ook zo elke 400km
Oja en liefst doen als je thuis komt van een flinke rit ,is de ketting een beetje warm en dan loopt het vet er beter tussen en kan ie beter plakken
 
Ik doe het thuis uit een potje duckhams, dat rode spul, met een kwastje. Dat blijft beter zitten dan spuitbus spul. Achter in de buddy heb ik een spuitbus S100 voor onderweg dan wel noodgevallen. Voor met de kwast gebruik ik een bok, spuiten doe ik "Viccie-style", dus duwen, spuiten, duwen, spuiten, etc.
 
Maak meestal om de 2 weekenden heel de ketting schoon met diesel
Diesel in een oude Glassex spuitbus ,erop spuit ,kwast erover heen
laten "drogen"
Dan Red Greass op de ketting (ook met kwast)
Ben van die spuitbusvet ellende afgestapt ,begon de ketting van te roesten :? (ja ,vindt et ook vreemd ,verschillende merken geprobeert en iedere keer roesten)
Nadeel met de Red Greass is als je er iets teveel op je ketting smeert je velg er binnen de kortste keren onderzit B|
Beschermt wel goed dat spul :Y

Opbrengen zonder bok :
Ketting inspuiten/smeren ,stukje verzetten,weer ketting spuiten/smeren etc
Viccie styl dus :+
Of iemand regelen die je motor iedere keer vooruit zet of die gek genoeg is om te spuiten/smeren terwijl jij de motor verrijdt })
 
kost tijd om schoon te maken ;)

Ahh ,juist
Ik begreep em al niet |( B|

Yep ,het kost tijd
Maar ik doe het liever in 1 keer goed dan om de maand ,anderhalve maand pure troep van m''n ketting afhalen :Y
En weer die roest riskeren :N ,diesel help er wel goed tegen trouwens :Y
Plus m'n rijgedrag van tegenwoordig is denk ik ook niet echt bevordelijk voor de ketting O-)
MAC D heeft eindelijk door hoe ie plat door de bochten moet *O* ,gaat alleen nog redelijk lomp jammer genoeg '(
 
Laatst bewerkt:
Maak 'em nooit schoon, spuit hem alleen in. Pro oiler moet ik nog steeds goed aan de praat krijgen en dan hoef ik er nooit meer iets aan te doen.
Als ik hem inspuit, doe ik alleen de ketting en zorg d'r voor dat ik het tandwiel niet meespuit. Blijft er dan netjes uitzien. Geen idee waarom mensen diesel gebruiken, maar goed... :W :W

Ketting gaat al 20.000 km mee en is nog lang niet op.
 
Hi there,

Paar vragen over de ketting smeren;
a) per hoeveel km's moet de ketting (wee)r van vet worden voorzien?
b) met welk middel is dat het beste te doen zonder wegvliegend vet?
c) hoe netjes opbrengen als je geen bok hebt?

De één adviseert een kettingspray, de ander wil mij met potje en tandenborstel aan de slag zien! :]

Graag jullie ervaringen en dus goed advies.
- kijk of de rollen zwart/blank zijn
- heb goede ervaringen met silkolene
- op de jiffy laten overhellen en een blok hout onder het stepje aan de andere kant.

Succes.
 
Heb ik eerder gehoort :Y

Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je ketting :N

Vaak schoonmaken met diesel is ook niet goed. Diesel zorgt ervoor dat een gedeelte van het vuil tussen de rubber ringetjes en de rolletjes gaat zitten. Ketting zal sneller slijten dan bij nooit / zelden schoonmaken.

Gewoon je ketting insprayen met een dunne laag. Geen dikke laag doen, blijft alleen maar meer vuil en zand aan plakken. Ik smeer meestal om de keer tanken, elke 450 km dus.
 
Ik vet de ketting meestal om de 500 km. Eerst gebruikte ik groen vet Multi Purpose Grease, is een tube en dat smeerde ik dan met een kwast erop.
Goed spul, maar het slaat er iets te snel af.
Nu gebruik ik al een tijd een spuitbusje wit keramisch kettingvet van Putoline (Tech Chain Ceramic Wax). Het blijft heel lang zitten, slaat er niet af (dus ook bij je tw-voor amper rotzooi) en er komt een speciaal laagje op waardoor er amper vuil op blijft zitten. Apart spul, maar ook moeilijk van je vingers te krijgen, mocht het erop komen :+

Beide zijn geen goedkope middelen, maar wel erg goed. De meeste spuitbussen zijn waardeloos, blijven te 'nat' waardoor het er snel af is en niet goed smeert. Vooral die Putoline is aan te raden (of elke andere keramische vet, prijzen rond de € 13,00 voor spuitbusje 500ml).

In het begin had ik nog geen paddockstand, dus toen verplaatste ik de motor elke keer. Nu heb ik een paddockstand gemaakt en dat werkt echt 10x beter.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog nooit een ketting schoongemaakt, ik vind het een beetje zinloos, eerst schoonmaken, en er dan weer vet opsmeren.
Als je 10 kilometer gereden hebt zit de ketting toch weer vol troep.
 
ff voor de duidelijkheid, ik vind schoonmaken onzin.

Ik rij ook iets meer dan 10 kilometer per jaar, en heb `s winters of na een nachtdienst geen zin om een ketting te smeren/schoon te maken, dat deed ik voorheen dus ook iets minder vaak dan voorgeschreven zeg maar.
Maakt voor het rijden niet zoveel uit, je moet alleen ff eerder je ketting vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan