Ketting smeren

Ecniv

MF veteraan
12 apr 2009
1.149
0
Gouda
Omdat ik een enorme noob ben in het onderhouden van mijn fiets, hoop ik hier een antwoord te krijgen op mijn -op dit moment- meest belangrijke vraag:

Hoe kan ik het beste mijn ketting smeren? Ik had gelezen dat ik het beste op zoek kan gaan naar een dikkere olie (SAE 90), maar hoe kan ik dit het beste aanbrengen? Motor op middenbok en smeren maar? Met een doek, of wat precies?

Mja, ik weet het, n00b question...
 
Omdat ik een enorme noob ben in het onderhouden van mijn fiets, hoop ik hier een antwoord te krijgen op mijn -op dit moment- meest belangrijke vraag:

Hoe kan ik het beste mijn ketting smeren? Ik had gelezen dat ik het beste op zoek kan gaan naar een dikkere olie (SAE 90), maar hoe kan ik dit het beste aanbrengen? Motor op middenbok en smeren maar? Met een doek, of wat precies?

Mja, ik weet het, n00b question...



UTFS


Zie hier!
 
Laatst bewerkt:
Spuitbus met voor o-ring geschikte ketting kopen met een buisje van minimaal 15 cm
Motor na een rit (warmeketting)
Motor op middenbok.
Motor starten
koppeling in.
in zijn 1 zetten.
Koppeling iets op laten komen (linkerhand)
Spuiten op de onderloop. (rechterhand)
PAS OP voor je vingers daarom spuitbus met buisje! Alleen het buisje in de buurt van je ketting laten komen niet je vingers. Zodra je afgeleid wordt door iets stoppen met smeren.

[modbreak]

Let op, dit is een zeer onverstandige en onveilige methode om een ketting te smeren.

Laat de motor uit, wanneer je er aan werkt. Sterker nog: haal de sleutels uit het contact, en stop ze in je zak.

[/modbreak]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die spuitbus hoef je niet met twee handen te bedienen, toch?

spuitbus in de ene hand én met de andere je wiel rond draaien is iets of wat veiliger :Y
 
Laatst bewerkt:
NA een ritje (warme ketting is beter om te smeren dan koude) de motor op de middenbok, ketting inspuiten met de spuitbus (ikzelf gebruik S100) door het achterwiel steeds een beetje te verdraaien en eens je rond bent mooi laten drogen.
Dit om de 400-500 km herhalen. Klaar!
 
Methode zals hierboven beschreven gebruiken. Ik zet hem ook altijd op de bok en laat de motor in de eerste versnelling draaien.
Spuit het kettingvet op de rollen (de ijzeren busjes die over het tandwiel lopen) en spuit zo nu en dan ook een beetje op de schakels zodat ze niet gaan roesten. Na rijden in deregen altijd even controleren en zonodig de ketting eerder behandelen. Gebruik speciaal kettingvet. Er zijn meerdere goede producten in omloop. Zelf heb ik goede ervaringen met Motul.
 
Ik heb alles gebruikt. Fijnste ervaring met potje Forte Red Grease en kwastje op binnenkant ketting wekelijks dun aanbrengen. Hecht zeer goed en met een potje van 15 euro doe je jaren itt spuitbusje wat na 2 maanden leeg is. Forte blijft ook beter zitten als Duckhams Keeenol of Motorex. Heb 35000km met org ketingset op een VTR1000 gereden en was toen nog in goede staat ! Als je met een kwastje werkt, spuit je ook niet je banden/achterbrug/velgen vol. Klontvorming bij voorste tandwiel valt ook hardstikke mee !

Succes

De Kale
 
Oh ja, nooit met draaiende motor op de bok. Met de ene hand smeren en met de andere hand aan wiel draaien. (ik spreek uit ervaring, heb ooit eens met wijsvinger tussen ketting en tandwiel gezeten. Tand van tandwiel door vinger heen, net niet door de nagel!)

De Kale
 
Spuitbus met voor o-ring geschikte ketting kopen met een buisje van minimaal 15 cm
Motor na een rit (warmeketting)
Motor op middenbok.
Motor starten
koppeling in.
in zijn 1 zetten.
Koppeling iets op laten komen (linkerhand)
Spuiten op de onderloop. (rechterhand)

PAS OP voor je vingers daarom spuitbus met buisje! Alleen het buisje in de buurt van je ketting laten komen niet je vingers. Zodra je afgeleid wordt door iets stoppen met smeren.
Dat dus NIET :N


Gewoon met je handen ronddraaien!
 
Spuitbus met voor o-ring geschikte ketting kopen met een buisje van minimaal 15 cm
Motor na een rit (warmeketting)
Motor op middenbok.
Motor starten
koppeling in.
in zijn 1 zetten.
Koppeling iets op laten komen (linkerhand)
Spuiten op de onderloop. (rechterhand)
PAS OP voor je vingers daarom spuitbus met buisje! Alleen het buisje in de buurt van je ketting laten komen niet je vingers. Zodra je afgeleid wordt door iets stoppen met smeren.

\[modbreak]

Let op, dit is een zeer onverstandige en onveilige methode om een ketting te smeren.

Laat de motor uit, wanneer je er aan werkt. Sterker nog: haal de sleutels uit het contact, en stop ze in je zak.

\[/modbreak]
-O-
Als het zo erg word afgeraden doe het dan maar niet op deze manier.
 
Dit setje is heel goed, S100 ketting spray en reiniger. Lees gebruiksaanwijzingen, elke 500 km met warme ketting smeren en na regenritjes. Reiniger moet je de gebruiksaanwijzing even lezen, tit hoeft alleen bij smerige zand ketting oid, dit doe je ook na de motor op de middenbok te hebben gezet, in de vrij en het wiel draaien.

Klik voor S100 setje louis
 
Pro oiler, scott oiler en Osco oilers zijn inderdaad mooie dingetjes. Persoonlijk vindt ik de Osco nog de meest geschikte. Echter ook prijzige dingetjes. Als je met het kwastje smeert, dan inspecteer je automatisch de ketting op harde punten. Dit doe je niet met een smeerautomaat. (net als auto met de hand wassen ipv wasstraat, je ziet lakbeschadigingen die je niet waren opgevallen als je de wasstraat het werk laat doen)

De Kale



al die potjes, kwastjes en spuitbussen uit het jaar kruik wegflikkeren en een pro-oiler erop knallen.

welkom in 2009 :P
 
:^

Gebruik hier overigens óók gewoon een goedkope dikke kwast uit de eurobak van de Gamma/van_Cranenbroek/Karwei/Praxis/... in combinatie met een pot vet (op dit moment een pot van LiquiMoly, maar Ook dat Forte Red spul is érg goed). Huidige pot gaat al weer zo'n 30K aan kilometers mee en is nog ¼ vol, kettingset ligt er zelfs al langer op (orginele set op een R6 '04 met 50K aan kilometers :+ ).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan