Ketting smeren?

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein

Hee allen,

Ik kijk net even naar m'n ketting en die is behoorlijk droog op de nokjes die in de tandwielen draaien. De zijkant van de ketting glimt als een achterlijke dus dat zit wel goed...

Moet ik 'm nou smeren of kan dat wachten? :? :? Ik heb pas 700 Km gereden sind 'ie bij de dealer vandaan komt...

Rogier
 
Volgens een dealer hier in de buurt, moet je je ketting regelmatig smeren. Het beste is NA het rijden met een spuitbus... De ketting is dan warm en de olie heeft tijd om in te trekken....
 
700 km is best veel zonder te smeren, maar zolang de scharnierpunten nog vettig zijn is er niks aan de hand.

En trouwens: na elke regenbui zeker je ketting smeren (wanner je gereden hebt natuurlijk ;) )
 
ik gebruik teflon uit een spuitbus, zo om de 400km...

Ook heb ik wel 'es dat witte boterachtige vet gebruikt maar dat slingerd je hele broek onder.

_________________
wheelie?: nix om op te scheppen | kneedown?: geen | stoppie?: geen | lol?: ja, LOL... :)

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-13 09:29 ]
 
Ik gebruik nu Shell, m'n dealer had niks anders meer, is best goed, de vorige spuitbus Shell was helemaal niks (te dun en daardoor bleef het niet zolang zitten). Ik gebruikte eerst Bel Ray en daar was ik zeer tevreden over.
 
De scharnierpunten zijn niet belangrijk, iedereen heeft tehgenwoordig een O-ring ketting, die O-RING sluit het scharnierpunt af en deze is al gevet, dit vet kan er niet uit zolang de O-ring intakt is en vuil kan er niet in. Doe ' ring zit tussen de schakels of sluitstukken, als je goed kijkt en je ketting niet te vuil is kan je het zien.

Vroeger moest je kettingen ook uit koken en opnieuw smeren door ze onder te dompelen in olie , dat hoeft niet meer.

Tegenwoordig smeer je alleen nog de ROLLEN, dat zijn die dingen die tegen je tandwiel komt en zo mooi gaan glimmen. Dan moet je ze dus smeren.
Ook de binnenkant van deze rol moet gesmeerd worden, hier zitten geen O ringen, om te zorgen dat het vet daar goed tussen komt kan je het beste de ketting smeren meteen nadat je gestopt bent, dan is de ketting warm en smelt het vet en loopt mooie tussen de rollen.
Omdat erbij vet uit een spuitbus oplosmiddelen zitten moet je het vet ook de tijd geven om op te drogen, ongeveer 15 min totdat je weer gaat rijden, anders slingert het vet er weer meteen af.
Je moet als je de rollen smeert dit aan de binnenkant van de ketting doen, aan de buitenkant vindt geen slijtage plaats en de rol beweegd , dus dat gaat vanzelf goed, maar anders zit ook alles onder.
Ik had eerst Shell, maar ben veel meer tevreden over S100 kettingvet.

MZZL GIZZMO13
 
De scharnierpunten zijn niet belangrijk, iedereen heeft tehgenwoordig een O-ring ketting, die O-RING sluit het scharnierpunt af en deze is al gevet, dit vet kan er niet uit zolang de O-ring intakt is en vuil kan er niet in. Doe ' ring zit tussen de schakels of sluitstukken, als je goed kijkt en je ketting niet te vuil is kan je het zien.

Vroeger moest je kettingen ook uit koken en opnieuw smeren door ze onder te dompelen in olie , dat hoeft niet meer.

Helaas rijd ik veelal CB => geen o-ring ketting. Is goedkoper en kan die machtige 34 pk wel aan.
 
Johnv
Motorfanaat


Geregistreerd: Jun 03, 2001
Berichten: 34
Lokatie: Leerdam
Geplaatst: 2001-06-13 21:00
--------------------------------------------------------------------------------
De O-ring dient om het vet in de rollen te houden, die rollen zitten vol vet wat er niet uit kan door die O-ringen.
_________________
GSX-R 600

--------------------------------------------------------------------------------
De O-ringen zijn NIET om het vet in de ROLLEN te houden.
De O-ringen houden het vet in de scharnierpunten van de schakels.
De ketting bestaat uit twee soorten schakels, brede en smalle.
De brede schakels hebben een pin, hier zit de O-ring op, die in de holle pin van de smalle schakel gaat. Het vet wat dus op de pin zit en in de holle pin wordt beschermd door de O-ring.
Dan zit er over de holle pin een BUS of ROL, hoe je het noemen wil, deze wordt gesmeerd door het kettingvet wat je erop spuit, de buitenkant vanzelf en de binnenkant doordat het vet warm wordt, smelt en er tussen loopt.

Bij vragen wil ik wel een paar foto´s posten van een oude ketting die ik dan uit elkaar haal.

Succes Gizzmo

 
je heb gelijk :) gister ook nog ff naar zo'n D.I.D. gedemonteerde foto/beschrijving gekeken :+ . maar je moet toch ook je o-ringen vet houden :? droge rubberringetje zijn stroef, o nie dan :)
 
gewoon zo vet mogelijk houden. en ja ik weet dat het lastig is om je velg enzo weer schoon te maken, maar om nu iedere keer 450 piek uit te geven omdat die ketting versleten is? ook stellen even regelmatig doen. duurt 10 minuten. en scheelt ongeveer 10.000 kilometer voordat ie versleten is.
 
Die kettingspray van Castrol zuigt!

Pak Bel Ray of iets dergelijks, veel beter!

Ik smeer de ketting na elke 200-30km...

En de scottoiler is niks, ga voor osco!!

http://www.osco.nl

Veel mooier en kleiner!

Oke, stel nou he, dat ik dit gevalletje koop, hoe vul ik hem dan weer alstie leeg is??

Ik ga voorlopig denk ik toch heel wat kilometertjes maken (lease-auto-prive-kilometers-schade- inhalen) en zie dit geval op zich wel zitten, wat ik me alleen afvraag is wat voor olie hier dan weer in moet.....

_________________
System error, hit any user to continue

[ Dit Bericht is bewerkt door: BYM op 2001-06-16 15:22 ]
 
ik rijd dagelijks vele km's af dus zag ik dit systeem eerst wel zitten, maar als ik even de prijzen bekijk denk ik dat ik toch verder de ketting manueel ga blijven smeren met mijn spuitbus van 300,- Bef (+-60gulden)

de aankoopprijs van zo'n systeem weegt teveel op tegen het kleine verschil in levensduur van de ketting en het iets grotere gemak
 
Terug
Bovenaan Onderaan