Ketting smeren

Yamahar61

Rookie
12 apr 2014
4
0
Haarlem
Hoi Allemaal,

Heb recent een yamaha r6 gekocht uit 2007, de verkoper gaf mij aan dat ik om de tankbeurt de ketting moet smeren. Alleen nu zit ik met de volgende vraag ik heb een ketting spray s100 wit gekocht en hiermee de ketting gespoten is dit voldoende of moet ik nog wat anders smeren?

alvast bedankt
 
Wel aan de binnenkant aanbrengen zodat het vet er niet direct wordt afgeslingerd.
Na de rit zodat kettingvet tussen de warme schakels kan lopen en rustig kan uitharden.
 
De bussen van de ketting draaien bij het op en afrollen van de tandwielen in dat opzicht maakt het niet zo heel veel uit, overmatig smeren zorgt wel voor een bende.
Wel aan de binnenkant aanbrengen zodat het vet er niet direct wordt afgeslingerd.
Na de rit zodat kettingvet tussen de warme schakels kan lopen en rustig kan uitharden.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak zelf altijd om de 2 of 3 weken de ketting schoon, doe het zelf altijd met wd40 (niet hiermee smeren, alleen schoonmaken). En nadat dat is gebeurd, smeren en even de tijd geven om te laten drogen! Maar elke tankbeurt doe ik het niet, ik ga zelf vaak tussen de 300 en 500 km smeren. Ligt aan of het heeft geregend (vlak daarna smeer ik meteen) en of er stof/zand tussen gekomen is.

Staan vast wel meer topics over op!
 
Als ik in een dag naar perpignan knal (1400km), smeer ik echt niet elke 2e tankbeurt...
Smeer hem thuis, en als ik zin heb wanneer ik daar aankom, soms ook niet, maar gebruik wel taai/plakkend vet
 
Kettingvet is er op gemaakt om er, met het vuil weer af te vliegen. ik vraag me dus af of dat schoonmaken echt nodig is..
Goed, na een natte rit zit er idd vaak wel zand en prut op..
 
Wat je *kan* doen, is die ketting / tandwielen een keer goed schoonmaken
met byv diesel ( werkt prima )
Dan heb je ieder geval een schone/blanko start.

Dan na elke tankbeurt of +- 300km , het liefst "warm" inspuiten, dan tijd geven om
in te trekken.

( en ja, met hoop regen / meuk.. vaker natuurlijk )...


Osco is beter.. en makkelijker.. ( love's his osco )
 
Om de tankbeurt? Weet niet hoever je met zo'n R6 op 1 tank komt maar ik doe het minder. Belangrijk is dat de rollen (die over je tandwiel lopen) niet mogen glimmen. Dan ben je eigenlijk te laat met smeren.

Afhankelijk vaan weertype en kwaliteit kettensmeer.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt alle voor de antwoorden wordt er zo wijzer van,
Moet trouwens de remvloefstof om de zoveel tijd ververst worden?

Yep. :Y
In je remsysteem komt vocht (o.m. door condensatie), dat wordt opgenomen door de remvloeistof. Dat is maar goed ook, vocht wordt in het remcircuit heet en vormt dan dampbellen, dat remt erg slecht. Maar op een zeker moment raakt de remvloeistof verzadigd met vocht, waardoor je remmen sponzig gaan aanvoelen.
Zo'n beetje elke 2 jaar vervangen dus. Je ziet trouwens vaak al aan de kleur of de remvloeistof nog goed is. Dan wordt de vloeistof gelig tot bruinig ipv. helder en kleurloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan