Ketting smeren

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Jaja ik bedoel niet hoevaak en welk spulletje ik moet gebruiken.
Wat ik wel wil weten.
Hoe pakken jullie dit aan ??
Ik heb namelijk een honda hornet zonder middenbok.
Ik zou het wel met 2 man kunnen doen op het standaart en dan het wiel van de grond tillen kan de ander het wiel draaien en de ketting smeren.
Maar ja dan komt het er vaak niet van want dan ben ik te lui dan is mijn vriendin te lui je weet het wel.... :z |(

Nu zat ik te denken er is toch vast wel is ooit een slimmerik geweest die 1 of ander klein krikje heeft gemaakt die ik onder de achterbrug Zet, aan 1 kan en dat die dan het achter wiel optilt en dan nog steunt op mijn zij standaard alleen ik kan zoiets nergens op het internet vinden.
Weet iemand hier een mooie oplosing voor ??
 
Voor als je geen stand/houtje whatever hebt, of bv als je op reis bent, het volgende:

Als je links naast de motor zit kun je 'm met de linkerhand aan het stuur 'over de jiffy trekken'
De meeste motoren hebben iets plakkende koppelingsplaten dus als je dit doet met lopende motor gaat je achterwiel vaak/meestal vanzelf een beetje draaien.
Je hoeft 'm hiervoor dus niet in de versnelling te zetten.

Spuitbus erbij, met rietje op de ketting aan de buitenkant van het achterkettingwiel en spuiten maar. Zelfde geldt voor de rollen, die kun je ook zo inspuiten.
Steek er wel een kartonnetje achter/onder om niet de vloer cq delen van je motor onder het kettingvet te krijgen.

De enige lastige kant is de binnenkant van je ketting aan de schalmen, maar als je de rollen apart inspuit komt hier (voor mij) meestal al voldoende kettingvet.

Ideaal zou je hiervoor door de spaken spuiten, maar dat geeft zo'n smeerboel :P
Als je met twee bent, kun je ook die kant van de ketting apart inspuiten (langs het achterwiel)

Oh, en mijn tip: gebruik Motul Factory spray, die slingert er nagenoeg niet vanaf.
Ook niet als je vlak voor het rijden inspuit (zeg 15min.)
Verder geen aandelen oid, na het testen / gebruiken van diverse andere merken kwam deze als mijn favoriet uit de bus...
 
Ik rij gewoon de motor een stukje op en neer en spuit op de binnenkant van de ketting aan de onderzijde want daar wil je het vet hebben en niet als een dolle op je achtertandwiel aan de buitenkant spuiten want daar wil je het vet niet hebben. (krijg je het in je nek en in je haren)
Hier stond allang de oplossing zo eenvoudig en zonder kosten :}
 
jh5xsp.jpg


Pompje komt uit een scooter (regelt mengsmeerolie) en geeft een drup bij 1x een 12v puls.
Printje gemaakt met timer, die nu zo ingesteld is, dat hij elke 50 seconden een puls doet.
Dat houdt de ketting gemiddeld gezien wat nat.

(komt uit een ander motortopic)
 
Terug
Bovenaan Onderaan